Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A10 |
Demostrar un coneixement avançat dels mecanismes orals i escrits de la llengua espanyola i de les divereses metodologies que implica l'activitat professional que s'en deriva. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT2 |
Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A10 |
Manté una conversa fluida en espanyol, respectant les regles pragmàtiques relatives a l’estructura del diàleg i a les màximes conversacionals que regulen la interacció.
Utilitza amb eficacia els diferents registres i els recursos estilístics de la llengua espanyola.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT2 |
Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital.
Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença.
Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques.
Elaborar informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta.
Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar informació.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1. Lo oral y lo escrito en la sociedad actual. |
1.1. Características y funciones de la lengua oral y de la lengua escrita.
1.2. La comunicación humana y la triple estructura básica: lingüística, paralingüística y kinésica. |
2. Teorías conversacionales. |
2.1. Antecedentes teóricos: la enunciación y los niveles locutivo, ilocutivo perlocutivo.
2.2. La pragmática comunicativa. |
3. El análisis conversacional. |
3.1. Estructura y características de la conversación.
3.2. Tipología conversacional.
3.3. Los mecanismos de regulación conversacional y la alternancia de turnos de habla. |
4. La conversación coloquial: |
4.1. La paralingüística y la kinésica en la interacción coloquial:
4.1.1. Modificadores de la voz, pausas, silencios.
4.1.2. Movimientos, gestos, posturas
4.1.3. La Proxémica
4.1.4. La Cronémica
4.2. Procedimientos sintácticos de la lengua oral
4.2.1. Fenómenos de alteración
4.2.2. Fenómenos de supresión
4.2.3. Fenómenos de adición
4.3. Procedimientos morfológicos de la lengua oral:
4.3.1. Fenómenos de afectividad
4.3.2. Fenómenos de subjetividad
4.4. Fenómenos de intensificación y atenuación coloquial
4.5. Fenómenos relacionados con la interacción
4.5.1. Fórmulas de interacción o rutinas corteses
4.5.2. Los tratamientos y los apelativos
4.6. Procedimientos léxicos de la lengua oral
4.6.1. La retórica del discurso
4.6.2. Eufemismos y disfemismos
4.6.3. Usos paremiológicos
4.6.4. La variabilidad en los registros orales
|
5. Ideología y lenguaje |
5.1. Sexismo, racismo, política en el lenguaje.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
4 |
0 |
4 |
Sessió Magistral |
|
18 |
18 |
36 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
10 |
8 |
18 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
10 |
8 |
18 |
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
Treballs |
|
16 |
15 |
31 |
|
Proves pràctiques |
|
10 |
30 |
40 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Descripción de la asignatura y explicación detallada del programa y de los sistemas de evaluación. |
Sessió Magistral |
Explicación en clase de las bases teóricas en las que se sustenta la asignatura. |
Resolució de problemes, exercicis |
Ejercicios sobre mecanismos y estructuras del español oral (tales como transcripciones, Actos de habla, Comunicación No Verbal, léxico coloquial, etc.) presentados por los alumnos públicamente y comentados en clase. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Trabajo con distintos aspectos de la conversación coloquial y análisis de los elementos expuestos en clase de forma teórica en su aplicación práctica. |
Atenció personalitzada |
Atención a los problemas o cuestiones particulares que puedan tener los alumnos o las alumnas en relación al temario del curso. |
Treballs |
Análisis de una conversación de 2 minutos de duración que los alumnos deberán presentar al finalizar la asignatura y que se irá trabajando en clase como parte de los estudios de caso. |
Descripció |
Donada la situació d'emergència sanitària, durant el curs 2020-21 s’atendrà els estudiants en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l'assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s'informarà a l’estudiant sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...). |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis |
|
Presentación en clase de diversos problemas relacionados con la conversación y con la lengua oral y resolución de los mismos por parte del alumnado. |
10% |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
Análisis de los elementos de la conversación coloquial vistos de forma teórica en casos prácticos que se analizarán en clase. |
20% |
Treballs |
|
Presentación del análisis de una conversación de dos minutos que demuestre la aplicación de los análisis vistos en clase |
40% |
Proves pràctiques |
|
Ejercicios sobre temas conversacionales escalonados a lo largo del curso e imprescindibles para superar la evaluación continuada. |
30% |
Altres |
|
Quienes no asistan a clase deberán someterse a un examen y entregar un trabajo monográfico sobre los temas del curso. |
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Aquells alumnes que, per diferents raons, no facin ús de l'avaluació continuada i es presentin directament a la segona convocatòria, hauran de passar un exàmen sobre la matèria i entregar un treball d'anàlisi d'una conversa. Aquesta guia docent és orientativa. En el cas de situacions d'emergència sanitària s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà, si escau, mitjançant el fòrum de notícies del campus virtual (Moodle). |
Bàsica |
Kerbrat-Orecchioni, C , La conversación , París: Seuil , 1996
Tusón, A, Análisis de la conversación , Barcelona: Ariel , 1996
Blanche-Benveniste, C, Estudios lingüísticos sobre la relación entre oralidad y, Barcelona: Gedisa , 1998
Poyatos, F , La comunicación no verbal, I, II y III , Madrid: Istmo , 1994
Calsamiglia, Helena y A. Tusón , Las cosas del decir, Barcelona: Ariel , 1999
Vigara, A. M, Morfosintaxis del español coloquial , Madrid: Gredos , 1996
|
- Albelda. M (2007), La intensificación como categoría pragmática. Frankfurt am Main, Peter Lang - Briz, A. (1998), El español coloquial en la conversación. Esbozo de pragmagramática. Barcelona, Ariel. - Briz, A. (2007). Para un análisis semántico, pragmático y sociopragmático de la cortesía atenuadora en España y América; LEA, XXIX/1, 5-44. - Escandell, M.V. (1993, 1996), Introducción a la pragmática. Barcelona, Ariel. - Hidalgo, A. (1998), Expresividad y función pragmática de la entonación en la conversación coloquial. Algunos usos frecuentes, en Oralia, 1, págs. 69-92. - Hidalgo, A. (2002), Comentario fónico de textos coloquiales. Madrid, Arco-Libros. - López Serena, Araceli. 2007. El concepto de español coloquial: vacilación terminológica e indefinición del objeto de estudio, Oralia, 10, 167-191. - Loureda, O. y Acín (coords.) (2010), Los estudios sobre marcadores del discurso, hoy. Madrid, Arco/Libros. - Martín Zorraquino, Mª A.; E. Montolío, (coords.) (1998), Los marcadores del discurso. Teoría y análisis. Madrid, Arco/Libros. - Narbona, A. (1988), Sintaxis coloquial: problemas y métodos, LEA, X/1, 81-106; reed. en A. Narbona (1989: 144-169). - Oesterreicher, W. (1996), Lo hablado en lo escrito. Reflexiones metodológicas y aproximación a una tipología, en Kotschi, T., Oesterreicher, W. y Zimmermann, K. (eds.) (1996), págs. 317-340. |
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|