DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) CULTURA FRANCESA Codi 12264230
Ensenyament
Grau de Llengua i Literatura Hispàniques (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologies Romàniques
Coordinador/a
CAAMAÑO PIÑEIRO, MARIA ANGELES
Adreça electrònica mariaangeles.caamano@urv.cat
Professors/es
CAAMAÑO PIÑEIRO, MARIA ANGELES
Web
Descripció general i informació rellevant En aquesta assignatura analitzarem els aspectes fonamentals del pensament i de la creació cultural francesa des del segle XVI al segle XIX. Des de una perspectiva interdisciplinar, recorrerem el mon de les idees, de la creació literaria i artistica, la societat i el pensament que han configurat quatre segles de la història de França i de la història europea.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Entendre una llengua estrangera i expressar-s'hi oralment i per escrit de manera fluida i precisa.
 A6 Saber relacionar el coneixement filològic amb altres àrees i disciplines.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Coneix les relacions entre les tradicions literàries europees
Coneix la cultura francesa
 A6 Coneix les relacions entre literatura, pintura, fotografia i cinema
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Reconeix la rellevància dels esquemes mentals diferents al seu
 B4 Proposa millores a les orientacions relatives de com realitzar el treball amb qualitat
 B5 Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
 B6 Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1 Expressa opinions sobre temes abstractes o culturals de forma limitada
 C5 Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
Tema Subtema
La cultura i la societat francesa al segle XVII
El classicisme
El teatre: Racine i Molière
L’assaig. Pascal
La societat francesa al segle XVIII. Els fonaments del Nou Règim. L’Enciclopèdia. La Revolució Francesa
Voltaire
La mirada de l’altre. Montesquieu
Mes enllà de la raó. Rousseau

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 0 3
Sessió Magistral
A6
B6
27 0 27
Debats
B6
30 0 30
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A22
30 18 48
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves de desenvolupament
A6
B4
B6
2 18 20
Proves orals
A6
B4
B6
2 18 20
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura, el desenvolupament del curs, les proves d'avaluació i altres informacions d'interés pels l'alumnes
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura
Debats Activitat on dos o més grups defensen unes postures contràries sobre un tema determinat.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Atenció personalitzada Temps dedicat a l'atenció dels alumnes i per resoldre els seus dubtes.

Atenció personalitzada
Descripció
Atenció als alumnes al despatx, per correu electrònic i per moodle. L'horari d'atenció presencial es facilitarà a l'inici del curs.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves de desenvolupament
A6
B4
B6
Els continguts de la prova d'avaluació escrita són els temes desenvolupats i els comentaris de text treballats a classe. 47,5%
Proves orals
A6
B4
B6
Els continguts de la prova d'avaluació escrita són els temes desenvolupats i els comentaris de text treballats a classe. 47,5%
Altres  

Participació a classe

5%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els dos exàmens són obligatoris.

La nota final és la nota mitjana dels dos exàmens, però també es valorarà la participació a classe.

La segona convocatòria consistirà en un examen pràctic que tindrà un pes del 100% de la nota.


Fonts d'informació

Bàsica

Montesquieu, Les cartes perses, Barcelona, Planeta, 2002.

Rousseau, J.J., Les rêveries d’un promeneur solitaire. LGL, 2001.

Canal,R., Lire le romantisme, Paris, Nathan, 2008.

Voltaire, Les contes philosophiques, Paris, Plon, 2009.

Vovelle, M., El hombre de la Ilustración, Madrid, Alianza, 1995.

Vovelle, M., Introducción a la Historia de la Revolución Francesa, Barcelona, Crítica, 2000.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent