DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) INTRODUCCIÓ A LA CULTURA DELS PAÏSOS DE PARLA ANGLESA Codi 12274123
Ensenyament
Grau d'Anglès (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer 1Q
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Estudis Anglesos i Alemanys
Coordinador/a
ANDREU JIMÉNEZ, MARIA CRISTINA
Adreça electrònica cristina.andreu@urv.cat
Professors/es
ANDREU JIMÉNEZ, MARIA CRISTINA
Web
Descripció general i informació rellevant This subject offers a multifaceted approach to the history, geography and culture of English-speaking countries. Its main aim is to provide students with the key concepts required to understand the history, economy, political life, society and culture of the United Kingdom, the United States and a wide range of English-speaking countries.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A5 Dominar la llengua anglesa des d’un punt de vista teòric i pràctic i expressar-s’hi oralment i per escrit de manera fluida i precisa.
 A6 Analitzar les obres més rellevants de la literatura en llengua anglesa en els seus diversos entorns culturals.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A5 Desenvolupa la capacitat d’expressió oral i/o escrita per a satisfer les necessitats que vagin més enllà de l’ús purament instrumental de la llengua anglesa a un nivell avançat.
 A6 Adquireix una visió general dels factors socio-culturals més importants de les cultures dels països de parla anglesa.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. The British Islands and Ireland Countries and contested lands (geography, climate, demography, etc.)
2. A History of Four Nations History, immigration and settlements: England, Wales, Scotland, Ireland)
3. British history England: the power and expansion of English culture.
National institutions and literary legacy.
4. The United Kingdom The Twentieth century: politics, government, society (political and educational institutions, the social welfare). Multicultural society.
5. The UK and culture. Cultural icons in/of the United Kingdom: Cultural diversity.
6. Ireland Historical legacy and colonial disruptions.
Ireland in the twentieth century: 'Inventing/Constructing Ireland':from the 'Troubles' to the 'Celtic Tiger'
7. Ireland Myths and legends in Irish culture. Cultural Icons in/of Ireland.
8. USA Culture The country (geography, climate, demography, etc.)
The people (settlement, immigration, women and minorities)
9. USA Culture Cultural icons in/of the United States
10.The British Empire and the Commonwealth 11.1 The British Empire: expansion and decline
11.2 Origin, justification, extension, and purpose of the Commonwealth
11. African Cultures 12.1 The history of South Africa: the Dutch settlers, the arrival of the British, the Boer War, the Great Trek, and the system of Apartheid
12. Indian Cultures 13.1 The complexity of Indian history, the struggle for independence and partition
13.2 States, regions, and languages of the Indian subcontinent
13.3 The English language and in Indian cultures.
13. The Caribbean Cultures 14.1 Thearrival of the Europeans
14.2 The sugar plantations and the slave trade
14. Canadian and Australian Cultures 15.1 Canada. Land disputes and colonial settlements.
15.2 Australia's origins as settle colonies
15. The English language and globalisation 16.1 English in the world. Political intitutions, global economy, science, travel, the arts.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 2 3
Seminaris
48 60 108
Atenció personalitzada
3 3 6
 
Proves objectives de preguntes curtes
1 6 7
Proves objectives de preguntes curtes
1 6 7
Proves objectives de preguntes curtes
1 6 7
Proves de desenvolupament
2 10 12
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Warm-up session to elicit previous knowledge of the subject and specific expectations
Seminaris All classes in this course are a combination of theoretical information provided by the teacher and practical discussions of the main aspects. Students are expected to participate actively in the discussions either by introducing new elements for discussion or through the questions they may choose to ask.
Atenció personalitzada Teachers and students will be in contact through e-mail. Alternatively, students may meet the teachers personally. General information will be disseminated either in class or through Moodle.

Atenció personalitzada
Descripció
The teacher in charge of this subject will make public her visiting hours at the beginning of the term. Students will be encouraged to use personal appointments not only in case they have academic questions, but most especially if they want to discuss specific topics dealt with in class.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves objectives de preguntes curtes
Short-answer test (20 questions) 20
Proves objectives de preguntes curtes
Short-answer test (20 questions) 20
Proves objectives de preguntes curtes
Short-answer test (20 questions) 20
Proves de desenvolupament
Students will write a book report. The book that students choose has to be about a cultural aspect of any of the English-speaking nations studied in this course. 30
Altres  

Class attendance and participation

10
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Students are expected to attend classes regularly. Students who fail /choose not to attend classes, cannot be assessed within the "continuous assessment" system. In this case, they will have to take a final exam ( or second sitting: segona convocatòria).


Fonts d'informació

Bàsica Oakland, John, British Civilization: An Introduction, 7th, 2011
Mauk, David & Oakland, John, American Civilization: An Introduction, 5th, 2009
Ashcroft, Bill, Key Concepts in Postcolonial Studies, 1st, --
Falola, Toyin, Culture and Customs of Nigeria, 1st, --
Brathwaite, Edward Kamau, Folk Culture of the Slaves in Jamaica, 1st, --

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Students are strongly advised to contact their teacher at the beginning of the term if they anticipate they will have problems of attendance. Students are also encouraged to contact their teacher on visiting hours, for whatever problem or doubts they may have, in relation to this course.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent