DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) L'ANGLÈS COM A LLENGUA ESTRANGERA Codi 12274210
Ensenyament
Grau d'Anglès (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis Anglesos i Alemanys
Coordinador/a
STYLE ., JOHN GLENMORE
Adreça electrònica john.style@urv.cat
mireia.ortega@urv.cat
Professors/es
STYLE ., JOHN GLENMORE
ORTEGA DURAN, MIREIA
Web
Descripció general i informació rellevant To offer a critical survey on the acquisition of English as a second and foreign language and how these findings can be applied to classroom language teaching.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A18 Conèixer i saber aplicar les diferents metodologies i els processos lingüístics per a l'aprenentatge de la llengua anglesa.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B9 Tenir capacitat de planificació i organització
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A18 Presenta una visió crítica de la investigació en l'adquisició de la llengua anglesa
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B9 Té capacitat de planificació i organització
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
UNIT 1.- INTRODUCTION. REVISION OF KEY ISSUES English as a Second Language (ESL) vs. English as a Foreign Language (EFL)
Second Language Acquisition vs. Third Language Acquisition
Acquisition vs. Learning
Interlanguage
Implicit vs. Explicit Learning
Individual Learner Differences
UNIT 2.- THE ROLE OF THE L1 IN THE ACQUISITION OF ENGLISH AS A FOREIGN LANGUAGE. CROSSLINGUISTIC INFLUENCE (CLI) Definition of CLI
Terminological issues
Types of CLI
The development of CLI. A historical perspective
New directions in the study of CLI
Additional language acquisition. CLI in multilingual contexts. Native vs. non-native CLI
Constraints on transferability
What can be transferred?
Identification of CLI
UNIT 3.- THE ACQUISITION OF ENGLISH IN A MULTILINGUAL CONTEXT What is multilingualism?
Models of multilingualism
The multilingual mind
Multilingual speech production
Is multilingualism beneficial for language acquisition?
UNIT 4.- THE LINGUISTIC CONTEXT IN ESL / EFL Input and intake
Interaction
Output
The role of input
Input in theories of language acquisition
The effects of input and interaction on acquisition
Foreign talk (ESL). Definition, features and functions
Teacher talk (EFL). Definition, features and functions
UNIT 5.- TYPES OF ENGLISH LEARNING CONTEXTS Naturalistic context
Classroom context
Instruction in the classroom. Developments in teaching approaches. Form-focused instruction and meaning-focused instruction. CLIL
Treatment of errors
The effects of instruction in the acquisition of ESL. Effects on the route and on the rate and on the ultimate level of attainment.
Mixed Contexts. Immersion Programmes. Stay-abroad programmes
UNIT 6.- LEARNER STRATEGIES IN EFL Definition, main features and classification.
Learning strategies. Cognitive, metacognitive and social strategies
Communication strategies
UNIT 7.- RESEARCH IN SLA Types of research and types of experiments
Writing a research report in SLA

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A18
2 0 2
Sessió Magistral
A18
25 80 105
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
B9
14 1 15
Resolució de problemes, exercicis
B9
14 1 15
Atenció personalitzada
0 0 0
 
Proves pràctiques
10 3 13
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Definition and review of key issues in Second Language Acquisition
Sessió Magistral Students will be presented with relevant topics in the field of Second Language Acquisition and Language Teaching.
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Students will have to read and prepare in advance the different readings that will serve as the text for the course. Most of these readings are journal articles or book chapters in the specific topics. These articles and chapters will then be discussed in class
Resolució de problemes, exercicis Students will be asked to answer 4 worksheets during the course
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
Descripció

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A18
Class attendance and participation in class 10%
Proves pràctiques
Throughout the course the students will be asked to answer 4 worksheets based on the units' contents 40%
Altres  

Final exercise

50%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

If your final grade adds up to 50% you will not have to do a final exam (segona convocatòria)


Fonts d'informació

Bàsica

A compilation of required readings will serve as the text for the course. Most of these readings are journal articles or book chapters on the specific topics.

Arabski, J. & Wojtaszek, A. (Ed). 2010. Neurolinguistic and Psycholinguistic Perspectives on SLA. Series editor: David Singleton. Second Language Acquisition. Multilingual Matters.

Bot, K; Lowie, W. & Verspoor, M. 2002. Second language Acquisition. Routledge Applied linguistics

Brown, D.H. 1994. Principles of language Learning and teaching. Prentice Hall

Cook, V. 2002. Portraits of the L2 user. Multilingual Matters

Coyle, D., Hood, P. and Marsh D. 2010. CLIL, Content and Language Integrated Learning. Cambridge University Press.  

De Angelis, G. 2007. Third or Additional Language Acquisition. Multilingual Matters.

De Houwer, A. 2009. An Introduction to Bilingual Development. Multilingual Matters.

De Houwer, A. 2009. Bilingual First Language Acquisition. Multilingual Matters

Dufon, A. and Churchill, E. 2006. Language Learners in Study Abroad Contexts. Multilingual Matters

Ellis, R. 1987. Second language acquisition in context, Cambridge

Ellis, R. 1994. The Study of Second language Acquisition. OUP.

Ellis, R. 1996. Understanding second language acquisition, Oxford University Press

Gao, X. 2010. Strategic language Learning. Multilingual Matters.

Harley, T. 2008. The Psychology of Language. Psychology Press.

Hornberger, N.H. & Lee, S. (Eds). 2010. Sociolinguistics and language Education. New Perspectives on language Education. Multilingual Matters.

Littlewood, W. 1984. Foreign and second language learning, Cambridge University Press.

Ortega, L. 2009. Understanding Second Language Acquisition. Hodder Education.

Spada, N., Lightbrown, P.M 1993: How languages are learned, Oxford University Press.

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
It is highly recommended to have taken 'Lingüística Anglesa Aplicada'. Basic concepts in Applied Linguistics will be taken for granted.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent