DADES IDENTIFICATIVES 2022_23
Assignatura (*) ENSENYAMENT DE L'ESPANYOL COM A LLENGUA ESTRANGERA Codi 12264203
Ensenyament
Grau en Llengua i Literatura Hispàniques (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologies Romàniques
Coordinador/a
GIBERT ESCOFET, MARIA ISABEL
Adreça electrònica isabel.gibert@urv.cat
Professors/es
GIBERT ESCOFET, MARIA ISABEL
Web
Descripció general i informació rellevant <p> L'assignatura pretén apropar l'alumnat a la metodologia de l'ensenyament de l'espanyol com a L2. </p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A10 Demostrar un coneixement avançat dels mecanismes orals i escrits de la llengua espanyola i de les divereses metodologies que implica l'activitat professional que s'en deriva.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A10 Coneix les metodologies de l’ensenyament de l’espanyol com a llengua estrangera.
Analitza el materials de l’ensenyament de l’espanyol.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Les claus per a l'ensenyament d'espanyol com a llengua estrangera. 1.1. L'espanyol al món.
1.2. Els documents de referència.
1.3. Prinicpals metodologies per a l'ensenyament de llengües estrangeres.
1.4. L'evaluació i la certificació.
2. Les competències a l'aula d'espanyol com a llengua estrangera. 2.1. Les competències del professor d'ELE.
2.2. Les competències generals de l'alumnat d'ELE.
3. Els materials per a l'ensenyament-aprenentatge de l'espanyol com a llengua estrangera. 3.1. Selecció i anàlisi de materials.
3.2. Anàlisi i seqüienciació d'activitats.
3.3. Principals eines i recursos en línia per a l'ensenyament-aprenentatge de l'espanyol com a llengua estrangera.
3.4. Producció de materials.
4. Gestió de l'aula. 4.1. Organització de l'aula.
4.2. El discurs del professor i de l'alumnat a l'aula d'espanyol com a llengua estrangera.
4.3. Planificació dels continguts.
4.4. Dinàmiques de grup a l'aula de llengües estrangeres.
5. Recursos TIC per al professor d'ELE. 5.1. Recursos per a la creació de materials.
5.2. Recursos TIC per a la pràctica d'espanyol.
5.3. Bancs de recursos TIC per a la preparació de classes.
5.4. Recursos per a la consulta de dubtes lingüístics.
6. Internet com a font de recutrsos per el desenvolupament professional. 6.1. Especialitats en l'àmbit ELE.
6.2. El portfoli del professor com a presentació professional.
6.3. Principals recursos per a iniciar-se a la professió.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 3 6
Seminaris
A10
CT5
25 33 58
Presentacions / exposicions
A10
CT5
27 56 83
Atenció personalitzada
1 5 6
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitat de contacte i reflexió sobre els continguts del programa.
Seminaris Classes teòriques d'exposició i explicació dels continguts del temari. Exemples pràctics.
Presentacions / exposicions Exposició oral d'una activitat relacionada amb el contingut de l'assignatura.
Atenció personalitzada Atenció per resoldre els dubtes i/o problemes que a l'alumne li plantegin els diferents continguts de l'assignatura i també altres qüestions que tinguin a veure amb la matèria.

Atenció personalitzada
Descripció

L'alumne serà atès per la professora per tal de resoldre els dubtes i problemes que li plantegin els diferents continguts de l'assignatura i també altres qüestions que tinguin a veure amb la matèria. També se l'assessorarà sobre l'elaboració de les pràctiques que hagi de realitzar. Resolució de dubtes virtualment o presencial amb cita prèvia amb la professora (isabel.gibert@urv.cat).


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
A10
CT5
Posada en comú de la creació i seqüenciació d'activitats per a un grup meta concret. 85%
Altres  

La participació activa/constructiva a l'aula.

15%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'assignatura s'avaluará a partir de l'avaluació contínua que consistirà en l'elaboració i entrega d'una tasca per a cada tema, el 50% de l'avaluació correspon a tasques realitzades grupalment i el 50% a tasques realitzades individualment.

Aquelles persones que, per diverses raons, no optin per l'avaluació contínua es poden presentar directament a la segona convocatòria. La segona convocatòria consisteix en un examen sobre la matèria amb un pes a la nota final del 100%.

A les proves o activitats s'avaluarà la correcció i adquació dels textos d'acord amb la rúbrica de comunicació oral i escrita aprovada pel "Consell d'Ensenyament" del grau de Llengua i Literatura Hispàniques. Aquesta rúbrica està disponible a l'espai Moodle de l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica Méndez Santos, M. C., 101 preguntas para ser profe de ELE, Edinumen, 2021

ALONSO, E. (1994). ¿Cómo ser profesor / a y querer seguir siéndolo? Madrid, Edelsa.

CONSEJO DE EUROPA, (2002) Marco común europeo de referencia para las lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación, Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, Instituto Cervantes y Editorial Anaya, Madrid. Disponible en:

ESTAIRE, Sheila La enseñanza de lenguas mediante tareas: principios y planificación de unidades didácticas. Disponible en: http://catedu.es/tarepa/fundamentacion/03_tareas_Sheila.pdf

INSTITUTO CERVANTES, (2006). Plan curricular del Instituto Cervantes, Instituto Cervantes, Biblioteca Nueva, Madrid, ( 3 vols). Disponible en:

MATTE BON, F.(1992): Gramática comunicativa del español (2 vol.), Madrid, Difusión.

NUNAN, D.(1996): El diseño de tareas para la clase comunicativa, Cambridge University Press, Cambridge.

RICHARDS, J.C., GARCÍA, A., MAS, J. M., RODGERS, T.S., (2009). Enfoques y métodos en la enseñanza de idiomas, 2ª EDICIÓN, Edinumen, Madrid.

SÁNCHEZ LOBATO, J. y SANTOS GARGALLO, I. (coords.): Vademécum para la formación de profesores. Enseñar español como segunda lengua (L2) / lengua extranjera (LE). SGEL. Madrid, 2004. (Prólogo de Humberto López Morales, epílogo de Guillermo Rojo.)

SÁNCHEZ PÉREZ, A. (1992): Historia de la enseñanza del español como lengua extranjera. Madrid: SGEL.

Complementària Instituto Cervantes, Biblioteca del Profesor de español, , https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/
Instituto Cervantes, Plan curricular del Instituto Cervantes, , https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/

CADIERNO, Teresa (2010). “El aprendizaje y la enseñanza de la gramática en el español como segunda lengua”. marcoELE. revista de didáctica ELE, núm. 10. Disponible en: http://marcoele.com/el-aprendizaje-de-la-gramatica/

ESTAIRE, Sheila (2004). “La programación de unidades didácticas a través de tareas”. RedELE, núm. 1. Disponible en: http://www.mecd.gob.es/dctm/redele/Material-RedEle/Revista/2004_01/2004_redELE_1_04Estaire.pdf?documentId=0901e72b80e06811

HERNÁNDEZ MERCEDES, María del Pilar (2012). "La integración de las TIC en la clase de ELE. Panorama de una (r)evolución". Revista Internacional de Lenguas Extranjeras (RILE). n. 1: 63-99. Disponible en: http://www.revistes.publicacionsurv.cat/index.php/rile/article/view/8

HIGUERAS GARCÍA, Marta (2004). “Claves prácticas para la enseñanza del léxico” en La enseñanza de léxico en español como segunda lengua/lengua extranjera. Carabela 56, Alcobendas: SGEL. 5 – 25.

HIGUERAS GARCÍA, Marta (2007), "Técnicas para la enseñanza del léxico", Mosaico, MEC, pp. 37-42. Disponible en: https://sede.educacion.gob.es/publiventa/ImageServlet?img=13154.pdf&D=OK

HIGUERAS GARCÍA, Marta (2008), "Nuevas técnicas para enseñar léxico", V Encuentro Práctico de Profesores de ELE Wurzburg. 30-31 mayo 2008. Disponible en: http://www.encuentro-practico.com/pdfw08/lexico.pdf

IZQUIERDO GIL, Ma Carmen (2003): La selección del léxico en la enseñanza del español como lengua extranjera. Su aplicación al nivel elemental en estudiantes francófonos. Tesis doctoral, Universitat de València.

LAHOZ BENGOECHEA, José María (2007).”La enseñanza de la entonación en el aula de ELE: cómo, cuándo y por qué”.Las destrezas orales en la enseñanza del español L2-LE: XVII Congreso Internacional de la Asociación del Español como lengua extranjera (ASELE) : Logroño 27-30 de septiembre de 2006 / coord. por Enrique Balmaseda Maestu, Vol. 2, pp. 705-720. Disponible en: http://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/asele/pdf/17/17_0705.pdf

MARTÍN PERIS, Ernesto (2004). “¿Qué significa trabajar en clase con tareas comunicativas”. RedELE, núm. 0. Disponible en: http://www.mecd.gob.es/dctm/redele/Material-RedEle/Revista/2004_00/2004_redELE_0_18Martin.pdf?documentId=0901e72b80e0c9e3

POCH OLIVÉ, Dolors (2004). “La pronunciación en la enseñanza del Español como Lengua Extranjera”. RedELE, núm. 1. Disponible en: http://www.mecd.gob.es/dctm/redele/Material-RedEle/Revista/2004_01/2004_redELE_1_10Poch.pdf?documentId=0901e72b80e06885

SANTAMARÍA BUSTO, E. (2010). “Formación y recursos para la enseñanza de la pronunciación y la corrección fonética en el aula de ELE”. RedELE. Revista Electrónica de Didáctica del Español como Lengua Extranjera, 20. Consultado en http://www.educacion.es/redele/RevistaOct2010/Santamaria_Pronun_Fonetica.pdf

SANTAMARÍA MARTÍNEZ, Rocío (2008). La competencia sociocultural en el aula de español L2/LE: Una propuesta didáctica. Tesis doctoral. Director: Dr. Juan Gutiérrez Cuadrado. Universidad Carlos III Madrid. Disponible en: http://e-archivo.uc3m.es/bitstream/handle/10016/4946/TESIS%20COMPLETA%20CD.pdf

YAGÜE, Agustín (2004). “ELE y ELAO. Hablando por los codos: enseñar gestos en la clase de español”. RedELE, núm. 1. Disponible en: http://www.mecd.gob.es/dctm/redele/Material-RedEle/Revista/2004_01/2004_redELE_1_15Yague.pdf?documentId=0901e72b80e06d00

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent