DADES IDENTIFICATIVES 2016_17
Assignatura (*) LINGÜÍSTICA ANGLESA APLICADA Codi 12274206
Ensenyament
Grau d'Anglès (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Estudis Anglesos i Alemanys
Coordinador/a
ORTEGA DURAN, MIREIA
Adreça electrònica mireia.ortega@urv.cat
Professors/es
ORTEGA DURAN, MIREIA
Web
Descripció general i informació rellevant To offer a critical survey of research on the acquisition of English as a first and second language and how these findings can be applied to classroom language teaching.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Demostrar que coneix els corrents teòrics i metodològics de la lingüística i les seves aplicacions.
 A5 Dominar la llengua anglesa des d’un punt de vista teòric i pràctic i expressar-s’hi oralment i per escrit de manera fluida i precisa.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Presenta una visió crítica de la investigació entorn de l’adquisició de l’anglès como a llengua estrangera.
Ofereix una visió àmplia sobre els principals aspectes relacionats amb l’ensenyament i l’aprenentatge de la llengua anglesa.
 A5 Mostra un maneig de la llengua anglesa (de forma oral i/o escrita) en contextos diversos a un nivell superior.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Introduction 1.What is Applied Linguistics (AL)? Definition and scope. A historical introduction. Subfields in AL
2. AL and Second Language Acquisition (SLA). Key issues in SLA
Language Acquisition. English as a First Language 1. The brain and language acquisition
2. Theoretical approaches to explaining first language acquisition
3. Stages in the acquisition of L1 English
4. Child-directed speech
5. Bilingual acquisition
Second language acquisition. Theories 1. Theory and research
2. Behaviourism
3. Innatism
4. Psychological theories
5. Interactionism
6. The monitor theory

Interlanguage 1. The concept of interlanguage (IL)
2. Characteristics of IL
3. IL and developmental sequences
4. Errors: Contrastive analysis (CA) and Error Analysis (EA)
5. Interlanguage and Lingua Franca. Similarities and differences
The role of the L1 in ESL / EFL 1. Definition of transfer in SLA
2. Terminological issues
3. Types of transfer
4. The development of transfer. A historical perspective
5. Constraints on transferability
6. What can be transferred?
7. Identification of transfer
Individual Learner Differences 1. Definition, brief history and taxonomy of individual differences
2. Age of acquisition. Critical period hypothesis (CPH)
3. Aptitude and intelligence.
4. Personality.
5. Motivation and attitudes.
6. Learner preferences
7. Learner beliefs
8. Learning styles

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A1
25 45 70
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A5
14 5 19
Resolució de problemes, exercicis
A5
6 5 11
Treballs
A1
A5
10 20 30
Atenció personalitzada
A5
3 15 18
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Definition and key issues in Second Language Acquisition
Sessió Magistral Students will be presented with the most relevant topics in the field of Second Language Acquisition
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Students will have to read and prepare in avance the different readings that will serve as the text for the course. Most of these readings are journal articles or book chapters on the specific topics. These articles and chapters will then be discussed in class.
Resolució de problemes, exercicis Students will be asked to carry out several practical exercises during the course
Treballs Students will be asked to write a project on the topic they choose during the course
Atenció personalitzada Students will have the possibility to obtain feedback on their projects before handing them in

Atenció personalitzada
Descripció
Students will be given personal feedback on their work during the course

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A5
2 exams 50%
Treballs
A1
A5
Project 50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

A compilation of required readings will serve as the text for the course. Most of these readings are journal articles or book chapters on the specific topics.

Arabski, J. & Wojtaszek, A. (Ed). 2010. Neurolinguistic and Psycholinguistic Perspectives on SLA. Series editor: David Singleton. Second Language Acquisition. Multilingual Matters.

Bot, K; Lowie, W. & Verspoor, M. 2002. Second language Acquisition. Routledge Applied linguistics

Brown, D.H. 1994. Principles of language Learning and teaching. Prentice Hall

Cook, V. 2002. Portraits of the L2 user. Multilingual Matters

De Angelis, G. 2007. Third or Additional Language Acquisition. Multilingual Matters.

De Houwer, A. 2009. An Introduction to Bilingual Development. Multilingual Matters.

De Houwer, A. 2009. Bilingual First Language Acquisition. Multilingual Matters

Dörnyei, Z. & Ushioda, E. (Eds) 2010. Motivation, Language Identity and the L2 Self.  Multilingual Matters.

Dörnyei, Z. 2005. The Psychology of the Language Learner. Individual Differences in Second Language Acquisition. Lawrence Erlbaum Associates. 

Dörnyei, Z. 2003. Attitudes, orientations and motivations in language Learning. Blackwell Publishing

Ellis, R. 1987. Second language acquisition in context, Cambridge

Ellis, R. 1994. The Study of Second language Acquisition. OUP.

Ellis, R. 1996. Understanding second language acquisition, Oxford University Press

Gao, X. 2010. Strategic language Learning. Multilingual Matters.

Harley, T. 2008. The Psychology of Language. Psychology Press.

Hornberger, N.H. & Lee, S. (Eds). 2010. Sociolinguistics and language Education. New Perspectives on language Education. Multilingual Matters.

Littlewood, W. 1984. Foreign and second language learning, Cambridge University Press.

Ortega, L. 2009. Understanding Second Language Acquisition. Hodder Education.

Spada, N., Lightbrown, P.M 1993: How languages are learned, Oxford University Press.

 

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent