DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) INTERCULTURALITAT I LITERATURA Codi 12264231
Ensenyament
Grau de Llengua i Literatura Hispàniques (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Filologies Romàniques
Coordinador/a
GIMENO PUYOL, MARIA DOLORES
Adreça electrònica mariadolores.gimeno@urv.cat
Professors/es
GIMENO PUYOL, MARIA DOLORES
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta asignatura desenvolupa un aspecte fondamental de la literatura del segle XXI: la interculturalitat. Enmarcada en el fenòmen de la globalització, la literatura francesa més actual es defineix per la confluencia de les cultures: escritors no francesos que escriuen en francès, escriptors francesos que s'interessen per les cultures no europees. Analizarem l'obra d'escriptors xinesos i àrabs que escriuen en francès i l'obra d'escriptors francesos que recorren Amèrica, Africa i Asia.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A7 Demostrar que coneix la història de la literatura en llengua espanyola.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A7 S’acosta al concepte d’interculturalitat mitjançant els textos literaris.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C5 Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
Tema Subtema
1. La Edad Media de las tres culturas 1.1. Sem Tob de Carrión
1.2. Arcipreste de Hita

2. La Ilustración viajera 2.1. La Europa de Leandro Fernández de Moratín
2.2. El mundo árabe según Domingo Badia o Alí Bey
3. América y Europa 3.1. La imagen de América en los cronistas de Indias
3.2. Alejo Carpentier: de la Ilustración al vudú
4. Imágenes de África 4.1. Juan Goytisolo y la herencia musulmana
4.2. Bernardo Atxaga y el colonialismo contemporáneo
5. Mundo contemporáneo 5.1. “Interculturalidades” en la novela: Javier Marías y Antonio Muñoz Molina
5.2. Desorientación y experimentación: Nocilla Experience de Agustín García Mallo

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 0 3
Sessió Magistral
A7
C5
27 0 27
Debats
A7
C5
30 0 30
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A7
C5
30 18 48
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves de desenvolupament
A7
C5
2 18 20
Proves orals
A7
C5
2 18 20
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura, el desenvolupament del curs, les proves d'avaluació i altres informacions d'interés pels l'alumnes
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura
Debats Activitat on dos o més grups defensen unes postures contràries sobre un tema determinat.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Atenció personalitzada Temps dedicat a l'atenció dels alumnes i per resoldre els seus dubtes.

Atenció personalitzada
Descripció
Atenció als alumnes al despatx, per correu electrònic i per moodle. L'horari d'atenció presencial es facilitarà a l'inici del curs.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves de desenvolupament
A7
C5
Els continguts de la prova d'avaluació escrita són els temes desenvolupats i els comentaris de text treballats a classe.
50%
Proves orals
A7
C5
Presentació oral d'un tema o subtema del temari triat per l'estudiant. 30%
Altres  

Participació a classe

20%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els estudiants han d'utilitzar un registre estàndard culte escrit i oral, per la qual cosa qualsevol error ortogràfic, lèxic o gramatical tindrà incidència en la qualificació.

A segona convocatòria:

- Si la prova oral ha quedat suspesa o no ha estat presentada, s'haurà de realitzar un comentari monogràfic escrit; l'examen del temari.

- Hi haurà un altre examen del temari per als suspesos o no presentats al primer.


Fonts d'informació

Bàsica

1. Sem Tob de Carrión, Proverbios morales

Arcipreste de Hita, Libro de buen amor

2. Leandro Fernández de Moratín, Viaje de Italia

Domingo Badía Leblich, Viajes por Marruecos, Trípoli, Grecia y Egipto

3. Alejo Carpentier, El reino de este mundo

4. Juan Goytisolo, Reivindicación del conde don Julián

 Bernardo Atxaga, Siete casas en Francia

5. Javier Marías,Corazón tan blanco

Antonio Muñoz Molina, Carlota Fainberg

Agustín García Mallo, Nocilla Dream

Complementària

Le Clézio, Jean Marie, El sueño mejicano o el pensamiento interrumpido, México, Fondo de Cultura Económico, 2002.

Maalouf, Amin, El desajuste del mundo. Cuando nuestras civilizaciones se agotan, Barcelona, Círculo de Lectores, 2009.

Paz, Octavio, El laberinto de la soledad, Madrid, Cátedra, 1993.

Todorov, Tzvetan, La découverte de l’Amérique, Paris, Ed. du Seuil, 2005. [El descubrimiento de América: el problema del otro]

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent