Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A2 |
Demostrar que coneix els corrents teòrics i metodològics de la literatura i la crítica literària. |
| A7 |
Demostrar que coneix la història de la literatura en llengua espanyola. |
| A8 |
Demostrar un coneixement avançat de les tècniques i els mètodes de la investigació i la creació literàries i de l'edició de textos. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT3 |
Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi. |
| CT7 |
Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A2 |
Adquireix coneixements sobre història, teoria i crítica literàries.
Comprèn la literatura com un espai de representació, de debat ideològic i de construcció de discursos socials.
Comprèn la importància social i política de la literatura en relació amb les preocupacions i els ideals estètics.
| | A7 |
Coneix les tendències literàries i les obres més significatives de la literatura espanyola contemporània.
Coneix les tendències literàries i les obres més significatives de la literatura espanyola dels segles XVIII i XIX.
Coneix les tendències literàries i les obres més significatives de la literatura espanyola dels segles XVI i XVII.
Situa l'estudi de la literatura en el marc dels estudis humanístics, artístics i culturals.
Coneix la problemàtica de les diferències de gènere en diverses èpoques i contextos a través dels textos literaris.
| | A8 |
Coneix els instruments teòrics i metodològics necessaris per a l'anàlisi dels textos literaris.
Analitza i utilitza críticament les fonts i la bibliografia literàries.
Coneix i utilitza les eines necessàries per a l'anàlisi científica de la literatura en llengua espanyola.
Observa reflexivament la realitat per modelar-la mitjançant la paraula i la imaginació en un text escrit.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT3 |
Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo.
Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina.
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema.
Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista.
Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores.
| | CT7 |
Conèixer les principals desigualtats i discriminacions que es produeixen per raó de gènere i altres motius i comprendre’n les causes.
Identificar els principals problemes ambientals.
Reconèixer i reflexionar sobre les necessitats i problemàtiques socials, i implicar-se en la millora de la comunitat.
Reconèixer els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement, mostrar capacitat crítica i de diàleg, i fer un ús responsable de les normes que l’afecten com a membre de la comunitat universitària.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Estado de la cuestión: ¿literatura de mujer? |
Diversas opiniones.
Diversas autoras responden. |
El Barroco y sus nombres
|
La sensibilidad de Juana Inés de la Cruz |
Mme. du Châtelet y la Ilustración
|
|
Las escritoras del XIX |
Las románticas y su conciencia de escritoras
"Las Literatas" de Rosalía de Castro
Emilia Pardo Bazán |
La Generación del 27 |
¿También existen autoras? |
Ayer y hoy |
Carmen Martín Gaite
Muchas otras escritoras |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
Sessió Magistral |
|
25 |
35 |
60 |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
|
2 |
2 |
4 |
Presentacions / exposicions |
|
10 |
20 |
30 |
Treballs |
|
0 |
32 |
32 |
Estudis previs |
|
2 |
20 |
22 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentación de la asignatura. |
Sessió Magistral |
Exposición teórica de los contenidos de la asignatura. |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
Asistencia a conferencias literarias, talleres, seminarios,... relacionados con la materia. |
Presentacions / exposicions |
Exposición oral del análisis de una novela de una escritora contemporánea. |
Treballs |
Prácticas que se planteen sobre la lectura de documentos: artículos y ensayos.
|
Estudis previs |
Lecturas obligatorias que incitan a reflexiones y apuntalan los conocimientos |
Atenció personalitzada |
Resolución personalizada de dudas e inquietudes que se le generen al alumno sobre cualquier aspecto planteado a lo largo del curso. |
Descripció |
Tiempo dedicado a atender y resolver dudas de los alumnos que lo requieran, tanto en lo referente a cuestiones surgidas en el aula como a las prácticas, la exposición oral y las lecturas obligatorias. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Presentacions / exposicions |
|
Exposición oral del análisis de una novela escrita por una escritora contemporánea |
30% |
Treballs |
|
Prácticas de curso |
30% |
Estudis previs |
|
Lecturas obligatorias |
30% |
Altres |
|
Participación en las dinámicas y en las actividades que se generen en clase |
10% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
- La segunda convocatoria constará de los mismos ítems que la primera. El alumno se tendrá que poner en contacto con la profesora para concertar cómo gestionar lo referente a la entrega de prácticas, el debate sobre las lecturas y la exposición oral. |
Bàsica |
Caballé, Anna (dir.), La vida escrita por las mujeres. 4 vols, Lumen, 2004
Nelken, Margarita, Las escritoras españolas, Horas y horas, 2011
Zavala, Iris M. (coord.), Breve historia feminista de la literatura española, Anthropos Editorial, 6 vols.
López, Aurora y Pastor, M. Ángeles (eds.), Crítica y ficción literaria: mujeres españolas contemporánea, Servicio de publicaciones de la Univ. De Granada, 1989
Ciplijauskaité, Biruté, La Novela femenina contemporánea : 1970-1985 : hacia una tipología de la narración en primera persona, Anthropos, 1994
Zavala, Iris M., La otra mirada del siglo XX : la mujer española contemporánea, La Esfera de los Libros, 2004
Zavala, Iris M. (ed.), Feminismo, cuerpos, escrituras, La Página Ediciones, 2000
Kirkpatrick, Susan, Las románticas. escritoras y subjetividad en España, 1835-1850, Cátedra/Feminismos, 1991
Mayoral, Marina (coord.), Escritoras románticas españolas, Fundación Banco Exterior, 1990
Simón Palmer, M. del Carmen, Escritoras españolas del siglo XIX. Manual bio-bibliográfico, Castalia, 1991
Ciplijauskaité, Biruté, La construcción del yo femenino en la literatura, Servicio de Publicaciones de la Universidad de Cádiz, 2004
Woolf, Virginia, Una habitación propia, Alianza, 2014
Martín Gaite, Carmen, Desde la ventana: enfoque femenino de la literatura española, Austral, 1999
Merlo, Pepa (ed.), Peces en la tierra. Antología de mujeres poetas en torno a la Generación del 27, Vandalia, 2010
Lanseros, Raquel y Merino, Ana (eds.), Poesía soy yo, Visor, 2016
|
|
Complementària |
Serrano Sanz, Manuel , Apuntes para una biblioteca de escritoras españolas desde el año 1401 al 1833, Biblioteca de Autores Españoles, 1903
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
LITERATURA HISPANOAMERICANA CONTEMPORÀNIA/12264112 | LITERATURA ESPANYOLA CONTEMPORÀNIA/12264111 | LITERATURA ESPANYOLA DELS SEGLES XVIII I XIX/12264113 | LITERATURA HISPANOAMERICANA MODERNA/12264114 | LITERATURA ESPANYOLA DE LA SEGONA MEITAT DEL SEGLE XX I ACTUAL/12264117 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|