Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Demostrar que coneix els corrents teòrics i metodològics de la lingüística i les seves aplicacions. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT2 |
Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC. |
| CT5 |
Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Reflexiona sobre la pròpia competència lingüística.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT2 |
Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital.
Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença.
Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques.
Elaborar informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta.
Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar informació.
| | CT5 |
Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Tema 1. Introducció. Els límits de la llengua pública |
|
Tema 2. Qüestions tipogràfiques |
2.1. Tipus de lletra (+ ús metalingüístic)
2.2. Xifres
2.3. Braquigrafia |
Tema 3. Gestió dels estrangerismes |
3.1. Els estrangerismes com a fenomen social
3.2. Gestió dels estrangerismes
3.3. Plural |
Tema 4. Perífrasis verbals |
4.1. Naturalesa de les perífrasis verbals
4.2. Perífrasis verbals de temps-aspecte: 'anar/venir' versus 'haver'
4.3. Perífrasis verbals d'obligació-pendència-previsió-futur-probabilitat |
Tema 5. Pronoms àtons |
5.1. Forma dels pronoms àtons
5.2. Combinació
5.3. Datiu plural
5.4. Altres qüestions |
Tema 6. Habilitació gramatical |
6.1. Article neutre
6.2. Infinitius noms
6.3. Participi de passat en femení com a nom
6.4. Infinitius adverbis |
Tema 7. Verbs 'ser', 'estar' i 'haver-hi' |
7.1. Amb adjectius (i participis)
7.2. Expressant locativitat
|
Tema 8. Preposicions 'per' i 'per a' |
|
Tema 9. Verbs lleugers |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
60 |
0 |
60 |
Treballs |
|
1 |
64 |
65 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves pràctiques |
|
1 |
20 |
21 |
Proves de desenvolupament |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Explicació sobre el funcionament de l'assignatura. |
Sessió Magistral |
Plantejament i explicació dels temes. |
Treballs |
Diverses tipologies a triar segons els interessos de l'estudiant. |
Atenció personalitzada |
Atenció personalitzada. |
Descripció |
El professor està obert a atendre els alumnes, el temps que calgui, per les qüestions que considerin oportunes en relació amb la matèria tractada a l'assignatura. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Treballs |
|
Un treball |
30% |
Proves de desenvolupament |
|
Examen |
40% |
Proves pràctiques |
|
Tres proves pràctiques |
30% (10% + 10% + 10%) |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Cal presentar tots els elements d'avaluació (la prova final, les 3 proves pràctiques i el treball). No aprovar un element avaluatiu implica suspendre l'assignatura. No presentar un element avaluatiu implica un "no presentat" a tota l'assignatura. Per a aprovar cal escriure correctament; per tant, si en un treball o en una de les proves (tant les pràctiques com la final) l'alumne fa 2 o més errades per ítem, suspèn. Igualment, un cop el professor ha exposat a classe la lliçó sobre la representació tipogràfica de l'ús metalingüístic, presentar un text (una pràctica, el treball, etc.) fent malament això implica suspendre aquell element avaluatiu. Els qui no superin la primera convocatòria o no s'hi presentin poden ser avaluats en la segona convocatòria. En aquesta segona convocatòria cal presentar els mateixos elements d'avaluació que a la primera convocatòria. L'assistència a classe no computa en l'avaluació. |
Bàsica |
Jordi BADIA; Núria BRUGAROLAS; Rafael TORNÉ; Xavier FARGAS, El llibre de la llengua catalana, 1997, Barcelona: Castellnou
Antoni M. BADIA I MARGARIT, Gramàtica de la llengua catalana, 1994, Barcelona: Enciclopèdia Catalana
Jordi BRUGUERA, Diccionari de dubtes i dificultats del català, 2000, Barcelona: Enciclopèdia Catalana
Xavier RULL, Diccionari de perífrasis verbals. Descripció i remarques d'ús, 2021, AulaMagna
Jordi GINEBRA; Anna MONTSERRAT, Diccionari d’ús dels verbs catalans, 2009 (2a ed.), Barcelona: Edicions 62
-, Gramàtica normativa valenciana, 2006, València: Acadèmia Valenciana de la Llengua
Josep M. MESTRES; Joan COSTA; Mireia OLIVA; Ricard FITÉ, Manual d’estil. La redacció i l’edició de textos, 2008 (3a ed.), Barcelona / Vic: Universitat de Barcelona, Eumo
-, És a dir, http://www.esadir.cat, Barcelona: Corporació Catalana de Mitjans Audiovis
-, Enciclopèdia Catalana, http://www.enciclopedia.cat, Barcelona: Enciclopèdia Catalana
Josep RUIAX, Català complet (3 vol.), 1998, Moià: l'autor
Josep RUAIX, Observacions crítiques i pràctiques del català d'avui (2 vol.), 1994-1995, Moià: l'autor
Josep RUAIX, Punts conflictius del català. Deu estudis sobre normativa lingüística, 1989, Barcelona: Barcanova
Joan SOLÀ (director), Gramàtica del català contemporani , 2002, Barcelona: Empúries
Xavier RULL, Els límits en la fixació gràfica dels topònims en català, 2021, Amazon
Lluís LÓPEZ DEL CASTILLO, Gramàtica del català actual, 1999, Barcelona: Edicions 62
Lluís LÓPEZ DEL CASTILLO, Questions bàsiques del català actual. Lèxic i semàntica. Fonètica i ortografia, 2001, Barcelona: Edicions 62
Joan BELTRAN; Josep PANISELLO , Cruïlla. Curs de llengua, 2002, Benicarló: Onada
Joan SOLÀ, Sintaxi normativa: estat de la qüestió , 1994, Barcelona: Empúries
Joan ABRIL, Diccionari pràctic de qüestions gramaticals, 1997, Barcelona: Edicions 62
Albert PLA I NUALART, Això del català, 2010, Barcelona: Edicions 62
Joan SOLÀ, Parlem-ne. Converses lingüístiques, 1999, Barcelona: Empúries
Joaquim MALLAFRÈ, De bona llengua, de bon humor, 1994, Barcelona: Columna
Joan SOLÀ, La llengua, una convenció dialèctica, 1989, Barcelona: Columna
Gabriel BIBILONI, Llengua estàndard i variació lingüística, 1994, València: 3i4
Termcat, Manlleus i calcs lingüístics en terminologia, 2005, Vic: Eumo
Xavier RULL, La lexicalització de sigles: pautes i propostes, 2007, Llengua & Literatura, 18, p. 475-523
Josep LACREU, Manual d'ús de l'estàndard oral, 2000 (5a ed.), València: Institut Interuniversitari de Filologia
Xavier RULL, Aspectes socials i lingüístics dels manlleus (I i II), 2000, Llengua i Ús, 18 i 19
Abelard SARAGOSSÀ, Gramàtica valenciana raonada i popular: el fonaments, 2003, València: Tabarca
-, Documents de la Secció Filològica, I, 1990, Barcelona: Institut d'Estudis Catalans
-, Documents de la Secció Filològica, II, 1992, Barcelona: Institut d'Estudis Catalans
-, Documents de la Secció Filològica, III, 1996, Barcelona: Institut d'Estudis Catalans
-, Documents de la Secció Filològica, IV, 2003, Barcelona: Institut d'Estudis Catalans
Jordi GINEBRA, La nova normativa de l'Institut d'Estudis Catalans. Guia pràctica, 2017, Publicacions de la Universitat Rovira i Virgili
Xavier RULL, Base de dades de formants, 2015, Xarxa Vives
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|