DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) NARRATIVA EN ANGLÈS Codi 12274122
Ensenyament
Grau d'Anglès (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis Anglesos i Alemanys
Coordinador/a
ANDREU JIMÉNEZ, MARIA CRISTINA
Adreça electrònica cristina.andreu@urv.cat
Professors/es
ANDREU JIMÉNEZ, MARIA CRISTINA
Web
Descripció general i informació rellevant The aim of this course is to explore various aspects of the study of narrative fiction in English through a selection of novels and short stories. These literary works will cover a wide span, ranging from late 19th century through twentieth century fiction by writers from a variety of geographical locations. The emphasis of the course will be on the critical reading and study of narrative fiction. The analysis of structure, plot, character deliniation and point of view, along with different narrative stratagies will be the main focus of the practical part of the course.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A14 Conèixer les característiques principals, així com les obres i els autors més rellevants, d'una o diverses literatures en llengua anglesa.
 A17 Saber formar-se una opinió clara i concisa sobre un text i expressar-la de forma oral i escrita.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A14 Coneix els principals moviments literaris i la seva inserció en els diversos contextos culturals i històrics
 A17 Millora les capacitats de lectura i escriptura
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B6 Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Reading Prose Fiction The novel. The short story.
2. Studying prose fiction; significant features Character, Narration, Language, Reader response.
3. Narrative strategies
Set reading: 4. Angela Carter, The Bloody Chamber
5. E. Allan Poe The Fall of the House of Usher
6. Katherine Mansfield In a German Pension
7. Rudyard Kipling, How the Leopard Got His Spots
8. James Joyce, Araby
9. Virginia Woolf, A Haunted House
10. Doris Lessing, Brother and Sister
Suggested reading for individual study.
(Full title to be provided at the beginning of the course)
Margaret Atwood
Julian Barnes, Pulse (2011)
John Banville, The Sea (2005)
Sebastian Barry, The Secret Scripture (2009)
Elizabeth Bowen
John Coetzee, Foe (1992)
Joseph Conrad Hear of Darkness
Emma Donoughue, Stir Fry
F. Scott Fitzgerald, The Great Gatsby
Hugo Hamilton, The Speckled People
Ernest Hemingway
Kazuo Ishiguro, The Remains of the Days
Henry James , What Maisie Knew
Jennifer Johnston
Jackie Kay, TheAdoption Papers (1991)
Maryan Keyes, Sushi for Beginners
D.H.Lawrence
Andrea Levi, Small Island (2007)
Penelope Lively, Making it Up (2005)
Ian McEwan, On Chesil Beach (
Mary O’Donnell, Storm over Belfast
Edna O’Brien, Down by the River
Ali Smith, Hotel World (2001)
Rose Tremain
William Trevor, Felicia’s Journey
Ali Smith, Hotel World

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 4 6
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
43 24 67
Sessió Magistral
12 10 22
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de tipus test
6 0 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explanation of the course syllabus and procedure. Students’ assessment
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Seminar sessions for the analysis and discussion of the novels and short stories in the set reading list. Students will have read the texts beforehand, according to the course calendar, and to the guidelines suggested by the teacher. These sessions are obligatory as they are part of the Continuous Assessment (CA).
Sessió Magistral Each student will undertake the study of one literay work (novel or short story) of his/her choice, out of the list suggested by the teacher. Depending on the number of students in class, this activity may be carried out in groups of two students. This means that each group will be studying one novel/short story. The result of the individual /group work will be presented in class, before the whole group. Each presentation will be followed by a five minutes’ forum for discussion on the presentation.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
Descripció
Each student will be given personal attention in the form of individual tutorials. The aim of these tutorials is to help students who may have doubts or difficulties in following the course. Tutorials will be obligatory as part of the student’s individual work and previous to their class presentation. All students will be encouraged to visit their teacher whenever they have any doubts concerning the course.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Activitats Introductòries
Attendance and active participation 1%
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
Seminar sessions: analysis and discussion of the fictional works studied.
Participation in discussion and bringing notes
9%
Sessió Magistral
Students will present their individual/group work before the class 30%
Proves objectives de tipus test
There will be three written tests in which students will be asked to answer some questions on a number of topics previously studied in class 60%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Students who do not attend classes regularly and consequently do not complete the Continuous Assessment programme satisfactorily, will have to take the final exam. The final exam will consist of text commentaries, based on the set texts of the course 50%, and a short essay on one of the novels/short stories studied in the course syllabus 50%.


Fonts d'informació

Bàsica

Atkins, G., Walsh, C., Watkins, S. (eds) (1995) Studying Literature. A Practical Introduction, Hemel Hempsted: Harvester Wheatsheaf

Eagleton, T. Literary Theory. An Intrdouction Minneapolis : University of Minnesota Press, 1996 82"19".09 Eag

Practising theory and reading literature : an introduction
Selden, Raman. New York [etc.]: Harvester Wheatsheaf, 1989.  N1-7-15

 

Reading anthology (Photocpy shop; Campus Catalaunya)

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent