DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) HISTÒRIA DE LA LLENGUA ESPANYOLA Codi 12264122
Ensenyament
Grau de Llengua i Literatura Hispàniques (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer 1Q
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Filologies Romàniques
Coordinador/a
GARCÍA ESPAÑOL, ANTONIO MARÍA
Adreça electrònica antoniom.garcia@urv.cat
Professors/es
GARCÍA ESPAÑOL, ANTONIO MARÍA
Web
Descripció general i informació rellevant <div align="justify">Esta asignatura combina la presencialidad y la virtualidad en un porcentaje aún por determinar. Al inicio del curso, el calendario con todas las actividades docentes previstas (con horarios y espacios) estará disponible en el campus virtual (Moodle) de la asignatura.<br /> </div><div align="justify">El objetivo de esta asignatura es estudiar la lengua desde un punto de vista diacrónico, analizando su evolución.&nbsp; El propósito central de esta materia es analizar el estado de la lengua española en distintas épocas de su historia. Se abordan, asimismo, cuestiones de sustrato, superestrato y peculiaridades del latín. </div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A9 Demostrar que coneix l'estructura, l'ús, la variació i l'evolució històrica de la llengua espanyola.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A9 Coneix les etapes fonamentals de la història de la llengua espanyola.
Relaciona el coneixement lingüístic amb altres tipus de coneixement.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Introducción:lingüística Histórica
2. Substrato: Lenguas Prerromanas
3. Latín Vulgar de Hispania
4. Superestrato: Germánico
5. Superestrato: Árabe
6. Orígenes del Español: Siglos IX-XI
7. Español Arcaico: Siglos XII-XIII
8. Del Español Medieval al Clásico: Siglos XIV y XV
9. Español Clásico: Siglos XVI y XVII
10. Español Moderno
11. Situación del Español Actual

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 0 3
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A9
CT5
12 30 42
Sessió Magistral
A9
40 60 100
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves de desenvolupament
A9
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Se presentará el programa de la asignatura.
Se dará información clara sobre el método de evaluación.
Se presentarán los tipos de ejercicios y pruebas a resolver como prácticas del alumno.
Se comentará la bibliografía recomendada.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Comentarios de artículos o textos relacionados con la temá tica de la asignatura.
Sessió Magistral Se expondrán los contenidos básicos de la asignatura. Tras las sesiones magistrales el alumno deberá ampliar los contenidos expuestos con bibliografía complementaria.
Atenció personalitzada La atención personalizada se llevará a cabo a través de consultas que el alumno puede realizar, siempre que lo crea necesario, en las horas de despacho que se indicarán oportunamente.

Atenció personalitzada
Descripció

Dada la situación de enmergencia sanitaria, durante el curso 2020-21 se atenderá a los estudiantes en tutoría individualizada y/o grupal para atender posibles dudas, consultas y otras cuestiones relacionadas con la asignatura. La tutoría podrá ser presencial y/o virtual. A principios de curso se informará al estudiante sobre como se llevará a cabo esta atención personalizada (horarios, si será presencial, por correo electrónico, Moodle...)


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves de desenvolupament
A9
L'examen constarà de 4 preguntes de desenvolupament 100%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Esta guía docente es orientativa. En el caso de situaciones de emergencia sanitaria se adaptará la evaluación para que se pueda llevar a cabo de acuerdo cpn las directrices que establezcan los organismos pertinentes. Cualquier modificación se informará, si procede, mediante el fórum de noticias del campus virtual (Moodle).

Los alumnos que asistan regularmente a clase estarán exentos de examinarse de la parte práctica al final del cuatrimestre.

Los alumnos que no asistan regularmente a clase tendrán que realizar la parte práctica (30%) junto con el examen teórico (70%) a final del cuatrimestre.

En la segunda convocatoria se mantendrá la misma estructura.


Fonts d'informació

Bàsica

BIBLIOGRAFÍA GENERAL

Baldinger, K. (1972), La Formación de los Dominios Lingüísticos de la Península Ibérica, Gredos, Madrid.

Camproux, Ch. (1980), Las Lenguas Románicas, Oikos-Tau, Barcelona.

Gargallo Gil, J.E. & Reina Bastardas, M. (coords.) (2007), Manual de Lingüística Románica, Ariel, Barcelona.

Herman, J. (1997), El Latín Vulgar, Ariel, Barcelona.

Lleal, C. (1990), La Formación de las Lenguas Romances Peninsulares, Barcanova, Barcelona.

Lloyd, P.M. (1987), Del latín al español, Gredos.

Palmer, L.R. (1988), Introducción al Latín, Ariel, Barcelona.

Tagliavini, C. (1973), Orígenes de las Lenguas Neolatinas, FCE, México.

Väänänem, V. (1967), Introducción al Latín Vulgar, Gredos, Madrid.

HISTORIA DEL ESPAÑOL

Alatorre, A. (1991), Los 1001 Años de la Lengua Española, FCE, México.

Anglada, E. & Bargalló (eds.) (1990), El Cambio Lingüístico en la Romania, Virgili & Pagès, Lleida.

Bustos Gisbert, E., Puigvert Ocal, A., & Santiago Lacuesta, R. (1993), Práctica y Teoría de Historia de la Lengua Española, Síntesis, Madrid.

Candau de Cevallos, M.C. (1985), Historia de la Lengua Española, Scripta Humanistica, Maryland.

Cano Aguilar, R. (1998), Comentario Filológico de Textos Medievales no Literarios, Arco Libros, Madrid.

Cano Aguilar, R. (1988), El Español a través de los Tiempos, Arco Libros, Madrid.

Cano Aguilar, R. (2004), Historia de la Lengua Española, Ariel, Barcelona.

Echenique Elizondo, M.T. & Martínez Alcalde, M.J. (2005), Diacronía y Gramática Histórica de la Lengua Española, Tirant lo Blanch, Valencia.

Entwistle, W. J. (1980), Las Lenguas de España, Istmo, Madrid.

Lapesa, R. (1980), Historia de la Lengua Española, Gredos, Madrid.

Menéndez Pidal, R. (1956), Orígenes del Español, Espasa Calpe, Madrid.

Quilis, A. (1992), La Lengua Española en Cuatro Mundos, Mapfre, Madrid.

 

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent