DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) TENDÈNCIES ACTUALS EN LINGÜÍSTICA Codi 12264225
Ensenyament
Grau de Llengua i Literatura Hispàniques (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologies Romàniques
Coordinador/a
CATALÀ TORRES, NATÀLIA
Adreça electrònica natalia.catala@urv.cat
Professors/es
CATALÀ TORRES, NATÀLIA
Web http://www.grelinap.net/llenguatge/
Descripció general i informació rellevant L'objectiu d'aquesta assignatura és l'estudi de l'evolució de la reflexió lingüística i l'aproximació als mètodes, les eines i els paradigmes de la lingüística del segle XXI.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A15 Dominar les tècniques i els mètodes de l'anàlisi lingüística.
 A19 Utilitzar eines, aplicacions i programes informàtics específics.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A15 Construeix una argumentació lingüística
 A19 Coneix les bases teòriques de la lingüística
Coneix les últimes tendències de la investigació lingüística
Distingeix entre els arguments lingüístics i les opinions no fonamentades sobre el llenguatge i les llengües
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Comprèn els elements que composen una disciplina
Fa preguntes intel·ligents que qüestionen el que ha après i mostra iniciativa en la cerca d'informació
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d'una assignatura
 B4 Pren decisions de manera encertada basant-se en dades
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. De les especulacions sobre el llenguatge a la lingüística com a ciència


-
Tema 2. La Lingüística com a ciència cognitiva -
Tema 3. Eines per a la investigació lingüística. -
Tema 4. La Gramática Generativa
-
Tema 5. La Lingüística Cognitiva -
Tema 6. La Lingüística Funcional
-

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 3 6
Sessió Magistral
A15
B1
25 50 75
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A19
B1
2 2 4
Pràctiques a través de TIC
A19
0 10 10
Fòrums de discussió
C3
2 2 4
Atenció personalitzada
15 0 15
 
Proves pràctiques
A15
A19
B4
C3
0 4 4
Proves objectives de tipus test
A15
B1
4 12 16
Proves objectives de preguntes curtes
A15
A19
B1
4 12 16
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Exercicis pràctics a través de les TIC
Pràctiques a través de TIC Realització de pràctiques no presencials
Fòrums de discussió Participació en el fòrum virtual de l'assignatura

Atenció personalitzada
Descripció
Orientació i resolució de dubtes

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves objectives de tipus test
A15
B1
Preguntes sobre els continguts de l'assignatura 30%
Proves objectives de preguntes curtes
A15
A19
B1
Preguntes sobre els continguts de l'assignatura i sobre casos pràctics 30%
Proves pràctiques
A15
A19
B4
C3
Realització d'exercicis on-line 30%
Altres  

Assistència i participació

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Segona convocatòria:

Prova final que consistirà en una primera part de preguntes objectives de tipus test i en una segona de preguntes curtes. La primera tindrà caràcter eliminatori.


Fonts d'informació

Bàsica

- Aronoff, M. y J.R. Miller (eds.) (2000): The Handbook of Linguistics. Oxford: Basil Blackwell.

- Bosque, I. y Gutiérrez Rexach (2008): Fundamentos de sintaxis formal. Madrid: Akal.

- Evans, V. y M. Green (2006): Cognitive Linguistics. An Introduction. Edinburgo:Edinburgh University Press.

- Lavid, J. (2005): Lenguaje y nuevas tecnologías. Nuevas perspectivas, métodos y herramientas para el lingüista del siglo XXI. Madrid: Cátedra.

- Mairal, R, M. S. Peña, F. Cortés y F. J. Ruiz de Mendoza. (2010): Teoría Lingüística: Métodos, herramientas y paradigmas. Madrid: UNED/Editorial Universitaria Ramón Areces.

- Martín Arista, J. (1999): "La gramática de Dik y las teorías funcionales del lenguaje", en C. Butler et al. (eds.), Nuevas perspectivas en gramática funcional. Barcelona: Ariel.

- Moreno Cabrera, J.C. (1991): Curso universitario de lingüística general. Madrid: Síntesis.

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
LINGÜÍSTICA/12264006
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent