DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) ENSENYAMENT DE L'ESPANYOL COM A LLENGUA ESTRANGERA Codi 12264203
Ensenyament
Grau de Llengua i Literatura Hispàniques (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologies Romàniques
Coordinador/a
NOMDEDEU RULL, ANTONIO
Adreça electrònica antonio.nomdedeu@urv.cat
Professors/es
NOMDEDEU RULL, ANTONIO
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura pretèn apropar l'alumne/a a la metodologia de l'ensenyament de l'espanyol com a L2.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A10 Conèixer l'estructura de la llengua espanyola.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A10 Coneix les bases metodològiques per orientar la formació vers l’ensenyament de l’espanyol
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Comparteix i assumeix els objectius d’ aprenentatge proposats pel professor
Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Selecciona un procediment d’entre els que li proposa el professor
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d'una assignatura
Fa aportacions significatives o certes innovacions
 B2 Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
 B3 Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Identifica necessitats de millora en situacions i contexts complexes
 B4 Pren decisions de manera encertada basant-se en dades
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. El español en el mundo: el Instituto Cervantes y la enseñanza del español.
2. Orientaciones metodológicas para la enseñanza del español como L2.
3. Documentos de referencia para la enseñanza de E/LE: el Plan Curricular del Instituto Cervantes y el Marco de Referencia Europeo para las lenguas.
4. La enseñanza de la pronunciación y de la entonación.
5. La enseñanza del léxico y el uso del diccionario.
6. La enseñanza de la gramática.
7. La pragmática y la comunicación no verbal.
8. Análisis de materiales para la enseñanza y aprendizaje de E/LE.
9. La evaluación dentro y fuera del aula de español como L2. Los D.E.L.E.
10. Unidad Didáctica.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 3 6
Sessió Magistral
30 30 60
Atenció personalitzada
20 0 20
 
Proves pràctiques
6 58 64
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitat de contacte i reflexió sobre els continguts del programa.
Sessió Magistral Classes teòriques d'exposició i explicació dels continguts del temari. Exemples pràctics.
Atenció personalitzada Resolució de les pràctiques relacionades amb els continguts teòrics tractats a les sessions magistrals

Atenció personalitzada
Descripció
L'alumne serà atès pel professor per resoldre els dubtes i/o problemes que li plantegin els diferents continguts de l'assignatura i també altres qüestions que tinguin a veure amb la matèria. També se l'assessorarà sobre l'elaboració de les pràctiques que hagi de realitzar. Resolució de dubtes o bé de forma presencial (dimarts de 15h a 17h i dimecres de 15h a 16h) o bé a través del correu electrònic (antonio.nomdedeu@urv.cat).

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves pràctiques
Es tracta de la realització de vàries activitats relacionades amb els continguts del programa i d'un projecte d'Unitat Didàctica. 85%
Altres  

La participació activa/constructiva a l'aula.

15%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La 2a convocatòria consistirà en un examen escrit.


Fonts d'informació

Bàsica , http://cvc.cervantes.es, ,
, Marco de referencia europeo para el aprendizaje, la enseñanza y la evaluación de las lenguas, Anaya, 2003
García Santa Cecilia, A., El currículo de ELE, Edelsa, 1995
Sánchez Lobato, J.; Santos Gargallo, I. (Dir.), Vademecum para la formación de profesores., SGEL, 2004

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent