DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) ALEMANY: CURS DE LECTURA Codi 12274203
Ensenyament
Grau d'Anglès (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Anglès
Prerequisits
Departament Estudis Anglesos i Alemanys
Coordinador/a
RIUTORT RIUTORT, MACIÀ
Adreça electrònica macia.riutort@urv.cat
Professors/es
RIUTORT RIUTORT, MACIÀ
Web http://http://usuaris.tinet.cat/mrr
Descripció general i informació rellevant A l'assignatura es farà un succint recorregut per la literatura alemanya des del barroc fins a l'esclat de la I Guerra Mundial a través de la lectura de textos poètics triats per la seva representativitat

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A4 Aprofundir en el coneixement de l’ésser humà i dels seus diversos entorns culturals.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A4 Coneix determinats moviments literaris i la seva inserció en diversos contextos culturals i històrics.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Visió panoràmica de la literatura alemanya (1600-1914) 1.1. 1600-1720: Barroc
1.2. 1720-1800: Il·lustració i 'Sturm und Drang'
1.3. 1786-1832: El classicisme de Weimar
1.4. 1795-1848: El romanticisme
1.5. 1815-1850: El Biedermeier
1.6. 1850-1890: El realisme
1.7. 1880-1900: El naturalisme i d'altres moviments de cap de segle
2. Lectura d'obres d'autors alemanys: 2.1. Tres poetes barrocs: Gryphius, Fleming, Gerhardt

2.2. Friedrich Wilhelm Klopstock: Celebració de la Primavera*, Nit d'Estiu*, Les Tombes Abans de l'Alba*

2.3. Wolfgang von Goethe: Ginkgo biloba*, Talismans, El cercador de tresors

2.4. Friedrich Hölderlin: Caminaban los dioses, Mediterrània (Archipelagus)

2.5. Gottfried August Bürger: El Pagès - a sa altesa sereníssima, son tirà, A la qui està lluny, Remei a l'Altivesa dels Grans

2.6. Friedrich Schiller: El Cant de la Campana*, Nènia*, A l'Alegria*, Ciutadà de França

2.7. Annette von Droste-Hülshoff: tres poemes a especificar

2.8. Matthias Claudius: Cançó del Vespre*, Cançó d'Hivern*, Cançó de Guerra*

2.9. Eduard Mörike: Vida retirada, Matí de Setembre, A l'Estimada

2.10. Heinrich Heine: Pensaments nocturns, Baltasar - Belšatstsar, L'Asra

2.11. Friedrich Nietzsche: Entotsolat*, Lluny retruny el tro*, Ovelles*, A sol ponent*, Cap a noves mars*

2.12. Hugo von Hofmannsthal: Tots dos, Més d'un, sens dubte..., Començament de primavera

2.13 Rainer Maria Rilke: Advent*, Apaga'm els ulls*, Car mira: viuran i es multiplicaran*, Dóna a cadascú sa pròpia mort*

2.14. Stefan George: Ellora, Vine al parc, la ciutat morta

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A4
30 60 90
Sessió Magistral
A4
20 24 44
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves mixtes
A4
6 6 12
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació del programa de l'assignatura i de les avaluacions
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Lectura a classe de les obres triades, acompanyada, si han estat musicades, d'una possible audició d'enregistrament.

Resolució de problemes de comprensió de les obres triades, de les qüestions que vulguin plantejar i comentari/debat sobre l'obra que es llegeixi.

Sessió Magistral Presentació dels continguts teòrics necessaris per al desenvolupament de de l'assignatura (tema 1).

Presentació de la informació necessària per a la lectura i interpretació de les obres que es veuran a classe

Visualització de tres pel·lícules que girin a l'entorn dels autors seleccionats o que siguin versions cinematogràfiques d'obres seves.
Atenció personalitzada Al llarg del curs, l'alumne haurà de participar activament en el desenvolupament de les clases atesa la natura de l'assignatura. Atès el desconeixement actual de la llengua, la literatura i la història alemanyes, el professor ha cregut oportú introduir un màxim de tres hores per a trobades de l'alumne amb el professor, per tal de guiar-lo en la solució de possibles dèficits de coneixements/informació detectats. L'atenció personalitzada, per tant, es farà a instància del professor i/o de l'alumne.

Atenció personalitzada
Descripció
Al llarg del curs, l'alumne haurà de participar activament en el desenvolupament de les clases atesa la natura de l'assignatura. Atès el desconeixement actual de la llengua, la literatura i la història alemanyes, el professor ha cregut oportú introduir un màxim de tres hores per a trobades de l'alumne amb el professor, per tal de guiar-lo en la solució de possibles dèficits de coneixements/informació detectats. L'atenció personalitzada, per tant, es farà a instància del professor i/o de l'alumne.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A4
Activitat duta a terme a l'aula: preparació del comentari de l'obra selecionada i comentari/debat sobre ella

Cf. punt "Altres".
30%
Sessió Magistral
A4
quatre exàmens mixtos tipus test (primera part) i tipus comentari de text sobre un breu poema

Examen 1: Tema 1 + autors 2.1, 2.2. i 2.3 (2 d'octubre 2013)

Examen 2: Tema 2: autors 2.4., 2.5, 2.6 i 2.7 (30 d'octubre 2013)

Examen 3: Tema 2: autors 2.8, 2.9 i 2.10 (21 de novembre de 2013)

Examen 4: Tema 2: autors 2.11, 2.12 i 2.13
Cada examen tipus test: 17,5% de la nota. Total quatre tests:70 % de la nota final
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Cal tenir present que una part de l'avaluació de la metodologia "Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària" es fa conjuntament amb l'avaluació de la metodologia "sessió magistral"!


Segons Convocatòria

L'avaluació en segona convocatòria consistirà en l'anàlisi formal i de contingut d'un poema, a escollir entre tres.


Fonts d'informació

Bàsica
  1. Acosta, Luis A. (coordinador): La literatura alemana a través de sus textos. Madrid: Ediciones Cátedra S.A, 1997 (Cátedra - Crítica y Estudios Literarios).  
  2. Formosa, Feliu (Ed.): Poesia alemanya: antologia del segle XVI al XIX. Barcelona: Edicions 62, 1984. (Les millors obres de la literatura universal. Vol. 32).  
  3. Formosa, Feliu (Ed.): Poesia alemanya contemporània: antologia. Barcelona: Edicions 62, 1990. (Les millors obres de la literatura universal. Segle XX. Vol. 45).  
Complementària
  1.

 
  1. Gelfert, Hans-Dieter: Arbeitstexte für den Unterricht - Einführung in die Verslehre. Ditzingen/Stuttgart: Reclam, 1998. (Universal-Bibliothek. Bd. Nr. 15037)  
  2. Gigl, Claus: Heimatverlust und Exil: Lyrik. Stuttgart: Klett, 2003. (Lektürehilfen)  
  3. Göttert, Karl-Heinz: Einführung in die Rhetorik. Grundbegriffe - Geschichte - Rezeption. Dritte Auflage. München: Fink, 1998. (UTB für Wissenschaft. Uni-Taschenbücher, Bd. Nr. 1599.)  
  4. Gräff, Thomas, i Albrecht Weber, i Rupert Hirschenauer: Gedichte der Jahrhundertwende (1890-1910). München: Oldenbourg, 1991. (Oldenbourg Interpretationen, Bd. Nr. 49).  
  5. Gräff, Thomas, i Albrecht Weber, i Rupert Hirschenauer: Lyrik von der Romantik bis zur Jahrhundertwende. München: Oldenbourg, 2000. (Oldenbourg Interpretationen, Bd. Nr. 96).  
  9. Hamburger, Michael: Wahrheit und Poesie. Spannungen in der modernen Lyrik von Baudelaire bis zur Gegenwart. Wien/Bozen: Folio, 1995. (Transfer Europa. Bd. Nr. 4).  
  6. Häntzschel, Günter: Gedichte und Interpretationen - vom Biedermeier zum bürgerlichen Realismus. Stuttgart/Ditzingen: Reclam, 1983.  
  7. Hartung, Harald: Gedichte und Interpretationen - vom Naturalismus bis zur Jahrhundertmitte. Stuttgart/Ditzingen: Reclam, 1983.  
  8. Hinck, Walter: Gedichte und Interpretationen: Gegenwart I. Ditzingen/Stuttgart: Reclam, 1982.  
  9. Hirschenauer, Rupert, i Albrecht Weber, i Michael Hofmann, i Thomas Edelmann: Deutsche Lyrik vom Barock bis zur Goethezeit. München: Oldenbourg, 2002. (Oldenbourg Interpretationen, Bd. Nr. 95).  
  10. Hirschenauer, Rupert, i Albrecht Weber, i Bernhard Sowinski, i Dagmar Schuster: Gedichte der Empfindsamkeit und des Sturm und Drang. München: Oldenbourg, 1992. (Oldenbourg Interpretationen, Bd. Nr. 57).  
  11. Hotz, Ludwig: Gedichte aus sieben Jahrhunderten - Interpretationen. Bamberg: Buchner, 1998.  
  12. Jané Carbó, Jordi: Literatura alemanya moderna. Tarragona: Universitat Rovira i Virgili, Servei Lingüístic, 1997² (Eina. Vol. 1.)  
  13. Jané Carbó, Jordi: Recepción de la Revolución Francesa: la literatura jacobina alemana. Barcelona: Promociones y Publicaciones Universitarias, S.A., 1989. (Estudios de Literatura Española y Comparada. Vol. 5.)  
  14. Kayser, Wolfgang: Geschichte des deutschen Verses - zehn Vorlesungen für Hörer aller Fakultäten. 27. Auflage. Tübingen/Basel: A. Francke Verlag, 1991. (UTB für Wissenschaft. Uni-Taschenbücher, Bd. Nr. 4.)  
  15. Kayser, Wolfgang: Kleine deutsche Versschule. 27. Auflage. Tübingen/Basel: A. Francke Verlag, 2002. (UTB für Wissenschaft. Bd. Nr. 1727.)  
  16. Kopfermann, Thomas: Heimatverlust und Exil: Lyrik - Gedichte im Längsschnitt und im Querschnitt der Zeit, vom Barock bis in die Gegenwart. Stuttgart: Klett, 2003.  
  17. Kurz, Gerhard: Metapher - Allegorie - Symbol. Fünfte Auflage. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, 2004. (Kleine Reihe V & R. Bd. Nr. 4032.)  
  18. Poidevin, Raymond, i Sylvain Schirmann: Histoire de l'Allemagne - De la Germanie antique au 20e siècle. Paris : Hatier, 1998³. (Collection Nations d?Europe).  
  19. Pörnbacher, Karl (Hrsg): Gedichtbuch. Deutsche Gedichte aus zwölf Jahrhunderten. Berlin: Cornelsen, 1993.  
  20. Richter, Karl: Gedichte und Interpretationen: Aufklärung und Sturm und Drang. Ditzingen/Stuttgart: Reclam, 1983.  
  21. Roetzer, Hans Gerd, y Marisa Siguan: Historia de la Literatura Alemana. Volumen 1: De los inicios hasta 1890: épocas, obras y autores. Barcelona: Editorial Ariel S.A, 1990 (Ariel Lenguas Modernas).  
  22. Segebrecht, Wulf: Gedichte und Interpretationen: Klassik und Romantik. Ditzingen/Stuttgart: Reclam, 1984.  
  23. Völker, Ludwig (Hrsg.): Lyriktheorie. Texte vom Barock bis zur Gegenwart. Stuttgart/Ditzingen: Reclam, 1990.  
     
  2. Links.  
     
  1. Biographische und sonstige Informationen zu deutschsprachigen Autorinnen und Autoren  
  2. Daten der deutschen Literatur de Willi Vocke. Zur Zeit deaktiviert  
  3. Deutsche Literaturgeschichte und Literaturepochen vom Barock bis heute  
  4. Epochen der deutschen poetischen Literatur. Bibliotheca Augustana  
  5. Grammatisch-Kritisches Wörterbuch de J. C. Adelung = GKWA  
  6. Deutsche Gedichte  
  7. Erlanger Digitale Edition  
  8. Erlanger Digitale Texte  
  9. Freiburger Anthologie  
  10. Deutsches Wörterbuch von Jacob und Wilhelm Grimm = DWG  
  11. Literatur-Wissen  
  12. Meyers Konversations-Lexikon. Vierte Auflage, 1889.  
  13. Oeconomische Encyklopädie oder allgemeines System der Staats-, Stadt-, Haus- und Landwirtschaft, in alphabetischer Ordnung. Von Johann Georg Krünitz  
  14. Projekt Gutenberg-DE  
  15. Studio für alte Literatur d'en Wolfgang Pohl  
  16. Zeitschriften der Aufklärung  
Recomanacions


 
Altres comentaris
El domini de l'alemany no és necessari per a fer aquesta assignatura. Els textos seleccionats es veuran a partir de traduccions al català/castellà i/o anglès. EL PROFESSOR ES RESERVA EL DRET DE SUBSTITUIR ALGUNA DE LES OBRES SELECCIONADES I ALGUN DELS AUTORS SELECCIONATS PER UNA ALTRA O UN ALTRE SI AIXÍ HO CREU OPORTÚ I SEMPRE QUE L'ALUMNAT HI ESTIGUI D'ACORD.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent