Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A10 |
Conèixer l'estructura de la llengua espanyola. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A10 |
Coneix els mecanismes sintàctics de l'espanyol
Analitza sintàcticament qualsevol oració d'un text en espanyol
Es formula preguntes sobre la sintaxi complexa de l'espanyol i troba respostes adequades
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Tema 1: La sintaxis |
1.1. La estructura jerárquica
1.2. El análisis en constituyentes inmediatos
1.3. La formación de los sintagmas
1.4. Información categorial y funcional
1.5. Marcas de función
1.6. El análisis sintáctico como hipótesis de la estructura de la oración |
Tema 2: La oración y el enunciado. La estructura de la oración simple: el sujeto y el predicado. |
2.1. Dos nociones de oración
2.2. La oración como unidad gramatical
2.3. Distintos tipos de estructuras incompletas
2.4. La oración y el discurso
2.5. Predicados y argumentos
2.6.El sujeto. Definición sintáctica y semántica
2.7. El predicado |
Tema 3: El sintagma nominal. Los pronombres |
3.1. La clasificación de los sustantivos
3.2. La estructura del SN
3.3. La interpretación semántica de los SNs
3.4. La índole del pronombre
3.5. La clasificación de los pronombres
3.6. La polivalencia funcional de SE |
Tema 4: El sintagma adjetivo. El sintagma adverbial y el sintagma preposicional |
4.1. Definición y características generales
4.2. La clasificación de los adjetivos
4.3. La estructura del sintagma adjetivo
4.4. El adverbio
4.5. Clasificación de los adverbios
4.6. Las preposiciones |
Tema 5: La flexión verbal. Perífrasis verbales y oraciones no flexionadas |
5.1. El tiempo verbal
5.2. El modo
5.3. El aspecto
5.4. Perífrasis verbales en español
5.5. Las oraciones no flexionadas |
Tema 6: Tipos de oraciones. Coordinación y subordinación |
6.1. Tipos de oraciones
6.2. Oraciones declarativas
6.3. Oraciones interrogativas
6.4. Oraciones exclamativas
6.5. Oraciones imperativas
6.6. Oraciones optativas o desiderativas
6.7. Coordinación y subordinación
6.8. La coordinación de oraciones
6.9. La subordinación de oraciones |
Tema 7: Las oraciones sustantivas |
7.1. Clasificación de las subordinadas sustantivas
7.2. Los sintagmas conjuntivos
7.3. Las oraciones interrogativas indirectas |
Tema 8: Las oraciones relativas |
8.1. La construcción relativa
8.2. Relativas con antecedente: relativas restrictivas y no restrictivas
8.3. Relativas sin antecedente: relativas libres
8.4. Los pronombres y adverbios relativos |
Tema 9: Las oraciones adverbiales |
9.1. Clasificación de las oraciones adverbiales
9.2. Oraciones adverbiales propias
9.3. Oraciones adverbiales impropias
9.4. Construcciones cuantificativas |
Tema 10: Estructuras temáticamente marcadas |
10.1. Tópico y foco
10.2. El orden de las palabras
10.3. Estructuras tematizadas
10.4. Estructuras focalizadas
10.5. Las oraciones hendidas |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
12 |
0 |
12 |
Sessió Magistral |
|
40 |
50 |
90 |
Atenció personalitzada |
|
4 |
0 |
4 |
|
Proves pràctiques |
|
2 |
40 |
42 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura, de la metodologia i de les activitats d'avaluació. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Resolució d'exercicis d'aplicació de la teoria desenvolupada a les sessions magistrals. |
Sessió Magistral |
Desenvolupament de cadascun dels temes que constitueixen el programa de l'assignatura. |
Atenció personalitzada |
Té com a objectiu resoldre els dubtes que tinguin els estudiants, mitjançant atenció al despatx o bé per correu electrònic. |
Descripció |
Resolució de dubtes o bé de forma presencial o bé a través del correu electrònic |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Proves pràctiques |
|
L'avaluació de l'estudiant es realitzarà a partir de la qualificació de les activitats pràctiques que realitzarà fora de l'aula. Per cadascun dels temes hi haurà un exercici avaluable. La nota final resultarà de la mitjana aritmètica de les activitats pràctiques presentades. |
100% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Si l'estudiant no assoleix en alguna o vàries activitats d'avaluació la nota mínima a la primera convocatòria, podrà assolir-ho a la segona convocatòria. Si no ha presentat o no ha assolit cap de les activitats d'avaluació de la primera convocatòria, caldrà que es presenti a un examen final únic dins de la segona convocatòria, que suposarà el 100% de l'avaluació. |
Bàsica |
Tullio, Á. di, Manual de gramática del español, Waldhuter, 2010
Rodríguez Ramalle, T., Manual de sintaxis del español, Castalia, 2005
Bosque, I. & V. Demonte, eds., Gramática descriptiva de la lengua española, RAE/Espasa Calpe, 1999
Gómez Torrego, L., Análisis sintáctico, SM, 2004
RAE, Nueva gramática de la lengua española, Espasa, 2009
Bosque, I., Las categorías gramaticales, Síntesis, 1989
Bosque, I. & J. Gutérrez Rexach, Fundamentos de sintaxis formal, Akal, 2009
RAE, Nueva gramática de la lengua española. Manual, Espasa, 2010
de Santiago Guervós, J., Estrategias para el análisis sintáctico, Arco Libros, 2013
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
EL SIGNIFICAT DE LES PARAULES I DE LES ORACIONS/12264126 | PRAGMÀTICA DE LA LLENGUA ESPANYOLA/12264211 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
LES PARAULES DE LA LLENGUA ESPANYOLA/12264121 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|