DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) L'ANGLÈS COM A LLENGUA ESTRANGERA Codi 12274210
Ensenyament
Grau d'Anglès (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Estudis Anglesos i Alemanys
Coordinador/a
ORTEGA DURAN, MIREIA
Adreça electrònica mireia.ortega@urv.cat
Professors/es
ORTEGA DURAN, MIREIA
Web
Descripció general i informació rellevant To offer a critical survey of research on the acquisition of English as a second and foreign language and how these findings can be applied to classroom language teaching.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Demostrar que coneix els corrents teòrics i metodològics de la lingüística i les seves aplicacions.
 A5 Dominar la llengua anglesa des d’un punt de vista teòric i pràctic i expressar-s’hi oralment i per escrit de manera fluida i precisa.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Presenta una visió crítica de la investigació entorn de l’adquisició de l’anglès como a llengua estrangera.
Coneix els principis bàsics de l’adquisició de segones llengües.
 A5 Mostra un maneig de la llengua anglesa (de forma oral i/o escrita) en contextos diversos a un nivell superior.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
UNIT 1.- INTRODUCTION. REVISION OF KEY ISSUES 1.1. Second Language Acquisition
1.2. English as a Second Language (ESL) vs. English as a Foreign Language (EFL)
1.3. Second Language Acquisition vs. Third Language Acquisition
1.4. Interlanguage
1.5. Individual Learner Differences
UNIT 2.- THE ACQUISITION OF ENGLISH IN A MULTILINGUAL CONTEXT 2.1. What is bilingualism and multilingualism?
2.2. Multilingual Acquisition
2.3. Is multilingualism beneficial for language acquisition?
2.4. Models of multilingualism
2.5. The multilingual mind and th multilingual speech production
UNIT 3.- THE LINGUISTIC CONTEXT IN ESL / EFL 3.1. Input, intake, output and interaction
3.2. The role of input
3.3. Input in theories of language acquisition
3.4. Foreign talk (ESL)
3.5. Teacher talk (EFL)

UNIT 4.- LEARNER STRATEGIES IN EFL 5.1. Definition, main features and classification.
5.2. Learning strategies. Cognitive, metacognitive and social strategies
5.3. Communication strategies
UNIT 5.- TYPES OF ENGLISH LEARNING CONTEXTS 4.1. Naturalistic context vs. Classroom context
4.2. Instruction in the classroom: Form-focused instruction and meaning-focused instruction
4.3. Developments in teaching approaches
4.4. CLIL
4.4. Mixed Contexts: Stay-abroad programmes
4.5. The English classroom: Teaching the language: The ‘what’ and the ‘how’. Lesson planning and classroom management, cooperative learning

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 3 5
Sessió Magistral
A1
25 60 85
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A5
10 1 11
Resolució de problemes, exercicis
A1
A5
14 1 15
Presentacions / exposicions
A1
A5
6 10 16
Atenció personalitzada
A5
3 15 18
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Definition and key issues in Second Language Acquisition
Sessió Magistral Students will be presented with the most relevant topics in the field of Second Language Acquisition
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Students will have to read and prepare in avance the different readings that will serve as the text for the course. Most of these readings are journal articles or book chapters on the specific topics. These articles and chapters will then be discussed in class.
Resolució de problemes, exercicis Students will be asked to carry out 2 assignments during the course
Presentacions / exposicions Students will be asked to carry out an oral presentation in class
Atenció personalitzada Students will be given personal feedback on their work during the course

Atenció personalitzada
Descripció
Students will be given personal feedback on their work during the course

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A5
Class work (10%)
2 exams (50%)
60%
Resolució de problemes, exercicis
A1
A5
Survey (10%)
Lesson plan (20%)
30%
Presentacions / exposicions
A1
A5
Oral presentation 10%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

The second sitting will consist of a final exam worth 80% of the final mark. Students will be also asked to hand in the lesson plan on the day of the final exam.


Fonts d'informació

Bàsica

A compilation of required readings will serve as the text for the course. Most of these readings are journal articles or book chapters on the specific topics.

Arabski, J. & Wojtaszek, A. (Ed). 2010. Neurolinguistic and Psycholinguistic Perspectives on SLA. Series editor: David Singleton. Second Language Acquisition. Multilingual Matters.

Bot, K; Lowie, W. & Verspoor, M. 2002. Second language Acquisition. Routledge Applied linguistics

Brown, D.H. 1994. Principles of language Learning and teaching. Prentice Hall

Cook, V. 2002. Portraits of the L2 user. Multilingual Matters

De Angelis, G. 2007. Third or Additional Language Acquisition. Multilingual Matters.

De Houwer, A. 2009. An Introduction to Bilingual Development. Multilingual Matters.

De Houwer, A. 2009. Bilingual First Language Acquisition. Multilingual Matters

Dörnyei, Z. & Ushioda, E. (Eds) 2010. Motivation, Language Identity and the L2 Self.  Multilingual Matters.

Dörnyei, Z. 2005. The Psychology of the Language Learner. Individual Differences in Second Language Acquisition. Lawrence Erlbaum Associates. 

Dörnyei, Z. 2003. Attitudes, orientations and motivations in language Learning. Blackwell Publishing

Ellis, R. 1987. Second language acquisition in context, Cambridge

Ellis, R. 1994. The Study of Second language Acquisition. OUP.

Ellis, R. 1996. Understanding second language acquisition, Oxford University Press

Gao, X. 2010. Strategic language Learning. Multilingual Matters.

Harley, T. 2008. The Psychology of Language. Psychology Press.

Hornberger, N.H. & Lee, S. (Eds). 2010. Sociolinguistics and language Education. New Perspectives on language Education. Multilingual Matters.

Littlewood, W. 1984. Foreign and second language learning, Cambridge University Press.

Ortega, L. 2009. Understanding Second Language Acquisition. Hodder Education.

Spada, N., Lightbrown, P.M 1993: How languages are learned, Oxford University Press.

 

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
LINGÜÍSTICA ANGLESA APLICADA/12274206
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent