Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A9 |
Demostrar que coneix l'estructura, l'ús, la variació i l'evolució històrica de la llengua espanyola. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A9 |
Coneix els mecanismes sintàctics de la llengua espanyola.
Analitza sintàcticament les oracions de la llengua espanyola.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B2 |
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
Elabora una estratègia realista per a resoldre el problema
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C4 |
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
|
Tema |
Subtema |
Tema 1: La sintaxis |
1.1. La estructura jerárquica
1.2. Los sintagmas
1.3. La predicación
1.4. Clases de palabras. Funciones sintácticas
1.5. El análisis sintáctico como hipótesis de la estructura de la oración |
Tema 2: La oración. La estructura de la oración simple: el sujeto y el predicado. |
2.1. La oración como unidad gramatical
2.2. La oración y el discurso
2.3. El sujeto
2.4. El predicado |
Tema 3: El sintagma nominal. Los pronombres |
3.1. La clasificación de los sustantivos
3.2. La estructura del SN. Componentes del SN
3.3. La interpretación semántica de los SNs. Presencia y ausencia de determinante
3.4. La índole del pronombre. La clasificación de los pronombres
3.5. La polivalencia funcional de SE |
Tema 4: El sintagma adjetivo. El sintagma adverbial y el sintagma preposicional |
4.1. La clasificación de los adjetivos
4.2. La estructura del sintagma adjetivo
4.3. El adverbio. Clasificación de los adverbios. El sintagma adverbial
4.4. Las preposiciones. El sintagma preposicional |
Tema 5: La flexión verbal. Perífrasis verbales y oraciones no flexionadas |
5.1. El tiempo verbal
5.2. El modo
5.3. El aspecto
5.4. Perífrasis verbales en español
5.5. Las oraciones no flexionadas |
Tema 6: Tipos de oraciones. Coordinación y subordinación |
6.1. Tipos de oraciones
6.2. Coordinación y subordinación
6.3. La coordinación de oraciones
6.4. La subordinación de oraciones |
Tema 7: Las oraciones sustantivas |
7.1. Clasificación de las subordinadas sustantivas
7.2. Los sintagmas conjuntivos
7.3. Interrogativas y exclamativas indirectas |
Tema 8: Las oraciones relativas |
8.1. La construcción relativa
8.2. Relativas con antecedente: relativas restrictivas y no restrictivas
8.3. Relativas sin antecedente: relativas libres
8.4. Los pronombres y adverbios relativos |
Tema 9: Las oraciones adverbiales |
9.1. Clasificación de las oraciones adverbiales
9.2. Comparativas, superlativas y consecutivas
9.3. Causales, finales e ilativas
9.4. Condicionales y concesivas |
Tema 10: Las funciones informativas |
10.1. Información conocida e información nueva
10.2. Tópico y foco
10.3. El orden de las palabras
10.3. Las oraciones hendidas |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
30 |
0 |
30 |
Sessió Magistral |
|
30 |
0 |
30 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
0 |
72 |
72 |
Atenció personalitzada |
|
4 |
0 |
4 |
|
Proves pràctiques |
|
2 |
10 |
12 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura, de la metodologia i de les activitats d'avaluació. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Resolució d'exercicis d'aplicació de la teoria desenvolupada a les sessions magistrals. |
Sessió Magistral |
Desenvolupament de cadascun dels temes que constitueixen el programa de l'assignatura. |
Resolució de problemes, exercicis |
Resolució d'exercicis d'aplicació de la teoria desenvolupada a les sessions magistrals de manera autònoma per part de l'estudiant. |
Atenció personalitzada |
Té com a objectiu resoldre els dubtes que tinguin els estudiants, mitjançant atenció al despatx o bé per correu electrònic. |
Descripció |
Resolució de dubtes o bé de forma presencial o bé a través del correu electrònic |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis |
|
L'estudiant farà una prova final presencial que es realitzarà al final del quadrimestre. |
30% |
Proves pràctiques |
|
L'estudiant farà una sèrie d'exercicis pràctics durant el curs. El lliurament d'aquestes pràctiques a la data establerta és requisit sine qua non per aprovar l'assignatura. La nota resultarà de la mitjana aritmètica de les activitats pràctiques presentades. |
70% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Si l'estudiant no assoleix en alguna o vàries activitats d'avaluació la nota mínima (5/10) a la primera convocatòria, podrà assolir-ho a la segona convocatòria. Si no ha presentat o no ha assolit cap de les activitats d'avaluació de la primera convocatòria, caldrà que es presenti a un examen final únic dins de la segona convocatòria, que suposarà el 100% de l'avaluació. |
Bàsica |
Tullio, Á. di, Manual de gramática del español, Waldhuter, 2010
Rodríguez Ramalle, T., Manual de sintaxis del español, Castalia, 2005
Bosque, I. & V. Demonte, eds., Gramática descriptiva de la lengua española, RAE/Espasa Calpe, 1999
Gómez Torrego, L., Análisis sintáctico, SM, 2004
RAE, Nueva gramática de la lengua española, Espasa, 2009
Bosque, I., Las categorías gramaticales, Síntesis, 1989
Bosque, I. & J. Gutérrez Rexach, Fundamentos de sintaxis formal, Akal, 2009
RAE, Nueva gramática de la lengua española. Manual, Espasa, 2010
de Santiago Guervós, J., Estrategias para el análisis sintáctico, Arco Libros, 2013
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
EL SIGNIFICAT DE LES PARAULES I DE LES ORACIONS/12264126 | PRAGMÀTICA DE LA LLENGUA ESPANYOLA/12264211 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
LES PARAULES DE LA LLENGUA ESPANYOLA/12264121 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|