DATOS IDENTIFICATIVOS 2019_20
Asignatura (*) LINGÜÍSTICA INGLESA APLICADA Código 12274206
Titulación
Grado en Inglés (2009)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
6 Optativa
Lengua de impartición
Anglès
Departamento Estudios Ingleses y Alemanes
Coordinador/a
ORTEGA DURAN, MIREIA
Correo-e mireia.ortega@urv.cat
Profesores/as
ORTEGA DURAN, MIREIA
Web
Descripción general e información relevante To offer an overview of the field of Applied Linguistics and to provide a critical survey of research on language pathology, bilingualism and multilingualsim, language education and the acquisition of English as a first and second language.

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Demostrar que conoce las corrientes teóricas y metodológicas de la lingüística y sus aplicaciones
 A5 Dominar la lengua inglesa desde un punto de vista teórico y práctico y expresarse oralmente y por escrito de manera fluida y precisa
Tipo B Código Competencias Transversales
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Presenta una visión crítica de la investigación en torno a la adquisición del inglés como lengua extranjera.
Ofrece una visión amplia sobre los principales aspectos relacionados con la enseñanza y el aprendizaje de la lengua inglesa.
 A5 Muestra un manejo de la lengua inglesa (de forma oral y/o escrita) en contextos diversos a un nivel superior.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Contenidos
tema Subtema
1.- INTRODUCTION 1.1.Why do we use different languages?
1.2. ‘Common sense’ beliefs about languages
1.3. Languages in the contemporary world
1.3.1. Attitudes to languages
1.3.2. English and Englishes
1.3.3. Native speakers
1.3.4. English as a Lingua Franca
2.- LANGUAGE PATHOLOGY 2.1. Language and the brain
2.2. Types of language pathology
2.3. Assessment and Treatment
3.- BILINGUALISM AND MULTILINGUALISM 3.1. Defining bilingualism and multilingualism
3.2. The benefits of being bilingual
4. – LANGUAGE AND EDUCATION 4.1. The language of home, community and school
4.2. Educating linguistic minorities and learners with special needs
4.3. Bilingual and multilingual education

5. –FIRST LANGUAGE ACQUISITION 5.1. Stages in the acquisition of L1 English
5.2 Theoretical approaches to explaining first language acquisition
5.3. Child-directed speech. Definition and main features

6.- ADDITIONAL LANGUAGE ACQUISITION 6.1. Interlanguage and Fossilization
6.2. Stages in the acquisition of L2 English
6.3. Theoretical approaches to explaining L2 acquisition
6.4. Language transfer
6.5. Contrastive analysis and Error Analysis

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
2 0 2
Sesión magistral
A1
25 45 70
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprendizaje basado en problemas
A5
14 5 19
Resolución de problemas/ejercicios
A5
6 5 11
Trabajos
A1
A5
10 20 30
Atención personalizada
A5
3 15 18
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Definition and key issues in Second Language Acquisition
Sesión magistral Students will be presented with the most relevant topics in the field of Second Language Acquisition
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprendizaje basado en problemas Students will have to read and prepare in avance the different readings that will serve as the text for the course. Most of these readings are journal articles or book chapters on the specific topics. These articles and chapters will then be discussed in class.
Resolución de problemas/ejercicios Students will be asked to carry out several practical exercises during the course
Trabajos Students will be asked to write a project on the topic they choose during the course
Atención personalizada Students will have the possibility to obtain feedback on their projects before handing them in

Atención personalizada
descripción
Students will be given personal feedback on their work during the course

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprendizaje basado en problemas
A5
2 exams 60%
Trabajos
A1
A5
3 assignments 30%
Otros  

Attendance and Class Participation

10%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Fuentes de información

Básica Friedrich,P, Applied linguistics in the realworld, ,
Gass,S. & Mackey, A., The Routledge Handbook of Second Language Acquisition, ,
Groom,N. & Littlemore, J., Doing AppliedLinguistics: A Guide for Students, ,
Hall, C.; Smith, P. & Wicaksono, Mapping Applied Linguistics, ,
Kaplan, R, The OxfordHandbook of Applied Linguistics, ,
Simpson, J., The RoutledgeHandbook of Applied Linguistics, ,

A compilation of required readings will serve as the text for the course. Most of these readings are journal articles or book chapters on the specific topics.

-Chin, N. &Wigglesworth, G. 2007. Bilingualism. Anadvanced Resource Book . Routledge Applied Linguistics.

-Cook, G. 2003. Applied Linguistics . Oxford: Oxford University Press.

-Ellis, R. 2008. The Study ofSecond Language Acquisition . Oxford: Oxford University Press.

-Friedrich,P. 2019. Applied linguistics in the realworld. Routledge.

-Gass,S. & Mackey, A. 2012. The RoutledgeHandbook of Second Language Acquisition . New York: Routledge Handbooks.

-Groom,N. & Littlemore, J. 2011. Doing AppliedLinguistics: A Guide for Students . Routledge.

-Hall, C.; Smith, P. & Wicaksono. 2017. Mapping Applied Linguistics . Routledge.

-Kaplan, R. 2002. The OxfordHandbook of Applied Linguistics . Oxford: Oxford University Press.

-Lightbown, P. M. & N. Spada. 2013. How Languages are Learned . Oxford: Oxford University Press.

-Ortega, L. 2009. UnderstandingSecond Language Acquisition . London: Hodder Education.

-Saville-Troike, M. 2005. IntroducingSecond Language Acquisition . Cambridge: Cambridge University Press.

-Simpson, J. 2013. The RoutledgeHandbook of Applied Linguistics . London: Routledge Handbooks.

Complementaria

Recomendaciones


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.