DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) L'ESPANYOL D'AMÈRICA Codi 12264125
Ensenyament
Grau de Llengua i Literatura Hispàniques (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
6 Obligatòria Quart 2Q
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Filologies Romàniques
Coordinador/a
GARCÍA ESPAÑOL, ANTONIO MARÍA
Adreça electrònica antoniom.garcia@urv.cat
Professors/es
GARCÍA ESPAÑOL, ANTONIO MARÍA
Web
Descripció general i informació rellevant
Esta asignatura combina la presencialidad y la virtualidad en un porcentaje aún por determinar. Al inicio del curso, el calendario con todas las actividades docentes previstas (con horarios y espacios) estará disponible en el campus virtual (Moodle) de la asignatura.
Historia del español de América, desde el Descubrimiento hasta la actualidad

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A9 Demostrar que coneix l'estructura, l'ús, la variació i l'evolució històrica de la llengua espanyola.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT6 Identificar el procés d'aprenentatge i l'orientació acadèmica i professional.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A9 Coneix les varietats de l'espanyol parlat a Amèrica des d'una perspectiva històrica i actual.
Relaciona el coneixement lingüístic amb altres tipus de coneixement.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT6 Aprofundir en l’autoconeixement acadèmic, laboral o professional.
Identificar el propi procés d’aprenentatge.
Analitzar l’entorn laboral o professional de l’àmbit d’estudi.
Dissenyar itineraris acadèmics i d’inserció laboral o professional.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tema
0. Aspectos geográficos, históricos y culturales de América
1. Las lenguas precolombinas: su desaparición.
2. La expansión del español en las Indias.
3. El andalucismo.
4. Unidad y diversidad.
5. Desarrollo del español americano (ss. XVI-XIX)
6. Zonas dialectales del español de América (s. XX).

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 0 3
Sessió Magistral
A9
40 60 100
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A9
CT6
12 30 42
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves de desenvolupament
A9
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentación de la asignatura
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Comentarios de artículos o textos relacionados con la temá tica de la asignatura.
Atenció personalitzada La atención personalizada se llevará a cabo a través de consultas que el alumno puede realizar, siempre que lo crea necesario, en las horas de despacho que se indicarán oportunamente.

Atenció personalitzada
Descripció

Dada la situación de enmergencia sanitaria, durante el curso 2020-21 se atenderá a los estudiantes en tutoría individualizada y/o grupal para atender posibles dudas, consultas y otras cuestiones relacionadas con la asignatura. La tutoría podrá ser presencial y/o virtual. A principios de curso se informará al estudiante sobre como se llevará a cabo esta atención personalizada (horarios, si será presencial, por correo electrónico, Moodle...)


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves de desenvolupament
A9
Examen final de 4 preguntes a desenvolupar. 100%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Esta guía docente es orientativa. En el caso de situaciones de emergencia sanitaria se adaptará la evaluación para que se pueda llevar a cabo de acuerdo cpn las directrices que establezcan los organismos pertinentes. Cualquier modificación se informará, si procede, mediante el fórum de noticias del campus virtual (Moodle).

Los alumnos que asistan regularmente a clase estarán exentos de examinarse de la parte práctica al final del cuatrimestre.

Los alumnos que no asistan regularmente a clase tendrán que realizar la parte práctica (30%) junto con el examen teórico (70%) a final del cuatrimestre.

En la segunda convocatoria se mantendrá la misma estructura.


Fonts d'informació

Bàsica

ALVAR,M. El español de las dos orillas. Madrid, Mapfre.
BUESA OLIVER, T. Indoamericanismos léxicos en español. Madrid, CSIC.
FONTANELLA DE WEINBERG, M. El español de América. Madrid, Mapfre.
GARRIDO DOMÍNGUEZ, A. Los orígenes del español de América. Madrid, Mapfre
LOPE BLANCH, J.M. El español de América. Madrid, Alcalá.
MARTINELL, E. La comunicación entre españoles e indios. Madrid, Mapfre.
QUILIS, A. La lengua española en cuatro mundos.Madrid, Mapfre.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent