DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) PRÀCTIQUES EXTERNES I Codi 12264501
Ensenyament
Grau de Llengua i Literatura Hispàniques (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Pràctiques Externes optatives AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologies Romàniques
Coordinador/a
BARGALLÓ ESCRIVÀ, MARIA
Adreça electrònica manuel.fuentes@urv.cat
maria.bargallo@urv.cat
Professors/es
FUENTES VÁZQUEZ, MANUEL
BARGALLÓ ESCRIVÀ, MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant L’assignatura permet el desenvolupament de la pràctica professional associada amb l’aplicació i la integració les competències adquirides al Grau de Llengua i Literatura Hispàniques. A més, l’estudiant s’introdueix en un entorn professional real, per tal de conèixer el funcionament intern d’editorials, centres d’ensenyament, mitjans de comunicació, biblioteques, hemeroteques, arxius, etc.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A10 Demostrar un coneixement avançat dels mecanismes orals i escrits de la llengua espanyola i de les divereses metodologies que implica l'activitat professional que s'en deriva.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Resultats d'aprenentatge
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A10 Coneix les metodologies de l’ensenyament de l’espanyol com a llengua estrangera.
Analitza el materials de l’ensenyament de l’espanyol.
Elabora diferents tipus de textos.
Realitza tasques d'assessorament i correcció lingüística.
Gestiona i controla la qualitat editorial.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
Elabora una estratègia realista per a resoldre el problema
 B3 Reconeix les limitacions i punts dèbils en els propis processos i mètodes de treball
Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes o processos coneguts
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d'acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d'acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Reconeix els encerts i errors en el desenvolupament de la seva tasca
Reflexiona sobre el seu procés i les seves necessitats d’aprenentatge
 B5 Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Fa la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C6 Identifica necessitats de formació
Identifica els propis interessos i motivacions acadèmico-professionals

Procediments de selecció i assignació
Procediments
 
El coordinador de pràctiques externes del Grau de Llengua i Literatura Hispàniques assigna a cada estudiant un tutor acadèmic de pràctiques a la universitat, de manera que cada estudiant té assignat un tutor acadèmic abans d’iniciar la seva estada de pràctiques.
Els estudiants trien entre les propostes de pràctiques fetes per les organitzacions col·laboradores per al curs acadèmic. Prèviament aquestes propostes han estat publicades a l’espai moodle de l’assignatura.
L'assignació de plaça es realitza en funció de la nota mitjana de l'expedient de l'estudiant i de les seves preferències.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Selecció/assignació del lloc de pràctiques externes
1 1 2
Mecanismes de coordinació i seguiment de pràctiques externes
B2
B3
C6
8 0 8
Estada de pràctiques
A10
B2
B3
B4
B5
C6
0 113 113
Memòria
A10
B2
B3
B4
B5
C6
0 25 25
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Pla específic d'actuació
  Descripció
Activitats Introductòries Al començament de curs, en la data fixada cada any al calendari de l’assignatura hi ha una sessió informativa d’assistència obligatòria per a tots els estudiants matriculats a l’assignatura, en la qual s’informa de tots el processos vinculats a l’assignació de tutors i posicions de pràctiques, el desenvolupament posterior de les pràctiques i l’avaluació de l’assignatura.
Mecanismes de coordinació i seguiment de pràctiques externes La coordinació i seguiment de l'estudiantat es realitzarà a través del tutor acadèmic de la universitat i del tutor extern de l'empresa o institució. Ambdós tutors es responsabilitzaran de fixar el pla de treball de cada estudiant partint de les tasques fixades a la proposta de pràctiques assignada a l’estudiant. També hauran de fer un seguiment de les pràctiques efectuades i participar en la valoració de les pràctiques de l'estudiant.

És convenient que l'estudiant s'adreci al seu tutor acadèmic abans d'iniciar les pràctiques, especialment una vegada coneix la posició de pràctiques i l'empresa o institució on les haurà de fer. També és convenient que l'estudiant contacti amb el seu tutor abans de finalitzar les pràctiques per tal d'orientar la memòria de pràctiques.

Finalment, el coordinador de pràctiques externes atendrà consultes individualitzades d'aquells estudiants que requereixin orientació per triar l'empresa o institució on volen realitzar l'estada o tenen dubtes del tipus d'activitat o departament on volen fer-les (o simplement s'interessen pel desenvolupament de les mateixes).
Estada de pràctiques Per norma general les pràctiques hauran de fer-se a temps parcial. Només podran fer-se a temps complet en els períodes acadèmics sense docència.

Al començament de les pràctiques el tutor acadèmic de pràctiques fixarà amb els estudiants un calendari de tutories.
Memòria Per a superar l’assignatura de Pràctiques Externes I, a més de portar a terme la corresponent estada de pràctiques a l’empresa amb una valoració positiva per part del tutor extern assignat a l’empresa i de complir amb el calendari de tutories de pràctiques marcat pel tutor acadèmic, els estudiants hauran de realitzar un treball.

Durant les tutories amb el tutor acadèmic els estudiants seran informats del contingut i criteris per a la realització dels treballs.

Mecanismes coordinació/seguiment
Es durà a terme una coordinació interna (per part de la universitat) i una coordinació externa (per part del centre de pràctiques).
Descripció

La coordinació i seguiment de l'estudiantat es realitzarà a través del tutor acadèmic de la universitat i del tutor extern de l'empresa o institució. Ambdós tutors es responsabilitzaran de fixar el pla de treball de cada estudiant partint de les tasques fixades a la proposta de pràctiques assignada a l’estudiant. També hauran de fer un seguiment de les pràctiques efectuades i participar en la valoració de les pràctiques de l'estudiant.

És convenient que l'estudiant s'adreci al seu tutor acadèmic abans d'iniciar les pràctiques, especialment una vegada coneix la posició de pràctiques i l'empresa o institució on les haurà de fer. També és convenient que l'estudiant contacti amb el seu tutor abans de finalitzar les pràctiques per tal d'orientar la memòria final.

Finalment, el coordinador de pràctiques externes atendrà consultes individualitzades d'aquells estudiants que requereixin orientació per triar l'empresa o institució on volen realitzar l'estada o tenen dubtes del tipus d'activitat o departament on volen fer-les (o simplement s'interessen pel desenvolupament de les mateixes).


Criteris i procediments d'avaluació
Es durà a terme una avaluació interna (per part de la universitat), una valoració externa (per part del centre de pràctiques) i una autovaloració (per part de l’estudiant).
Metodologies Competències Descripció Pes        
Mecanismes de coordinació i seguiment de pràctiques externes
B2
B3
C6
El tutor acadèmic emet un informe de valoració global de la totalitat d'accions que ha dut a terme l'estudiant en l'assignatura de pràctiques externes. 10%
Estada de pràctiques
A10
B2
B3
B4
B5
C6
L'estada de pràctiques es valora en una reunió de coordinació entre els dos tutors; l'acadèmic i el professional.
El tutor professional emet un informe amb una valoració de les competències treballades i de les tasques realitzades per l'estudiant.
60%
Memòria
A10
B2
B3
B4
B5
C6
L'estudiant fa un informe on descriu les tasques desenvolupades, la valoració d'aquestes, els problemes trobats amb la solució proposada i una autoavaluació de l'estada, l'assoliment de competències i propostes de millora. 30%
Altres
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Es durà a terme una avaluació interna (per part de la universitat), una valoració externa (per part del centre de pràctiques) i una autovaloració (per part de l'estudiant).

Aquesta assignatura no té segona convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent