DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) ENSENYAMENT DE L'ESPANYOL COM A LLENGUA ESTRANGERA Codi 12264203
Ensenyament
Grau de Llengua i Literatura Hispàniques (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologies Romàniques
Coordinador/a
NOMDEDEU RULL, ANTONIO
Adreça electrònica antonio.nomdedeu@urv.cat
Professors/es
NOMDEDEU RULL, ANTONIO
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura pretèn apropar l'alumne/a a la metodologia de l'ensenyament de l'espanyol com a L2.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A10 Conèixer l'estructura de la llengua espanyola.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A10 Coneix les bases metodològiques per orientar la formació vers l’ensenyament de l’espanyol
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Comparteix i assumeix els objectius d’ aprenentatge proposats pel professor
Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Selecciona un procediment d’entre els que li proposa el professor
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d'una assignatura
Fa aportacions significatives o certes innovacions
 B2 Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
 B3 Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Identifica necessitats de millora en situacions i contexts complexes
 B4 Pren decisions de manera encertada basant-se en dades
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. El español en el mundo: el Instituto Cervantes y la enseñanza del español.
2. La adquisición de segundas lenguas.
3. Orientaciones metodológicas para la enseñanza del español como L2.
4. El currículo de español como L2 y el Marco de Referencia Europeo para las lenguas.
5. La enseñanza de la pronunciación y de la entonación.
6. La enseñanza de la gramática.
7. La enseñanza del léxico y el uso del diccionario.
8. La pragmática y la comunicación no verbal en el aula de español como L2.
9. La cultura en clase de español como L2.
10. Análisis de materiales y nuevas tecnologías en la enseñanza y el aprendizaje de español como L2.
11. La evaluación dentro y fuera del aula de español como L2. Los D.E.L.E.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 3 6
Sessió Magistral
30 30 60
Atenció personalitzada
20 0 20
 
Proves pràctiques
6 58 64
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitat de contacte i reflexió sobre els continguts del programa.
Sessió Magistral Classes teòriques d'exposició i explicació dels continguts del temari. Exemples pràctics.

Atenció personalitzada
Descripció
L'alumne serà atès pel professor per resoldre els dubtes i/o problemes que li plantegin els diferents continguts de l'assignatura i també altres qüestions que tinguin a veure amb la matèria. També se l'assessorarà sobre l'elaboració de les pràctiques que hagi de realitzar.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves pràctiques
Es tracta de la realització d'un treball relacionat amb algún dels punts del programa. 80%
Altres  

Les pràctiques relacionades amb la teoria exposada a les sessions magistrals s'hauran de lliurar en el termini estipulat.

20%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La 2a convocatòria consistirà en un examen escrit.


Fonts d'informació

Bàsica , http://cvc.cervantes.es, ,
, Marco de referencia europeo para el aprendizaje, la enseñanza y la evaluación de las lenguas, Anaya, 2003
García Santa Cecilia, A., El currículo de ELE, Edelsa, 1995
Sánchez Lobato, J.; Santos Gargallo, I. (Dir.), Vademecum para la formación de profesores., SGEL, 2004

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent