DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) TENDÈNCIES ACTUALS EN LINGÜÍSTICA Codi 12264225
Ensenyament
Grau de Llengua i Literatura Hispàniques (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Filologies Romàniques
Coordinador/a
MARTÍN VIDE, CARLOS
Adreça electrònica carlos.martin@urv.cat
Professors/es
MARTÍN VIDE, CARLOS
Web
Descripció general i informació rellevant L'objectiu d'aquesta assignatura és l'estudi de l'evolució de la reflexió lingüística i l'aproximació als mètodes, les eines i els paradigmes de la lingüística del segle XXI.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A4 Conèixer els corrents teòrics i metodològics de la lingüística i les seves aplicacions.
 A15 Dominar les tècniques i els mètodes de l'anàlisi lingüística.
 A19 Utilitzar eines, aplicacions i programes informàtics específics.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A4 Coneix les bases teòriques de la lingüística
 A15 Construeix una argumentació lingüística
 A19 Coneix les últimes tendències de la investigació lingüística
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. De les especulacions sobre el llenguatge a la lingüística com a ciència


-
Tema 2. La Lingüística com a ciència cognitiva -
Tema 3. Eines per a la investigació lingüística. -
Tema 4. La Gramática Generativa
-
Tema 5. La Lingüística Cognitiva -
Tema 6. La Lingüística Funcional
-

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
5 0 5
Sessió Magistral
A15
27 54 81
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A19
5 0 5
Fòrums de discussió
0 2 2
Resolució de problemes, exercicis
A19
9 18 27
Esdeveniments científics i/o divulgatius
0 3 3
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves pràctiques
A15
A19
2 10 12
Proves objectives de tipus test
A15
2 10 12
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Eines per a la investigació lingüística
Fòrums de discussió Participació en el fòrum virtual de l'assignatura
Resolució de problemes, exercicis Anàlisi de casos i resolució d'exercicis relacionats amb la temàtica de l'assignatura
Esdeveniments científics i/o divulgatius Assistència a conferències, congressos...
Atenció personalitzada Orientació i resolució de dubtes

Atenció personalitzada
Descripció
Orientació i resolució de dubtes

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis
A19
Activitats pràctiques 10%
Proves objectives de tipus test
A15
Preguntes sobre els continguts de l'assignatura 40%
Proves pràctiques
A15
A19
Realització d'exercicis 40%
Altres  

Participació

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Segona convocatòria:

Prova final que consistirà en una primera part de preguntes objectives de tipus test i en una segona d'exercicis. La primera tindrà caràcter eliminatori.


Fonts d'informació

Bàsica

- Aronoff, M. y J.R. Miller (eds.) (2000): The Handbook of Linguistics. Oxford: Basil Blackwell.

- Bosque, I. y Gutiérrez Rexach (2008): Fundamentos de sintaxis formal. Madrid: Akal.

- Evans, V. y M. Green (2006): Cognitive Linguistics. An Introduction. Edinburgo:Edinburgh University Press.

- Lavid, J. (2005): Lenguaje y nuevas tecnologías. Nuevas perspectivas, métodos y herramientas para el lingüista del siglo XXI. Madrid: Cátedra.

- Mairal, R, M. S. Peña, F. Cortés y F. J. Ruiz de Mendoza. (2010): Teoría Lingüística: Métodos, herramientas y paradigmas. Madrid: UNED/Editorial Universitaria Ramón Areces.

- Martín Arista, J. (1999): "La gramática de Dik y las teorías funcionales del lenguaje", en C. Butler et al. (eds.), Nuevas perspectivas en gramática funcional. Barcelona: Ariel.

- Moreno Cabrera, J.C. (1991): Curso universitario de lingüística general. Madrid: Síntesis.

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
LINGÜÍSTICA/12264006
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent