Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A10 |
Conèixer l'estructura de la llengua espanyola. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A10 |
Coneix els mecanismes sintàctics de l'espanyol
Analitza sintàcticament qualsevol oració d'un text en espanyol
Es formula preguntes sobre la sintaxi complexa de l'espanyol i troba respostes adequades
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Comprèn els elements que composen una disciplina
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d'una assignatura
| | B2 |
Identifica els problemes amb anticipació abans de què el seu efecte es faci evident
| | B4 |
Presenta resultats d'allò que s'espera en la manera adequada d'acord amb la bibliografia donada i amb el temps previst
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Tema 1: La sintaxis |
1.1. La estructura jerárquica
1.2. El análisis en constituyentes inmediatos
1.3. La formación de los sintagmas
1.4. Información categorial y funcional
1.5. Marcas de función
1.6. El análisis sintáctico como hipótesis de la estructura de la oración |
Tema 2: La oración y el enunciado. La estructura de la oración simple: el sujeto y el predicado. |
2.1. Dos nociones de oración
2.2. La oración como unidad gramatical
2.3. Distintos tipos de estructuras incompletas
2.4. La oración y el discurso
2.5. Predicados y argumentos
2.6.El sujeto. Definición sintáctica y semántica
2.7. El predicado |
Tema 3: El sintagma nominal |
3.1. La clasificación de los sustantivos
3.2. La estructura del SN
3.3. La interpretación semántica de los SNs |
Tema 4: Los pronombres |
4.1. La índole del pronombre
4.2. La clasificación de los pronombres
4.3. La polivalencia funcional de SE |
Tema 5: El sintagma adjetivo |
5.1. Definición y características generales
5.2. La clasificación de los adjetivos
5.3. La estructura del sintagma adjetivo |
Tema 6: El sintagma adverbial y el sintagma preposicional |
6.1. El adverbio
6.2. Clasificación de los adverbios
6.3. Las preposiciones |
Tema 7: La flexión verbal. Perífrasis verbales y oraciones no flexionadas |
7.1. El tiempo verbal
7.2. El modo
7.3. El aspecto
7.4. Perífrasis verbales en español
7.5. Las oraciones no flexionadas |
Tema 8: Tipos de oraciones. Coordinación y subordinación |
8.1. Tipos de oraciones
8.2. Oraciones declarativas
8.3. Oraciones interrogativas
8.4. Oraciones exclamativas
8.5. Oraciones imperativas
8.6. Oraciones optativas o desiderativas
8.7. Coordinación y subordinación
8.8. La coordinación de oraciones
8.9. La subordinación de oraciones |
Tema 9: Las oraciones sustantivas |
9.1. Clasificación de las subordinadas sustantivas
9.2. Los sintagmas conjuntivos
9.3. Las oraciones interrogativas indirectas |
Tema 10: Las oraciones relativas |
10.1. La construcción relativa
10.2. Relativas con antecedente: relativas restrictivas y no restrictivas
10.3. Relativas sin antecedente: relativas libres
10.4. Los pronombres y adverbios relativos |
Tema 11: Las oraciones adverbiales |
11.1. Clasificación de las oraciones adverbiales
11.2. Oraciones adverbiales propias
11.3. Oraciones adverbiales impropias
11.4. Construcciones cuantificativas |
Tema 12: Estructuras temáticamente marcadas |
12.1. Tópico y foco
12.2. El orden de las palabras
12.3. Estructuras tematizadas
12.4. Estructuras focalizadas
12.5. Las oraciones hendidas |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
12 |
0 |
12 |
Sessió Magistral |
|
45 |
45 |
90 |
Atenció personalitzada |
|
4 |
0 |
4 |
|
Proves pràctiques |
|
2 |
40 |
42 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura, de la metodologia i de les activitats d'avaluació. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Resolució d'exercicis d'aplicació de la teoria desenvolupada a les sessions magistrals. |
Sessió Magistral |
Desenvolupament de cadascun dels temes que constitueixen el programa de l'assignatura. |
Atenció personalitzada |
Té com a objectiu resoldre els dubtes que tinguin els estudiants, mitjançant atenció al despatx o bé per correu electrònic. |
Descripció |
Resolució de dubtes o bé de forma presencial o bé a través del correu electrònic |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Proves pràctiques |
|
L'avaluació de l'estudiant es realitzarà a partir de la qualificació de les activitats pràctiques que realitzarà fora de l'aula. Per cadascun dels temes hi haurà un exercici avaluable. La nota final resultarà de la mitjana aritmètica de les activitats pràctiques presentades. |
100% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
Tullio, Á. di, Manual de gramática del español, Waldhuter, 2010
Rodríguez Ramalle, T., Manual de sintaxis del español, Castalia, 2005
Bosque, I. & V. Demonte, eds., Gramática descriptiva de la lengua española, RAE/Espasa Calpe, 1999
Gómez Torrego, L., Análisis sintáctico, SM, 2004
RAE, Nueva gramática de la lengua española, Espasa, 2009
Bosque, I., Las categorías gramaticales, Síntesis, 1989
Bosque, I. & J. Gutérrez Rexach, Fundamentos de sintaxis formal, Akal, 2009
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|