DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) LITERATURA Codi 12274001
Ensenyament
Grau d'Anglès (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
12 Formació bàsica Primer Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis Anglesos i Alemanys
Filologia Catalana
Filologies Romàniques
Coordinador/a
GARCÍA ARROYO, ANA MARIA
ARITZETA ABAD, MARGARIDA
Adreça electrònica mariadolores.gimeno@urv.cat
margarida.aritzeta@urv.cat
montserrat.corretger@urv.cat
ana.garciaarroyo@urv.cat
Professors/es
GIMENO PUYOL, MARIA DOLORES
ARITZETA ABAD, MARGARIDA
CORRETGER SÀEZ, MONTSERRAT
GARCÍA ARROYO, ANA MARIA
Web http://margarida.aritzeta@urv.cat
Descripció general i informació rellevant Durant el PRIMER QUADRIMESTRE aquesta assignatura s'impartirà en HORARI DE MATÍ i HORARI DE TARDA. En el grup de MATÍ s'impartiran les classes en règim PRESENCIAL. En el grup de TARDA s'impartiran les classes en règim SEMIPRESENCIAL (caldrà treballar amb ordinador i connexió a internet a casa o a la Facultat) Durant el SEGON QUADRIMESTRE hi haurà un sol grup de matí, en règim de classes presencials. Continguts del PRIMER QUADRIMESTRE: Coneixement sistemàtic de nocions fonamentals de teoria literària, crítica literària i gèneres literaris. Continguts que són bàsics i essencials per tal de poder cursar el segon quadrimestre. En el SEGON QUADRIMESTRE hi haurà un sol grup, presencial, en horari de matí. Continguts del SEGON QUADRIMESTRE: This course introduces students to literary studies in English and the issues connected with reading. They will put into practice the theories and principles learnt (in the first term) in order to approach literary texts from a great variety of ways. The emphasis is on teaching them to read 'between the lines', to develop their own ideas and to enjoy literature.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A5 Conèixer els corrents teòrics i metodològics de la teoria de la literatura i de la crítica literària.
 A6 Saber relacionar el coneixement filològic amb altres àrees i disciplines.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A5 Adquireix coneixements sobre història, teoria i crítica literàries
Adquireix coneixements literaris i culturals
 A6 Comprèn la literatura com un espai de representació i debat ideològic i de construcció de discursos socials
Comprèn tant la importància estètica de la literatura com el seu paper cultural, social i polític
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1 Extreu el sentit general dels textos que contenen informació no rutinària dins d'un àmbit conegut
 C4 Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
Tema Subtema
TEMARI PRIMER QUADRIMESTRE


1. NOCIONS DE TEORIA LITERÀRIA

1.1. Què són la Teoria Literària i la literatura comparada?
1.2. Què entenem per literatura.
1.3. De l'escriptura a la lectura: El paper de la lectura en la "construcció" del text.
De Plató i Aristòtil a la Semiòtica i els corrents del postestructuralisme.
La interpretació del text. Diversos tipus de lectures possibles en la contemporaneïtat
2 EL DISCURS LITERARI

2.1 Introducció general als gèneres literaris.
L'enunciació i la partició dels gèneres.
3. ELS GÈNERES NARRATIUS A EUROPA
3.1. La novel•la com a gènere
3.2. La perspectiva narrativa.
3.3. Concepte d'intertextualitat.
De "La Poètica" d'Aristòtil al concepte modern del gènere
Un gènere de gèneres
Punt de vista i focalització
La recepció

Lectura i comentari de fragments de textos.
4. ELS GÈNERES POÈTICS

4.1. Concepte i correlat objectiu.
4.2. El llenguatge poètic
4.3. El ritme.
Raons de la mètrica
Lectura i comentari de fragments de textos
5. ELS GÈNERES DRAMÀTICS El conflicte
La situació d'enunciació en el teatre
Experiències actuals, fronteres del gènere

TEMARI SEGON QUADRIMESTRE


-Brief introduction of the discipline.


-"The Wife of Bath's Tale" (modern version)







-The medieval cultural context and modern gender issues
-The Tempest
(modern version)
-Traditional reading and post-colonial reading. Who wants to be Caliban? 'The Other', then and now.
-Gulliver's Travels
(Part I, chapters 1&6)
-The Lilliputians: Positions & points of view; relativism.
-Romantic Poetry -Analysis of a selection of poems by William Wordsworth & William Blake.
-Three Guineas, (Part I) -Virginia Woolf's and her analysis of war, education and women's issues at the beginning of the 20th century.
-Fasting, Feasting
(A novel by Anita Desai)
-Thorough analysis of the content and form:
1-Two apparently paradoxical societies: India & America.
2-Human beings' existencial hungers.
3-Literature builds cultural bridges

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A5
2 0 2
Sessió Magistral
A5
28 50 78
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A5
A6
25 50 75
Seminaris
A5
A6
62 62 124
Atenció personalitzada
A5
7 0 7
 
Proves objectives de tipus test
A5
1 1 2
Proves de desenvolupament
A5
A6
4 8 12
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Prendre contacte i recollir informació de l'alumnat. Presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral PRIMER QUADRIMESTRE: Explicacions teoricopràctiques (i apunts al Moodle) sobre els continguts de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària PRIMER QUADRIMESTRE: Comentari de textos teòrics i de textos literaris per tal de conèixer i aplicar els diversos conceptes i mètodes d'anàlisi.

IN THE SECOND TERM, and as part of the evaluation process, the students will write essays, taking into account different perspectives and the different issues related to the socio-cultural context.
Seminaris PRIMER QUADRIMESTRE: Lectura i comentari de textos del dossier (disponible al Moodle).

SECOND TERM
Class attendance at each session is expected since ACTIVE PARTICIPATION is essential to the course requirements. Lectures will be based on the analysis of all the texts specified in the contents.
Atenció personalitzada Els alumnes podran contactar amb el professorat en les hores d’atenció fixades, al final de classe o per e-mail.

Students are welcome to email the teacher and / or visit her at her office for any doubts or consultation. When coming to her office, make sure that you have previously arranged an appointment with her.

Atenció personalitzada
Descripció
L'alumnat podrà contactar amb el professorat en les hores d’atenció fixades, al final de classe o per e-mail. Es durà a terme un seguiment de l'actitud, les intervencions i els exercicis de l'alumnat durant les classes magistrals i en les sessions dedicades a la pràctica textual. Seguiment individual del treball monogràfic de cada alumne. NOTA: In the second term students are welcome to communicate with he teacher via e-mail.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A5
A6
PRIMER QUADRIMESTRE: Comentari de textos teòrics. Avaluació sobre:
-La "mort de l'autor".
-La "funció autor".
-El Cànon literari.
El bloc tindrà caràcter eliminatori.

IN THE SECOND TERM, there will be four written exercises:
-A summary of : "The Wife of Bath"
-An argumentative essay on Three Guineas
-An argumentative essay on The Tempest.
-An argumentative essay on Fasting, Feasting.

There will also be an oral presentation:
Each student will have to prepare an issue related to the contents in the programme, for example on Romantic poetry, or on Gulliver's Travels. The student will have to use bibliography from the library and therefore avoid unreliable sources on-line. Consultation with the teacher is welcome.
25%
Seminaris
A5
A6
PRIMER QUADRIMESTRE: Caldrà fer dos exercicis similars als que s'hauran fet a classe sobre textos d'una llista donada.
1. Anàlisi d'un text narratiu.
2. Anàlisi d'un text poètic o dramàtic.
El bloc tindrà caràcter eliminatori. El PLAGI INVALIDA ELS EXERCICIS PRESENTATS.

SECOND TERM: Class attendance at each session is expected since active participation is essential to the course requirements
25%
Proves de desenvolupament
A5
A6
PRIMER QUADRIMESTRE: Prova de desenvolupament (escrita) sobre els temes proposats al programa (amb apunts). Tindrà caràcter eliminatori 40%
Proves objectives de tipus test
A5
PRIMER QUADRIMESTRE: Proves de control de comprensió de textos i vocabulari (qüestionaris en suport informàtic). 10%
Altres  

There will be deadlines for each assignment. The teacher will decide if she accepts any piece of work given after the deadlines mentioned. It is also IMPORTANT to remind the student that PLAGIARISM of texts (on-line or others), paragraphs etc. IS A CRIME. If this happens the student will automatically fail the subject. En la SEGONA CONVOCATÒRIA (s'hauran d'haver fet prèviament els exercicis pràctics de primer i segon quadrimestre) es farà un examen escrit de la part suspesa en l'avaluació continuada, que constarà d'una pregunta teòrica corresponent als continguts del primer quadrimestre i una pregunta pràctica, corresponent al segon quadrimestre.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

La nota final de l'assignatura resultarà de la mitjana dels dos quadrimestres sempre que s'hagin aprovat tots dos.

En la SEGONA CONVOCATÒRIA (s'hauran d'haver fet prèviament els exercicis pràctics de primer i segon quadrimestre) es farà un examen escrit de la part suspesa en l'avaluació continuada, que constarà d'una pregunta teòrica corresponent als continguts del primer quadrimestre i una pregunta pràctica, corresponent al segon quadrimestre.


Fonts d'informació

Bàsica Jonathan Culler , Breve introducción a la teoría literaria, Barcelona, Ed. Crítica (Biblioteca de bolsillo)., 2000
Michel Foucault, Què és un autor, “Els Marges” núm. 27/28/29, pàgs. 205-220., 1983
Roland Barthes, “La muerte del autor”, Publicat a R. Barthes (1984). El susurro del lenguaje. Barcelona: Paidós Comunicación/28 (1987), 1984
Constanzo Di Girolamo, "Tendències actuals de les teories de la literatura", “Els Marges” (núm. 53), 1995
, Apunts al MOODLE, ,
, Dossier de textos al MOODLE, ,

SEGON QUADRIMESTRE:

-A photocopiable anthology of reading materials.

-Materials on-line

-Desai, Anita. Fasting, Feasting (1999)

 

Complementària Llovet, Jordi, Robert Caner, Nora Catelli, Antoni Martí i David Viñas, Teoría literaria y literatura comparada, Barcelona, eD. Ariel, 2005

Recomanacions


 
Altres comentaris
PRIMER QUADRIMESTRE: Els/les alumnes MATRICULATS/DES EN HORARI DE MATÍ hauran de llegir els textos del dossier corresponents a cada sessió abans d’anar a classe. Es faran controls de les lectures. En la segona convocatòria s’hauran de repetir les activitats suspeses (pràctiques del Moodle i/o examen). Els/les alumnes MATRICULATS/DES EN HORARI DE TARDA hauran de fer servir l'ORDINADOR i la CONNEXIÓ A INTERNET per seguir el curs (a casa o a la Facultat). En la segona convocatòria s’hauran de repetir les activitats suspeses (pràctiques del Moodle i/o examen). En la SEGONA CONVOCATÒRIA s’hauran de repetir les activitats suspeses O NO AVALUADES (pràctiques del Moodle i/o examen). EL PLAGI invalida els textos presentats. In the second term corresponding to LITERATURE in ENGLISH active participation in classs is a major requirement. Students' efforts to express their interpretation of a particular text, their perspectives and ideas will be positively evaluated.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent