IDENTIFYING DATA 2015_16
Subject (*) INTERCULTURALITY AND LITERATURE Code 12264231
Study programme
Bachelor's Degree inHispanic Language and Literature (2009)
Cycle 1st
Descriptors Credits Type Year Period
6 Optional 1Q
Language
Castellà
Department Filologies Romàniques
Coordinator
GIMENO PUYOL, MARIA DOLORES
E-mail mariadolores.gimeno@urv.cat
Lecturers
GIMENO PUYOL, MARIA DOLORES
Web
General description and relevant information Aquesta asignatura desenvolupa un aspecte fondamental de la literatura del segle XXI: la interculturalitat. Enmarcada en el fenòmen de la globalització, la literatura francesa més actual es defineix per la confluencia de les cultures: escritors no francesos que escriuen en francès, escriptors francesos que s'interessen per les cultures no europees. Analizarem l'obra d'escriptors xinesos i àrabs que escriuen en francès i l'obra d'escriptors francesos que recorren Amèrica, Africa i Asia.

Competences
Type A Code Competences Specific
 A7 Demostrar que coneix la història de la literatura en llengua espanyola.
Type B Code Competences Transversal
Type C Code Competences Nuclear
 C5 Be committed to ethics and social responsibility as citizens and professionals

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A7 S’acosta al concepte d’interculturalitat mitjançant els textos literaris.
Type B Code Learning outcomes
Type C Code Learning outcomes
 C5 Be respectful of the values of a culture of peace and democracy.

Contents
Topic Sub-topic
1. La Edad Media de las tres culturas 1.1. Sem Tob de Carrión
1.2. Arcipreste de Hita

2. La Ilustración viajera 2.1. La Europa de Leandro Fernández de Moratín
2.2. El mundo árabe según Domingo Badia o Alí Bey
3. América y Europa 3.1. La imagen de América en los cronistas de Indias
3.2. Alejo Carpentier: de la Ilustración al vudú
4. Imágenes de África 4.1. Juan Goytisolo y la herencia musulmana
4.2. Bernardo Atxaga y el colonialismo contemporáneo
5. Mundo contemporáneo 5.1. “Interculturalidades” en la novela: Javier Marías y Antonio Muñoz Molina
5.2. Desorientación y experimentación: Nocilla Experience de Agustín García Mallo

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
3 0 3
Lecture
A7
C5
27 0 27
Debates
A7
C5
30 0 30
Problem solving, classroom exercises
A7
C5
30 18 48
Personal tuition
2 0 2
 
Extended-answer tests
A7
C5
2 18 20
Oral tests
A7
C5
2 18 20
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Presentació de l'assignatura, el desenvolupament del curs, les proves d'avaluació i altres informacions d'interés pels l'alumnes
Lecture Exposició dels continguts de l'assignatura
Debates Activitat on dos o més grups defensen unes postures contràries sobre un tema determinat.
Problem solving, classroom exercises Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Personal tuition Temps dedicat a l'atenció dels alumnes i per resoldre els seus dubtes.

Personalized attention
Description
Atenció als alumnes al despatx, per correu electrònic i per moodle. L'horari d'atenció presencial es facilitarà a l'inici del curs.

Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Extended-answer tests
A7
C5
Els continguts de la prova d'avaluació escrita són els temes desenvolupats i els comentaris de text treballats a classe.
50%
Oral tests
A7
C5
Presentació oral d'un tema o subtema del temari triat per l'estudiant. 30%
Others  

Participació a classe

20%
 
Other comments and second exam session

Els dos exàmens són obligatoris.
La nota final és la nota mitjana dels dos exàmens, però també es valorarà la participació a classe.

La segona convocatòria consistirà en un examen pràctic que tindrà un pes del 100% de la nota.


Sources of information

Basic

1. Sem Tob de Carrión, Proverbios morales

Arcipreste de Hita, Libro de buen amor

2. Leandro Fernández de Moratín, Viaje de Italia

Domingo Badía Leblich, Viajes por Marruecos, Trípoli, Grecia y Egipto

3. Alejo Carpentier, El reino de este mundo

4. Juan Goytisolo, Reivindicación del conde don Julián

 Bernardo Atxaga, Siete casas en Francia

5. Javier Marías,Corazón tan blanco

Antonio Muñoz Molina, Carlota Fainberg

Agustín García Mallo, Nocilla Dream

Complementary

Le Clézio, Jean Marie, El sueño mejicano o el pensamiento interrumpido, México, Fondo de Cultura Económico, 2002.

Maalouf, Amin, El desajuste del mundo. Cuando nuestras civilizaciones se agotan, Barcelona, Círculo de Lectores, 2009.

Paz, Octavio, El laberinto de la soledad, Madrid, Cátedra, 1993.

Todorov, Tzvetan, La découverte de l’Amérique, Paris, Ed. du Seuil, 2005. [El descubrimiento de América: el problema del otro]

Recommendations


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.