Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Demostrar que coneix els corrents teòrics i metodològics de la lingüística i les seves aplicacions. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT6 |
Identificar el procés d'aprenentatge i l'orientació acadèmica i professional. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Coneix les bases neurofisiològiques del llenguatge humà.
Coneix els mecanismes de comprensió i producció del llenguatge.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT6 |
Aprofundir en l’autoconeixement acadèmic, laboral o professional.
Identificar el propi procés d’aprenentatge.
Analitzar l’entorn laboral o professional de l’àmbit d’estudi.
Dissenyar itineraris acadèmics i d’inserció laboral o professional.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1. NEUROLINGÜÍSTICA, PSICOLINGÜÍSTICA I CIÈNCIA COGNITIVA |
1.1 Psicolingüística
1.1.1 Definició
1.1.2 Objectius
1.2 Neurolingüística
1.2.1 Definició
1.2.2 Objectius
1.3 Ciència cognitiva
1.3.1 Desenvolupament de les capacitats cognitives
1.3.2 Atenció
1.3.3 Percepció
1.3.4 Aprenentatge
1.3.5 Memòria
1.3.6 Raonament i resolució de problemes
1.3.7 Emoció
|
2. FONAMENTS BIOLÒGICS DEL LLENGUATGE |
2.1 Morfologia del cervell
2.1.1 Estructura del sistema nerviós perifèric
2.1.2 Estructura i Morfologia del sistema nerviós central
2.1.3 Morfologia externa i interna del cervell
2.1.4 Còrtex cerebral: Estructura. Àrees primàries i secundàries
2.2 La Lateralització Cerebral
2.3 El Localitzacionisme
2.4 Àrees Lingüístiques
2.5 Processament Neurolingüístic |
3. PATOLOGIES DEL LLENGUATGE
|
3.1 Classificació de les patologies del llenguatge
3.2 Afàsies
3.3 Patologies producció oral
3.4 Patologies comprensió oral
3.5 Patologies lectura
3.6 Patologies escriptura
3.7 Classificació per nivells lingüístics
|
4. ADQUISICIÓ DEL LLENGUATGE |
4.1 Teories de ladquisició
4.2 Període crític
4.3 Etapes a l'adquisició
4.4 Procés adquisitiu dels components del llenguatge
4.5 Bilingüisme i adquisició de segones llengües |
5. PERCEPCIÓ I COMPRENSIÓ DEL LLENGUATGE |
5.1 Percepció del llenguatge oral i escrit
5.2 Reconeixement de les paraules: paraules ambigües
5.3 Comprensió de frases: estratègies sintàctiques i no sintàctiques
5.4 Comprensió del discurs: les inferències i el paper de la memòria |
6. PRODUCCIÓ DEL LLENGUATGE |
6.1 Conceptualització: els inicis de la producció
6.2 Formulació de les emissions
6.3 Codificació i Articulació
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
45 |
70 |
115 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
2 |
28 |
30 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Es presentarà el programa de l'assignatura.
Es donarà informació clara sobre el mètode d'avaluació.
Es presentaran els tipus dexercicis i proves a resoldre com a pràctiques personals de l'alumne.
Es comentarà la bibliografia bàsica recomanada |
Sessió Magistral |
A les sessions magistrals s'exposaran els continguts bàsics de l'assignatura. Després de les sessions magistrals, l'alumne haurà d'ampliar els continguts exposats a classe amb bibliografia complementària. |
Resolució de problemes, exercicis |
Comentaris d'articles relacionats amb la temàtica de l'assignatura i la resolució d'exercicis |
Atenció personalitzada |
L'atenció personalitzada es durà a terme a través de consultes que l'alumne pot realitzar, sempre que ho cregui necessari, a les hores de despatx que s'indicaran oportunament.
Aquestes consultes estaran en relació o bé amb els continguts exposats a les classes magistrals o amb els problemes que puguin sorgir en la realització dels problemes i exercicis. |
Descripció |
L'atenció personalitzada es durà a terme a través de consultes que l'alumne pot realitzar, sempre que ho cregui necessari, a les hores de despatx que s'indicaran oportunament. Aquestes consultes estaran en relació o bé amb els continguts exposats a les classes magistrals o amb els problemes que puguin sorgir en la realització dels problemes i exercicis. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis |
|
L'alumne realitzarà una sèrie d'exercicis pràctics durant el curs. El lliurament d'aquestes pràctiques a la data indicada és requisit sine qua non per aprovar l'assignatura. |
15% de la nota final |
Proves objectives de tipus test |
|
Examen final tipus test que constarà de 40 preguntes de 0,25 punts cadascuna |
85% de la nota final |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
NOTA IMPORTANT PRIMERA CONVOCATÒRIA: Les pràctiques només tindran pes a la nota final en cas d'haver aprovat l'examen. És a dir, si l'examen està suspès, les pràctiques no modificaran de cap manera la nota final.
SEGONA CONVOCATÒRIA: La segona convocatòria consisteix en un examen que consta de 5 preguntes breus de 2 punts cadascuna. El resultat de l'examen té un pes a la nota final del 100%.
CORRECCIÓ I ADEQUACIÓ LINGÜÍSTICA: A les proves i/o activitats s'avaluarà la correcció i adequació lingüística seguint la rúbrica de comunicació oral i escrita aprovada pel Consell del Grau de Llengua i Literatura Hispàniques. Aquesta rúbrica està disponible a l'espai Moodle. |
Bàsica |
|
Ahlsén, E. (2006). Introduction to neurolinguistics . Philadelphia: John Benjamins. Bechtel, W.; Graham, G. (eds.) (1998). A Companion to cognitive science. Malden: Blackwell.Almeida,R.G.; Gleitman, L.R. (2017). On concepts, modules and language. Cognitive science at its core. Oxford: Oxford University Press. Belinchón, M.; Riviere, a.; Igoa, J. (1992). Psicología del lenguaje. Investigación y teoría. Madrid: Trotta.Benedet, M.J. (2006). Acercamiento neurolingüístico a las alteraciones del lenguaje. Madrid: EOS.Berko J.; Bernstein,N.(1999). Psicolingüística. Madrid:Mcgraw Hill. Caplan, D.(1992). Introducción a la neurolingüística y al estudio de los trastornos del lenguaje. Madrid: Visor.Caplan, D. (1992). Language: structure, processing, and disorders. Cambridge: MIT Press.Carrol, D. (2006). Psicología del lenguaje. Madrid: Thomson. Costa, A. (2017). El Cerebro Bilingüe. Madrid: Debate. Cuetos, F. (2012). Neurociencia del lenguaje. Bases neurológicas e implicaciones clínicas. Madrid:Editorial Médica Panamericana. Cuetos, F.; González, J.; De Vega, M. (2015). Psicología del lenguaje. Madrid: Editorial Médica Panamericana. Diéguez-Vide, F.; Peña-Casanova, J. (2012). Cerebro y lenguaje. Sintomatología neurolingüística. Madrid: Editorial Médica Panamericana. Ellis, A.; Young, A.(1992). Neuropsicología cognitiva humana .Barcelona: Masson. Fernández Pérez, M. (coord.) (2014). Lingüística y déficits comunicativos. Madrid: Síntesis. Fernández, E.M.; Cairns, H.S.(2010). Fundamentals of psycholinguistics. Chichester: Wiley-Blackwell. Field, J. (2003). Psycholinguistics: a resource book for students. London: Routledge.Field, J. (2004). Psycholinguistics: the key concepts. London: Routledge. Frankish, K.; Ramsey, W.M. (eds.) (2012). The Cambridge handbook of cognitive science. Cambridge: Cambridge University Press. Garayzábal Heinze, E.; Codesido García, A.I. (2015). Fundamentos de psicolingüística. Madrid:Síntesis. García García, E. (2001). Mentey cerebro. Madrid: Síntesis. Gareth Gaskell,M. (2007). The Oxford Handbook of Psycholinguistics. Oxford: Oxford University Press Garman, M. (1995). Psicolingüísitica. Madrid. Visor. Gleason, J.; Ratner, N. (2000). Psicolingüística. Madrid: Mcgraw Hill. Grodzinsky, Y.; Shapiro, l.; Swinney, D. (2000). Language and the brain. London: Academic press. Harley, T.A. (2008). The psychology of language: from data to theory. Hove: Psychology Press. Harley, T. (2009). Psicología del lenguaje. Madrid: Mcgraw Hill-interamericana. Ingram, J.C.L. (2007 ). Neurolinguistics: An introduction to spoken language processing and its disorders. Cambridge: Cambridge University Press.Jenkins, L. (2002). Biolingüística. Madrid: Cambridge University Press. López García, A. (1991). Psicolingüística. Madrid: Síntesis. López-Higes, R. (2003). Psicología del lenguaje . Madrid: Pirámide. Manning, l. (1992). Introducción a la neuropsicología clásica y cognitiva del lenguaje. Madrid: Trotta. Mariscal Altares, S.; Gallo Valdivieso, M.P. (2014). Adquisición del lenguaje. Madrid: Síntesis. Obler,L.K.; Gjerlow, K. (2001). El lenguaje y el cerebro. Madrid: Cambridge University Press. O’Grady, W. (2010). Cómo aprenden los niños el lenguaje. Madrid: Akal. Pinker, S. (1998). El instinto del lenguaje. Madrid: Alianza. Pinker, S. (2000). Cómo funciona la mente. Barcelona: Destino. Spivey, M.J.; McRae, K.; Joanisse, M.F. (2012 ). The Cambridge handbook of psycholinguistics. Cambridge: Cambridge University Press. Stemmer, B.;Whitaker, H.A. (eds.) (1998 ). Handbook of neurolinguistics. San Diego: Academic Press. Traxler, M.J. (2012). Introduction to Psycholinguistics: Understanding language science. Chichester: Wiley-Blackwell Vega,M.; Cuetos, F. (1999). Psicolingüística del español. Madrid: Trotta. |
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|