DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) EL SIGNIFICAT DE LES PARAULES I DE LES ORACIONS Codi 12264126
Ensenyament
Grau de Llengua i Literatura Hispàniques (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Quart Juny, Jul.
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Filologies Romàniques
Coordinador/a
MARTÍN VIDE, CARLOS
Adreça electrònica carlos.martin@urv.cat
Professors/es
MARTÍN VIDE, CARLOS
Web
Descripció general i informació rellevant Aproximació als conceptes fonamentals i als instruments d'anàlisi de la semàntica.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Demostrar que coneix els corrents teòrics i metodològics de la lingüística i les seves aplicacions.
 A9 Demostrar que coneix l'estructura, l'ús, la variació i l'evolució històrica de la llengua espanyola.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Construeix una argumentació lingüística.
 A9 Coneix les relacions semàntiques lèxiques.
Coneix els mecanismes de interpretació semàntica de les oracions.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1. L'estudi del significat de les paraules i les oracions

TEMA 2. El canvi de significat




TEMA 3. Ambigüetat i vaguetat lèxica


TEMA 4. Relacions de significat i configuracions lèxiques

TEMA 5. L'anàlisi del significat lèxic


TEMA 6. Categorització i adquisició del lèxic
TEMA 7. Relacions sintagmàtiques: restriccions lèxiques i expressions fixes


TEMA 8. La representació del significat lèxic: aplicacions computacionals

TEMA 9. Entre el lèxic i la sintaxi

TEMA 10. Les relacions de significat en l’oració: relacions de modificació i relacions de quantificació

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 0 3
Sessió Magistral
A1
A9
32 64 96
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1
A9
18 18 36
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
A1
A9
2 2 4
Proves objectives de preguntes curtes
A1
A9
CT5
2 2 4
Proves pràctiques
A1
A9
CT5
2 4 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Exercicis a l'aula
Atenció personalitzada Orientació i resolució de dubtes

Atenció personalitzada
Descripció
Orientació i resolució de dubtes.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1
A9
Assistència i participació 5%
Proves pràctiques
A1
A9
CT5
Exercicis 15%
Proves objectives de tipus test
A1
A9
Preguntes sobre els continguts de l'assignatura
40%
Proves objectives de preguntes curtes
A1
A9
CT5
Preguntes sobre els continguts de l'assignatura 40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Segona convocatòria:

Prova final que consistirà en una primera part de preguntes objectives de tipus test i en una segona part de preguntes curtes i exercicis.

La prova final de la segona convocatòria tindrà un pes en l'avaluació del 100%.


Fonts d'informació

Bàsica

Espinal, Teresa (coord.) (2002): Semàntica: del significat del mot al significat de l'oració. Barcelona: Editorial Ariel.

Escandell Vidal, M. Victoria (2007): Apuntes de Semántica léxica. Madrid: UNED.

Complementària

Chierchia, Gennaro, and Sally McConnell-Ginet (1990): Meaning and Grammar: An Introduction to Semantics. Cambridge, Mass.: MIT Press.

Cruse, Alan D. (2004): Meaning in Language. An Introduction to Semantics and Pragmatics. Oxford: Oxford University Press.

Kearns, Kate (2000): Semantics. New York: St. Martin's Press.

Saeed, J.I. (1997): Semantics. Oxford: Blackwell.

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
LINGÜÍSTICA/12264006
TENDÈNCIES ACTUALS EN LINGÜÍSTICA/12264225
LES PARAULES DE LA LLENGUA ESPANYOLA/12264121
LES ORACIONS DE LA LLENGUA ESPANYOLA/12264124
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent