DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) HISTÒRIA DE LA LLENGUA ESPANYOLA Codi 12264122
Ensenyament
Grau de Llengua i Literatura Hispàniques (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer 1Q
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Filologies Romàniques
Coordinador/a
GARCÍA ESPAÑOL, ANTONIO MARÍA
Adreça electrònica antoniom.garcia@urv.cat
Professors/es
GARCÍA ESPAÑOL, ANTONIO MARÍA
Web
Descripció general i informació rellevant El objetivo de esta asignatura es estudiar la lengua desde un punto de vista diacrónico, analizando su evolución. Aspectos generales del cambio lingüístico, los modelos explicativos del cambio y los métodos de reconstrucción de lenguas son algunas de las cuestiones que se tratan en esta asignatura. El propósito central de esta materia es analizar el estado de la lengua española en distintas épocas de su historia. Se abordan, asimismo, cuestiones de sustrato, superestrato y peculiaridades del latín.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A9 Demostrar que coneix l'estructura, l'ús, la variació i l'evolució històrica de la llengua espanyola.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A9 Coneix les etapes fonamentals de la història de la llengua espanyola.
Relaciona el coneixement lingüístic amb altres tipus de coneixement.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B4 Pren decisions de manera encertada basant-se en dades
Reconeix els encerts i errors en el desenvolupament de la seva tasca
Reflexiona sobre el seu procés i les seves necessitats d’aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
Tema Subtema
1. Introducción:lingüística Histórica
2. Substrato: Lenguas Prerromanas
3. Latín Vulgar de Hispania
4. Superestrato: Germánico
5. Superestrato: Árabe
6. Orígenes del Español: Siglos IX-XI
7. Español Arcaico: Siglos XII-XIII
8. Del Español Medieval al Clásico: Siglos XIV y XV
9. Español Clásico: Siglos XVI y XVII
10. Español Moderno
11. Situación del Español Actual

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 0 3
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
B4
10 30 40
Sessió Magistral
A9
40 60 100
Atenció personalitzada
5 0 5
 
Proves de desenvolupament
A9
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Se presentará el programa de la asignatura.
Se dará información clara sobre el método de evaluación.
Se presentarán los tipos de ejercicios y pruebas a resolver como prácticas del alumno.
Se comentará la bibliografía recomendada.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Comentarios de artículos o textos relacionados con la temá tica de la asignatura.
Sessió Magistral Se expondrán los contenidos básicos de la asignatura. Tras las sesiones magistrales el alumno deberá ampliar los contenidos expuestos con bibliografía complementaria.
Atenció personalitzada La atención personalizada se llevará a cabo a través de consultas que el alumno puede realizar, siempre que lo crea necesario, en las horas de despacho que se indicarán oportunamente.

Atenció personalitzada
Descripció
La atención personalizada se llevará a cabo a través de consultas que el alumno puede realizar, siempre que lo crea necesario, en las horas de despacho que se indicarán oportunamente.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves de desenvolupament
A9
L'examen constarà de 4 preguntes de desenvolupament 100%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els alumnes que assisteixin regularment a classe estaran exempts de fer l'examen de la part pràctica al final del quadrimestre.

Els alumnes que no assisteixin regularment a classe hauran de fer la part pràctica (30%) junt amb l'examen teòric (70%) a finals de quadrimestre.

A la segona convocatòria es mantindrà la mateixa estructura.


Fonts d'informació

Bàsica

BIBLIOGRAFÍA GENERAL

Baldinger, K. (1972), La Formación de los Dominios Lingüísticos de la Península Ibérica, Gredos, Madrid.

Camproux, Ch. (1980), Las Lenguas Románicas, Oikos-Tau, Barcelona.

Gargallo Gil, J.E. & Reina Bastardas, M. (coords.) (2007), Manual de Lingüística Románica, Ariel, Barcelona.

Herman, J. (1997), El Latín Vulgar, Ariel, Barcelona.

Lleal, C. (1990), La Formación de las Lenguas Romances Peninsulares, Barcanova, Barcelona.

Lloyd, P.M. (1987), Del latín al español, Gredos.

Palmer, L.R. (1988), Introducción al Latín, Ariel, Barcelona.

Tagliavini, C. (1973), Orígenes de las Lenguas Neolatinas, FCE, México.

Väänänem, V. (1967), Introducción al Latín Vulgar, Gredos, Madrid.

HISTORIA DEL ESPAÑOL

Alatorre, A. (1991), Los 1001 Años de la Lengua Española, FCE, México.

Anglada, E. & Bargalló (eds.) (1990), El Cambio Lingüístico en la Romania, Virgili & Pagès, Lleida.

Bustos Gisbert, E., Puigvert Ocal, A., & Santiago Lacuesta, R. (1993), Práctica y Teoría de Historia de la Lengua Española, Síntesis, Madrid.

Candau de Cevallos, M.C. (1985), Historia de la Lengua Española, Scripta Humanistica, Maryland.

Cano Aguilar, R. (1998), Comentario Filológico de Textos Medievales no Literarios, Arco Libros, Madrid.

Cano Aguilar, R. (1988), El Español a través de los Tiempos, Arco Libros, Madrid.

Cano Aguilar, R. (2004), Historia de la Lengua Española, Ariel, Barcelona.

Echenique Elizondo, M.T. & Martínez Alcalde, M.J. (2005), Diacronía y Gramática Histórica de la Lengua Española, Tirant lo Blanch, Valencia.

Entwistle, W. J. (1980), Las Lenguas de España, Istmo, Madrid.

Lapesa, R. (1980), Historia de la Lengua Española, Gredos, Madrid.

Menéndez Pidal, R. (1956), Orígenes del Español, Espasa Calpe, Madrid.

Quilis, A. (1992), La Lengua Española en Cuatro Mundos, Mapfre, Madrid.

 

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent