DADES IDENTIFICATIVES 2017_18
Assignatura (*) PRÀCTIQUES EXTERNES I Codi 12264501
Ensenyament
Grau de Llengua i Literatura Hispàniques (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Pràctiques Externes optatives AN
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Filologies Romàniques
Coordinador/a
HERRERA RODRIGO, MARÍA
Adreça electrònica maria.herrera@urv.cat
Professors/es
HERRERA RODRIGO, MARÍA
Web
Descripció general i informació rellevant L’assignatura permet el desenvolupament de la pràctica professional associada amb l’aplicació i la integració les competències adquirides al Grau de Llengua i Literatura Hispàniques. A més, l’estudiant s’introdueix en un entorn professional real, per tal de conèixer el funcionament intern d’editorials, centres d’ensenyament, mitjans de comunicació, biblioteques, hemeroteques, arxius, etc.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A10 Demostrar un coneixement avançat dels mecanismes orals i escrits de la llengua espanyola i de les divereses metodologies que implica l'activitat professional que s'en deriva.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Resultats d'aprenentatge
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A10 Coneix les metodologies de l’ensenyament de l’espanyol com a llengua estrangera.
Analitza el materials de l’ensenyament de l’espanyol.
Elabora diferents tipus de textos.
Realitza tasques d'assessorament i correcció lingüística.
Gestiona i controla la qualitat editorial.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
Elabora una estratègia realista per a resoldre el problema
 B3 Reconeix les limitacions i punts dèbils en els propis processos i mètodes de treball
Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes o processos coneguts
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d'acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d'acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Reconeix els encerts i errors en el desenvolupament de la seva tasca
Reflexiona sobre el seu procés i les seves necessitats d’aprenentatge
 B5 Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Fa la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C6 Identifica necessitats de formació
Identifica els propis interessos i motivacions acadèmico-professionals

Procediments de selecció i assignació
Procediments

Abans d'iniciar l'estada de pràctiques, la coordinadora de pràctiques externes del grau de Llengua i Literatura Hispàniques assigna a cada estudiant un/a tutor/a acadèmic/a de pràctiques a la Universitat.
Els estudiants trien entre les propostes de pràctiques presentades per les organitzacions col·laboradores per al curs acadèmic (relació disponible a l'espai Moodle de l’assignatura).
L'assignació de plaça es fa en funció de la nota mitjana de l'expedient de l'estudiant i de les seves preferències.


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Selecció/assignació del lloc de pràctiques externes
0 1 1
Mecanismes de coordinació i seguiment de pràctiques externes
B2
B3
C6
3 0 3
Estada de pràctiques
A10
B2
B3
B4
B5
C6
0 125 125
Memòria
A10
B2
B3
B4
B5
C6
0 20 20
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Pla específic d'actuació
  Descripció
Activitats Introductòries A l'inici del curs, en la data fixada cada any al calendari de l’assignatura, es convoca l'alumnat a una reunió d’assistència obligatòria en la qual se l’informa de tots el processos vinculats a l’assignació de tutors i llocs de pràctiques, el desenvolupament de les activitats, i l’avaluació de l’assignatura.
Mecanismes de coordinació i seguiment de pràctiques externes De la coordinació i el seguiment de l'alumnat, se'n ocupen el tutor/a acadèmic/a de la Universitat, i el tutor/a professional de l'empresa o institució. Ambdós tutors es responsabilitzen de proposar el pla de treball de cada estudiant partint de les tasques establertes a la proposta de pràctiques assignada. També fan un seguiment de les pràctiques efectuades i es responsabilitzen de l'avaluació.

L'estudiant s'ha d'adreçar al seu tutor/a acadèmic/a abans d'iniciar el seu programa de pràctiques, durant la primera setmana del curs, així com abans d'acabar-lo, per tal de rebre instruccions i orientar de manera adequada les activitats i la memòria de pràctiques, respectivament.

Abans i durant el desenvolpament del programa, la coordinadora de pràctiques externes del grau atén les consultes individualitzades dels qui requereixen orientació per triar l'empresa o institució en la qual fer la seva estada, o tenen dubtes sobre el tipus d'activitat o departament més adequat al seu perfil, o manifesten qualsevol interès al respecte.
Estada de pràctiques Per norma general, les pràctiques es fan a temps parcial. Només poden fer-se a temps complet en els períodes acadèmics sense docència.

Al començament del programa, el tutor/a acadèmic/a de pràctiques fixa amb els estudiants un calendari de tutories.
Memòria Per tal de superar l’assignatura de Pràctiques Externes I, a més de portar a terme la corresponent estada de pràctiques a l’empresa o institució, amb una valoració positiva per part del tutor/a extern/a, i de complir amb el calendari de tutories de pràctiques marcat pel tutor/a acadèmic/a, cada estudiant ha de redactar una memòria de la realització del programa.

Durant les tutories amb el tutor/a acadèmic/a, l'alumnat rep tota la informació necessària sobre el contingut i els criteris per a la realització de la memòria.

Mecanismes coordinació/seguiment
Es durà a terme una coordinació interna (per part de la universitat) i una coordinació externa (per part del centre de pràctiques).
Descripció

De la coordinació i el seguiment de l'alumnat, se'n ocupen el tutor/a acadèmic/a de la Universitat, i el tutor/a professional de l'empresa o institució. Ambdós tutors es responsabilitzen de proposar el pla de treball de cada estudiant partint de les tasques establertes a la proposta de pràctiques assignada. També fan un seguiment de les pràctiques efectuades i es responsabilitzen de l'avaluació.

L'estudiant s'ha d'adreçar al seu tutor/a acadèmic/a abans d'iniciar el seu programa de pràctiques, durant la primera setmana del curs, així com abans d'acabar-lo, per tal de rebre instruccions i orientar de manera adequada les activitats i la memòria de pràctiques, respectivament.

Abans i durant el desenvolpament del programa, la coordinadora de pràctiques externes del grau atén les consultes individualitzades dels qui requereixen orientació per triar l'empresa o institució en la qual fer la seva estada, o tenen dubtes sobre el tipus d'activitat o departament més adequat al seu perfil, o manifesten qualsevol interès al respecte.


Criteris i procediments d'avaluació
Es durà a terme una avaluació interna (per part de la universitat), una valoració externa (per part del centre de pràctiques) i una autovaloració (per part de l’estudiant).
Metodologies Competències Descripció Pes        
Mecanismes de coordinació i seguiment de pràctiques externes
B2
B3
C6
El tutor/a acadèmic/a emet un informe de valoració global de la totalitat d'accions que ha dut a terme l'estudiant en l'assignatura de pràctiques externes. 10%
Estada de pràctiques
A10
B2
B3
B4
B5
C6
L'estada de pràctiques es valora en una reunió de coordinació entre els dos tutors: l'acadèmic/a i el/la professional.
El tutor/a professional emet un informe amb una valoració de les competències treballades i de les tasques realitzades per l'estudiant.
60%
Memòria
A10
B2
B3
B4
B5
C6
L'estudiant fa un informe on descriu les tasques desenvolupades, la valoració que en fa, els problemes trobats i les solucions proposades, així com una autoavaluació de l'estada, l'assoliment de competències i propostes de millora. 30%
Altres
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Es duu a terme una avaluació interna per part de la Universitat, una valoració externa per part del centre de pràctiques i una valoració de l'experiència per part de l'estudiant.

Aquesta assignatura s'avalua en convocatòria única.


Fonts d'informació

Bàsica

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent