DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) LITERATURA Codi 12274001
Ensenyament
Grau d'Anglès (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
12 Formació bàsica Primer AN
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Estudis Anglesos i Alemanys
Filologia Catalana
Filologies Romàniques
Coordinador/a
ARITZETA ABAD, MARGARIDA
RUSSELL BROWN, ELISABETH
Adreça electrònica mariadolores.gimeno@urv.cat
liz.russell@urv.cat
margarida.aritzeta@urv.cat
montserrat.corretger@urv.cat
Professors/es
GIMENO PUYOL, MARIA DOLORES
RUSSELL BROWN, ELISABETH
ARITZETA ABAD, MARGARIDA
CORRETGER SÀEZ, MONTSERRAT
Web
Descripció general i informació rellevant This module will focus on the literature of Romanticism and the Victorian Age. The Romantics stressed emotion, spontaneity, the imagination and originality. Many of them were rebels and revolutionaries who paved the way for the social reforms of the nineteenth century. Victorian literature engaged with topics ranging from sensation to science fiction, from social awareness to sexuality, from science to fantasy.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Demostrar que coneix els corrents teòrics i metodològics de la literatura i la crítica literària.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Adquireix coneixements sobre història, teoria i crítica literàries.
Comprèn tant la importància estètica de la literatura com el seu paper cultural, social i polític.
Comprèn la literatura com un espai de representació i de debat ideològic i de construcció de discursos socials.
Analitza els conceptes teòrics fonamentals de la literatura.
Comprèn la importància social i política de la literatura en relació amb les preocupacions i els ideals estètics.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Comprèn els elements que composen una disciplina
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d'una assignatura
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1 Extreu el sentit general dels textos que contenen informació no rutinària dins d'un àmbit conegut
 C4 Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
Tema Subtema
TEMARI PRIMER QUADRIMESTRE
1. NOCIONS DE TEORIA LITERÀRIA
1.1. Què són la Teoria Literària i la literatura comparada?
1.2. Què entenem per literatura.
1.3. De l'escriptura a la lectura: El paper de la lectura en la "construcció" del text

2 EL DISCURS LITERARI 2.1 Introducció general als gèneres literaris

3. ELS GÈNERES NARRATIUS A EUROPA
3.1. La novel•la com a gènere
3.2. La perspectiva narrativa.
3.3. Concepte d'intertextualitat.

4. ELS GÈNERES POÈTICS
4.1. Concepte i correlat objectiu.
4.2. El llenguatge poètic
4.3. El ritme.

5. ELS GÈNERES DRAMÀTICS
5.1. El teatre i el text.
5.2. La representació.

6. Corrents teòrics i metodologies crítiques per a l'estudi de la literatura


De Plató i Aristòtil a la Semiòtica i els corrents del postestructuralisme.


La interpretació del text. Diversos tipus de lectures possibles en la contemporaneïtat


L'enunciació i la partició dels gèneres
De "La Poètica" d'Aristòtil al concepte modern del gènere


Un gènere de gèneres. Punt de vista i focalització


Raons de la mètrica. Lectura i comentari de fragments de textos .

El conflicte. La situació d'enunciació en el teatre. Experiències actuals, fronteres del gènere



Descripció breu
SEMESTER TWO: BRITISH LITERATURE FROM ROMANTICISM TO THE END OF THE VICTORIAN AGE. SEMESTER TWO PROGRAMME: Liz Russell.
Introduction to Romanticism.





Romanticism challenged the Enlightenment ideals of reason, order and balance and privileged the imagination, freedom of spirit and subjective experience.

Poetry in the age of revolution: the French Revolution and the Industrial Revolution.

The self, creativity, imagination and art: "The Great I AM".





A language for the people Back to nature. Wordsworth, Coleridge & The Lyrical Ballads.
The Sublime, the Gothic, the Supernatural. Burke on Beauty and the Sublime. (Extract)

Blake: "A turbulent visionary".

Symbolism of the Gothic. (Extracts)

Keats "La Belle Dame Sans Merci".

Mary Shelley: "Frankenstein" (Extract)
Literature and Science: the limits of knowledge. Robert Louis Stevenson, "The Strange Case of Dr. Jekyll and Mr Hyde".
Aestheticism, Degeneration. Gendered Identities: Transgressing norms.

Oscar Wilde, "The Picture of Dorian Gray"

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Treballs
B1
8 0 8
Presentacions / exposicions
A2
B1
C1
C4
4 0 4
Seminaris
A2
C1
C4
60 60 120
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
A2
1 8 9
Proves de desenvolupament
A2
B1
C1
C4
4 10 14
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries The first few classes will be based on an overview of Romanticism and the Victorian period. This will be done through a power-point presentation of visual documents and texts.
Treballs There will be two written assignments:

* a Written Summary of your Oral Presentation

* a Class Essay to be written on the last day of the course.

Please consult Moodle for instructions.
Presentacions / exposicions Students will be asked to form a group (3 or 4 students per group). Each group will then choose a subject for their Oral Presentation. The topic will then be discussed in a tutorial with me. After the Oral Presentation, each group member has to write a summary and hand it in to me in the following week. Precise instructions will be set out in Moodle for the Oral Presentation and Written Summary.
Seminaris There will be three 10-question tests which will cover the work from the dossier, from Moodle and from the class. Each question will require a brief answer and will test factual knowledge.
Atenció personalitzada My office hours will be posted on Moodle but I would prefer you to contact me at least the day before to arrange for a meeting. You can do this by e-mail or office phone: 977.559527

<liz.russell@urv.cat>

Atenció personalitzada
Descripció
My office hours will be posted on Moodle but I would prefer you to contact me at least the day before to arrange for a meeting. You can do this by e-mail or office phone: 977.559527

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
B1



Primer Quadrimestre: Proves de desenvolupament sobre història i crítica literària

Segon quadrimestre * Written Summary
One week after giving your Oral Presentation, you must hand in a written summary which summarize the whole group’s performance.

Primer Quadrimestre
Prova de desenvolupament sobre els corrents crítics

Segon Quadrimestre

* Class Essay
On the last day of the course, you will be expected to write an essay in class related to the texts and work done throughout the semester.

See Moodle for more information.
20%









30%
Presentacions / exposicions
A2
B1
C1
C4
Primer quadrimestre:
Lectura i anàlisi d'un text narratiu
Lectura i anàlisi d'un text poètic o dramàtic

Segon Quadrimestre
Group Oral Presentation: Although the whole group will be contributing to the Oral Presentation, you will be assessed individually, not as a group. Assessment will be based on Content, Structure, Delivery and Fluency. (20%)

See Moodle for further information
20%
Altres  

Primer Quadrimestre: Comentari de textos teòrics ("La mort de l'autor" i "Què és un autor" Proves objectives (TIC)Three TESTS Throughout the course you will be asked to do three tests. These tests will require short answers and will be based on the contents on Moodle and the Dossier. Each Test = 10 % (TOTAL 30%)

30%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per a APROVAR l'assignatura caldrà haver APROVATELS DOS QUADRIMESTRES

En la SEGONA CONVOCATÒRIA es farà un examen escrit i hi entrarà la matèria treballada durant el curs. Cada quadrimestre s'avaluarà de manera independent i per aprovar l'assignatura caldrà tenir-los aprovats tots dos


Fonts d'informació

Bàsica Liz Russell, Course Dossier, Photocopying Room,
Robert Louis Stevenson, The Strange Case of Dr Jekyll and Mr Hyde, 2008, Oxford World Classics

For this module, you should please buy a copy of the DOSSIER which will be available in the first week of September. You will also need a copy of:

 Make sure you buy the following edition which is available for €5 on Amazon.

  • Robert Louis Stevenson, The Strange Case of Dr Jekyll and Mr Hyde, Oxford World Classics (2008)
  • Oscar Wilde, The Picture of Dorian Gray.
  • Please note: when you buy the novels above, do not buy the "abridged" edition. Abridged editions are incomplete!

    Complementària

    Recomanacions


    (*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent