DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) L'ANGLÈS COM A LLENGUA ESTRANGERA Codi 12274210
Ensenyament
Grau d'Anglès (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Estudis Anglesos i Alemanys
Coordinador/a
ORTEGA DURAN, MIREIA
Adreça electrònica mireia.ortega@urv.cat
Professors/es
ORTEGA DURAN, MIREIA
Web
Descripció general i informació rellevant To offer a critical survey of research on the acquisition of English as a second and foreign language and how these findings can be applied to classroom language teaching.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A18 Conèixer i saber aplicar les diferents metodologies i els processos lingüístics per a l'aprenentatge de la llengua anglesa.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B9 Tenir capacitat de planificació i organització
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A18 Presenta una visió crítica de la investigació en l'adquisició de la llengua anglesa
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B9 Té capacitat de planificació i organització
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
UNIT 1.- INTRODUCTION. REVISION OF KEY ISSUES 1.1. Second Language Acquisition
1.2. English as a Second Language (ESL) vs. English as a Foreign Language (EFL)
1.3. Second Language Acquisition vs. Third Language Acquisition
1.4. Acquisition vs. Learning
1.5. Implicit vs. Explicit Learning
1.6. Interlanguage
1.7. Individual Learner Differences
UNIT 2.- THE ACQUISITION OF ENGLISH IN A MULTILINGUAL CONTEXT 2.1. What is bilingualism and multilingualism?
2.2. Multilingual Acquisition
2.3. Is multilingualism beneficial for language acquisition?
2.4. Models of multilingualism
2.5. The multilingual mind
2.6. Multilingual speech production
UNIT 3.- THE LINGUISTIC CONTEXT IN ESL / EFL 3.1. Input and intake
3.2. Interaction
3.3. Output
3.4. The role of input
3.5. Input in theories of language acquisition
3.6. The effects of input and interaction on acquisition
3.7. Foreign talk (ESL). Definition, features and functions
3.8. Teacher talk (EFL). Definition, features and functions

UNIT 4.- TYPES OF ENGLISH LEARNING CONTEXTS 4.1. Naturalistic context
4.2. Classroom context
4.2.1. Instruction in the classroom. Developments in teaching approaches. Form-focused instruction and meaning-focused instruction. CLIL
4.2.2. Treatment of errors
4.2.3. The effects of instruction in the acquisition of ESL. Effects on the route and on the rate and on the ultimate level of attainment.
4.3. Mixed Contexts. Immersion Programmes. Stay-abroad programmes
UNIT 5.- LEARNER STRATEGIES IN EFL 5.1. Definition, main features and classification.
5.2. Learning strategies. Cognitive, metacognitive and social strategies
5.3. Communication strategies
UNIT 6.- RESEARCH IN SLA 6.1. Types of research and types of experiments
6.2. Writing a research report in SLA


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A19
2 0 2
Sessió Magistral
25 80 105
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
B3
14 1 15
Resolució de problemes, exercicis
B4
14 1 15
Atenció personalitzada
0 0 0
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Definition and key issues in Second Language Acquisition
Sessió Magistral Students will be presented with the most relevant topics in the field of Second Language Acquisition
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Students will have to read and prepare in avance the different readings that will serve as the text for the course. Most of these readings are journal articles or book chapters on the specific topics. These articles and chapters will then be discussed in class.
Resolució de problemes, exercicis Students will be asked to answer 3 assignments during the course
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
Descripció

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
Coursework
In-class tasks (10%)

Out-of-class assignments (30%)

40%
Altres  

Written Exams Mid-term (10%) Final Exam (50 %)

60 %
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

A compilation of required readings will serve as the text for the course. Most of these readings are journal articles or book chapters on the specific topics.

Arabski, J. & Wojtaszek, A. (Ed). 2010. Neurolinguistic and Psycholinguistic Perspectives on SLA. Series editor: David Singleton. Second Language Acquisition. Multilingual Matters.

Bot, K; Lowie, W. & Verspoor, M. 2002. Second language Acquisition. Routledge Applied linguistics

Brown, D.H. 1994. Principles of language Learning and teaching. Prentice Hall

Cook, V. 2002. Portraits of the L2 user. Multilingual Matters

De Angelis, G. 2007. Third or Additional Language Acquisition. Multilingual Matters.

De Houwer, A. 2009. An Introduction to Bilingual Development. Multilingual Matters.

De Houwer, A. 2009. Bilingual First Language Acquisition. Multilingual Matters

Dörnyei, Z. & Ushioda, E. (Eds) 2010. Motivation, Language Identity and the L2 Self.  Multilingual Matters.

Dörnyei, Z. 2005. The Psychology of the Language Learner. Individual Differences in Second Language Acquisition. Lawrence Erlbaum Associates. 

Dörnyei, Z. 2003. Attitudes, orientations and motivations in language Learning. Blackwell Publishing

Ellis, R. 1987. Second language acquisition in context, Cambridge

Ellis, R. 1994. The Study of Second language Acquisition. OUP.

Ellis, R. 1996. Understanding second language acquisition, Oxford University Press

Gao, X. 2010. Strategic language Learning. Multilingual Matters.

Harley, T. 2008. The Psychology of Language. Psychology Press.

Hornberger, N.H. & Lee, S. (Eds). 2010. Sociolinguistics and language Education. New Perspectives on language Education. Multilingual Matters.

Littlewood, W. 1984. Foreign and second language learning, Cambridge University Press.

Ortega, L. 2009. Understanding Second Language Acquisition. Hodder Education.

Spada, N., Lightbrown, P.M 1993: How languages are learned, Oxford University Press.

 

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
LINGÜÍSTICA ANGLESA APLICADA/12274206
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent