DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) PSICOLINGÜÍSTICA I NEUROLINGUÍSTICA Codi 12264226
Ensenyament
Grau en Llengua i Literatura Hispàniques (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Filologies Romàniques
Psicologia
Coordinador/a
JIMÉNEZ LÓPEZ, MARÍA DOLORES
Adreça electrònica mariadolores.jimenez@urv.cat
natalia.catala@urv.cat
Professors/es
JIMÉNEZ LÓPEZ, MARÍA DOLORES
CATALÀ TORRES, NATÀLIA
Web
Descripció general i informació rellevant <div><p>L´objectiu d´aquesta assignatura és presentar una introducció a dues disciplines: la psicolingüística i la neurolingüística. D'una banda, es pretén que l'alumne es familiaritzi amb les bases neuropsicobiològiques del llenguatge, que adquireixin nocions bàsiques sobre la morfologia del cervell i el processament neurolingüístic i que sigui capaç de classificar les patologies del llenguatge i de determinar les causes que les provoquen. D'altra banda, s'ofereix a l'alumne algunes idees bàsiques sobre l'adquisició i el processament humà del llenguatge (comprensió i producció).</p></div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Demostrar que coneix els corrents teòrics i metodològics de la lingüística i les seves aplicacions.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT6 Identificar el procés d'aprenentatge i l'orientació acadèmica i professional.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneix les bases neurofisiològiques del llenguatge humà.
Coneix els mecanismes de comprensió i producció del llenguatge.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT6 Aprofundir en l’autoconeixement acadèmic, laboral o professional.
Identificar el propi procés d’aprenentatge.
Analitzar l’entorn laboral o professional de l’àmbit d’estudi.
Dissenyar itineraris acadèmics i d’inserció laboral o professional.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. NEUROLINGÜÍSTICA, PSICOLINGÜÍSTICA I CIÈNCIA COGNITIVA 1.1 Psicolingüística
1.1.1 Definició
1.1.2 Objectius

1.2 Neurolingüística
1.2.1 Definició
1.2.2 Objectius

1.3 Ciència cognitiva
1.3.1 Desenvolupament de les capacitats cognitives
1.3.2 Atenció
1.3.3 Percepció
1.3.4 Aprenentatge
1.3.5 Memòria
1.3.6 Raonament i resolució de problemes
1.3.7 Emoció

2. FONAMENTS BIOLÒGICS DEL LLENGUATGE 2.1 Morfologia del cervell
2.1.1 Estructura del sistema nerviós perifèric
2.1.2 Estructura i Morfologia del sistema nerviós central
2.1.3 Morfologia externa i interna del cervell
2.1.4 Còrtex cerebral: Estructura. Àrees primàries i secundàries

2.2 La Lateralització Cerebral
2.3 El Localitzacionisme
2.4 Àrees Lingüístiques
2.5 Processament Neurolingüístic
3. PATOLOGIES DEL LLENGUATGE
3.1 Classificació de les patologies del llenguatge
3.2 Afàsies
3.3 Patologies producció oral
3.4 Patologies comprensió oral
3.5 Patologies lectura
3.6 Patologies escriptura
3.7 Classificació per nivells lingüístics
4. ADQUISICIÓ DEL LLENGUATGE 4.1 Teories de ladquisició
4.2 Període crític
4.3 Etapes a l'adquisició
4.4 Procés adquisitiu dels components del llenguatge
4.5 Bilingüisme i adquisició de segones llengües
5. PERCEPCIÓ I COMPRENSIÓ DEL LLENGUATGE 5.1 Percepció del llenguatge oral i escrit
5.2 Reconeixement de les paraules: paraules ambigües
5.3 Comprensió de frases: estratègies sintàctiques i no sintàctiques
5.4 Comprensió del discurs: les inferències i el paper de la memòria
6. PRODUCCIÓ DEL LLENGUATGE 6.1 Conceptualització: els inicis de la producció
6.2 Formulació de les emissions
6.3 Codificació i Articulació

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A1
45 70 115
Resolució de problemes, exercicis
A1
2 28 30
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
A1
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es presentarà el programa de l'assignatura.

Es donarà informació clara sobre el mètode d'avaluació.

Es presentaran els tipus dexercicis i proves a resoldre com a pràctiques personals de l'alumne.

Es comentarà la bibliografia bàsica recomanada
Sessió Magistral A les sessions magistrals s'exposaran els continguts bàsics de l'assignatura. Després de les sessions magistrals, l'alumne haurà d'ampliar els continguts exposats a classe amb bibliografia complementària.
Resolució de problemes, exercicis Comentaris d'articles relacionats amb la temàtica de l'assignatura i la resolució d'exercicis
Atenció personalitzada L'atenció personalitzada es durà a terme a través de consultes que l'alumne pot realitzar, sempre que ho cregui necessari, a les hores de despatx que s'indicaran oportunament.

Aquestes consultes estaran en relació o bé amb els continguts exposats a les classes magistrals o amb els problemes que puguin sorgir en la realització dels problemes i exercicis.

Atenció personalitzada
Descripció

L'atenció personalitzada es durà a terme a través de consultes que l'alumne pot realitzar, sempre que ho cregui necessari, a les hores de despatx que s'indicaran oportunament.

Aquestes consultes estaran en relació o bé amb els continguts exposats a les classes magistrals o amb els problemes que puguin sorgir en la realització dels problemes i exercicis.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis
A1
L'alumne realitzarà una sèrie d'exercicis pràctics durant el curs. El lliurament d'aquestes pràctiques a la data indicada és requisit sine qua non per aprovar l'assignatura. 15% de la nota final
Proves objectives de tipus test
A1
Examen final tipus test que constarà de 40 preguntes de 0,25 punts cadascuna 85% de la nota final
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

NOTA IMPORTANT PRIMERA CONVOCATÒRIA:

Les pràctiques només tindran pes a la nota final en cas d'haver aprovat l'examen. És a dir, si l'examen està suspès, les pràctiques no modificaran de cap manera la nota final.


SEGONA CONVOCATÒRIA:

La segona convocatòria consisteix en un examen que consta de 5 preguntes breus de 2 punts cadascuna. El resultat de l'examen té un pes a la nota final del 100%.


CORRECCIÓ I ADEQUACIÓ LINGÜÍSTICA: A les proves i/o activitats s'avaluarà la correcció i adequació lingüística seguint la rúbrica de comunicació oral i escrita aprovada pel Consell del Grau de Llengua i Literatura Hispàniques. Aquesta rúbrica està disponible a l'espai Moodle.


Fonts d'informació

Bàsica
  • Ahlsén, E. (2006). Introduction to neurolinguistics . Philadelphia: John Benjamins. Bechtel, W.; Graham, G. (eds.) (1998). A Companion to cognitive science. Malden: Blackwell.
  • Almeida,R.G.; Gleitman, L.R. (2017). On concepts, modules and language. Cognitive science at its core. Oxford: Oxford University Press.
  • Belinchón, M.; Riviere, a.; Igoa, J. (1992). Psicología del lenguaje. Investigación y teoría. Madrid: Trotta.
  • Benedet, M.J. (2006). Acercamiento neurolingüístico a las alteraciones del lenguaje. Madrid: EOS.
  • Berko J.; Bernstein,N.(1999). Psicolingüística. Madrid:Mcgraw Hill.
  • Caplan, D.(1992). Introducción a la neurolingüística y al estudio de los trastornos del lenguaje. Madrid: Visor.
  • Caplan, D. (1992). Language: structure, processing, and disorders. Cambridge: MIT Press.
  • Carrol, D. (2006). Psicología del lenguaje. Madrid: Thomson.
  • Costa, A. (2017). El Cerebro Bilingüe. Madrid: Debate.
  • Cuetos, F. (2012). Neurociencia del lenguaje. Bases neurológicas e implicaciones clínicas. Madrid:Editorial Médica Panamericana.
  • Cuetos, F.; González, J.; De Vega, M. (2015). Psicología del lenguaje. Madrid: Editorial Médica Panamericana.
  • Diéguez-Vide, F.; Peña-Casanova, J. (2012). Cerebro y lenguaje. Sintomatología neurolingüística. Madrid: Editorial Médica Panamericana.
  • Ellis, A.; Young, A.(1992). Neuropsicología cognitiva humana .Barcelona: Masson.
  • Fernández Pérez, M. (coord.) (2014). Lingüística y déficits comunicativos. Madrid: Síntesis.
  • Fernández, E.M.; Cairns, H.S.(2010). Fundamentals of psycholinguistics. Chichester: Wiley-Blackwell.
  • Field, J. (2003). Psycholinguistics: a resource book for students. London: Routledge.
  • Field, J. (2004). Psycholinguistics: the key concepts. London: Routledge.
  • Frankish, K.; Ramsey, W.M. (eds.) (2012). The Cambridge handbook of cognitive science. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Garayzábal Heinze, E.; Codesido García, A.I. (2015). Fundamentos de psicolingüística. Madrid:Síntesis.
  • García García, E. (2001). Mentey cerebro. Madrid: Síntesis.
  • Gareth Gaskell,M. (2007). The Oxford Handbook of Psycholinguistics. Oxford: Oxford University Press
  • Garman, M. (1995). Psicolingüísitica. Madrid. Visor.
  • Gleason, J.; Ratner, N. (2000). Psicolingüística. Madrid: Mcgraw Hill.
  • Grodzinsky, Y.; Shapiro, l.; Swinney, D. (2000). Language and the brain. London: Academic press.
  • Harley, T.A. (2008). The psychology of language: from data to theory. Hove: Psychology Press.
  • Harley, T. (2009). Psicología del lenguaje. Madrid: Mcgraw Hill-interamericana.
  • Ingram, J.C.L. (2007 ). Neurolinguistics: An introduction to spoken language processing and its disorders. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Jenkins, L. (2002). Biolingüística. Madrid: Cambridge University Press.
  • López García, A. (1991). Psicolingüística. Madrid: Síntesis.
  • López-Higes, R. (2003). Psicología del lenguaje . Madrid: Pirámide.
  • Manning, l. (1992). Introducción a la neuropsicología clásica y cognitiva del lenguaje. Madrid: Trotta.
  • Mariscal Altares, S.; Gallo Valdivieso, M.P. (2014). Adquisición del lenguaje. Madrid: Síntesis.
  • Obler,L.K.; Gjerlow, K. (2001). El lenguaje y el cerebro. Madrid: Cambridge University Press.
  • O’Grady, W. (2010). Cómo aprenden los niños el lenguaje. Madrid: Akal.
  • Pinker, S. (1998). El instinto del lenguaje. Madrid: Alianza.
  • Pinker, S. (2000). Cómo funciona la mente. Barcelona: Destino.
  • Spivey, M.J.; McRae, K.; Joanisse, M.F. (2012 ). The Cambridge handbook of psycholinguistics. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Stemmer, B.;Whitaker, H.A. (eds.) (1998 ). Handbook of neurolinguistics. San Diego: Academic Press.
  • Traxler, M.J. (2012). Introduction to Psycholinguistics: Understanding language science. Chichester: Wiley-Blackwell
  • Vega,M.; Cuetos, F. (1999). Psicolingüística del español. Madrid: Trotta.
  • Complementària

    Recomanacions


    (*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent