DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) LES ORACIONS DE LA LLENGUA ESPANYOLA Codi 12264124
Ensenyament
Grau de Llengua i Literatura Hispàniques (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Quart Primer
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Filologies Romàniques
Coordinador/a
BARGALLÓ ESCRIVÀ, MARIA
Adreça electrònica maria.bargallo@urv.cat
Professors/es
BARGALLÓ ESCRIVÀ, MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura té com a objectiu .....

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A10 Conèixer l'estructura de la llengua espanyola.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A10 Coneix els mecanismes sintàctics de l'espanyol
Analitza sintàcticament qualsevol oració d'un text en espanyol
Es formula preguntes sobre la sintaxi complexa de l'espanyol i troba respostes adequades
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tema 1: La sintaxis 1.1. La estructura jerárquica
1.2. El análisis en constituyentes inmediatos
1.3. La formación de los sintagmas
1.4. Información categorial y funcional
1.5. Marcas de función
1.6. El análisis sintáctico como hipótesis de la estructura de la oración
Tema 2: La oración y el enunciado. La estructura de la oración simple: el sujeto y el predicado. 2.1. Dos nociones de oración
2.2. La oración como unidad gramatical
2.3. Distintos tipos de estructuras incompletas
2.4. La oración y el discurso
2.5. Predicados y argumentos
2.6.El sujeto. Definición sintáctica y semántica
2.7. El predicado
Tema 3: El sintagma nominal. Los pronombres 3.1. La clasificación de los sustantivos
3.2. La estructura del SN
3.3. La interpretación semántica de los SNs
3.4. La índole del pronombre
3.5. La clasificación de los pronombres
3.6. La polivalencia funcional de SE
Tema 4: El sintagma adjetivo. El sintagma adverbial y el sintagma preposicional 4.1. Definición y características generales
4.2. La clasificación de los adjetivos
4.3. La estructura del sintagma adjetivo
4.4. El adverbio
4.5. Clasificación de los adverbios
4.6. Las preposiciones
Tema 5: La flexión verbal. Perífrasis verbales y oraciones no flexionadas 5.1. El tiempo verbal
5.2. El modo
5.3. El aspecto
5.4. Perífrasis verbales en español
5.5. Las oraciones no flexionadas
Tema 6: Tipos de oraciones. Coordinación y subordinación 6.1. Tipos de oraciones
6.2. Oraciones declarativas
6.3. Oraciones interrogativas
6.4. Oraciones exclamativas
6.5. Oraciones imperativas
6.6. Oraciones optativas o desiderativas
6.7. Coordinación y subordinación
6.8. La coordinación de oraciones
6.9. La subordinación de oraciones
Tema 7: Las oraciones sustantivas 7.1. Clasificación de las subordinadas sustantivas
7.2. Los sintagmas conjuntivos
7.3. Las oraciones interrogativas indirectas
Tema 8: Las oraciones relativas 8.1. La construcción relativa
8.2. Relativas con antecedente: relativas restrictivas y no restrictivas
8.3. Relativas sin antecedente: relativas libres
8.4. Los pronombres y adverbios relativos
Tema 9: Las oraciones adverbiales 9.1. Clasificación de las oraciones adverbiales
9.2. Oraciones adverbiales propias
9.3. Oraciones adverbiales impropias
9.4. Construcciones cuantificativas
Tema 10: Estructuras temáticamente marcadas 10.1. Tópico y foco
10.2. El orden de las palabras
10.3. Estructuras tematizadas
10.4. Estructuras focalizadas
10.5. Las oraciones hendidas

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A10
12 0 12
Sessió Magistral
A10
40 50 90
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves pràctiques
A10
2 40 42
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura, de la metodologia i de les activitats d'avaluació.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució d'exercicis d'aplicació de la teoria desenvolupada a les sessions magistrals.
Sessió Magistral Desenvolupament de cadascun dels temes que constitueixen el programa de l'assignatura.
Atenció personalitzada Té com a objectiu resoldre els dubtes que tinguin els estudiants, mitjançant atenció al despatx o bé per correu electrònic.

Atenció personalitzada
Descripció
Resolució de dubtes o bé de forma presencial o bé a través del correu electrònic

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves pràctiques
A10
L'avaluació de l'estudiant es realitzarà a partir de la qualificació de les activitats pràctiques que realitzarà fora de l'aula. Per cadascun dels temes hi haurà un exercici avaluable. La nota final resultarà de la mitjana aritmètica de les activitats pràctiques presentades. 100%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Si l'estudiant no assoleix en alguna o vàries activitats d'avaluació la nota mínima a la primera convocatòria, podrà assolir-ho a la segona convocatòria. Si no ha presentat o no ha assolit cap de les activitats d'avaluació de la primera convocatòria, caldrà que es presenti a un examen final únic dins de la segona convocatòria, que suposarà el 100% de l'avaluació.


Fonts d'informació

Bàsica Tullio, Á. di, Manual de gramática del español, Waldhuter, 2010
Rodríguez Ramalle, T., Manual de sintaxis del español, Castalia, 2005
Bosque, I. & V. Demonte, eds., Gramática descriptiva de la lengua española, RAE/Espasa Calpe, 1999
Gómez Torrego, L., Análisis sintáctico, SM, 2004
RAE, Nueva gramática de la lengua española, Espasa, 2009
Bosque, I., Las categorías gramaticales, Síntesis, 1989
Bosque, I. & J. Gutérrez Rexach, Fundamentos de sintaxis formal, Akal, 2009
RAE, Nueva gramática de la lengua española. Manual, Espasa, 2010
de Santiago Guervós, J., Estrategias para el análisis sintáctico, Arco Libros, 2013

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
EL SIGNIFICAT DE LES PARAULES I DE LES ORACIONS/12264126
PRAGMÀTICA DE LA LLENGUA ESPANYOLA/12264211


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
LES PARAULES DE LA LLENGUA ESPANYOLA/12264121
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent