DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) ETNOPOÈTICA ALEMANYA (CONTES, LLEGENDES, MITES I ACUDITS) Codi 12274254
Ensenyament
Grau d'Anglès (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis Anglesos i Alemanys
Coordinador/a
RIUTORT RIUTORT, MACIÀ
Adreça electrònica macia.riutort@urv.cat
Professors/es
RIUTORT RIUTORT, MACIÀ
Web http://usuaris.tinet.cat/mrr
Descripció general i informació rellevant estudi de la tradició rondallística, míticogràfica, llegendària i d'acudits alemanya

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A4 Aprofundir en el coneixement de l’ésser humà i dels seus diversos entorns culturals.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A4 Se sensibilitza sobre les característiques diferenciadores de la cultura alemanya.
Coneix determinats moviments literaris i la seva inserció en diversos contextos culturals i històrics.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tema 1: Introducció a l'etnopoètica:
Breu repàs històric des del segle XIX.
Presentació de la teoria etnopoètica,
Presentació de les tècniques de recollida, fixament i anàlisi dels materials
Recerca de material a través de les TIC
Tema 2: La rondalla alemanya des del segle XIX
Tema 3: Les llengendes alemanyes des del segle XIX
Tema 4: Els aplecs alemanys de mites alemanys des del segle XIX
Tema 5: L'acudit alemany
Tema 6: a. El relat sobre experiències reals
b. fórmules i eixarms
c. cançons
d. gèneres etnopoètics no orals

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A4
2 1 3
Sessió Magistral
A4
50 73 123
Presentacions / exposicions
A4
1 4 5
Atenció personalitzada
A4
1 0 1
 
Proves mixtes
A4
6 12 18
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries una única sessió introductòria per presentar el contingut global de l'assignatura, la bibliografia principal, assignar les presentacions als alumnes i fixar amb ells les dates de les proves mixtes
Sessió Magistral Exposició dels continguts del temari de l’assignatura
Presentacions / exposicions Cada alumne farà el desenvolupament personal d'un tema monogràfic sobre un conte, llegenda, mite o acudit alemany. La presentació s'exposarà públicament davant la resta de classe i serà sotmesa a debat per part dels assistents a la classe un cop hagi estat feta
Atenció personalitzada Orientació, tant a classe, com en el despatx com per via d'Adobe Connect o Skype, del treball que es vagi fent per a enllestir les presentacions, i en aquells punts ("solució de dubtes") que la requereixin quan un alumne així ho senyalitzi

Atenció personalitzada
Descripció
Orientació, tant a classe, com en el despatx com per via d'Adobe Connect o Skype, del treball que es vagi fent per a enllestir les presentacions, i en aquells punts ("solució de dubtes") que la requereixin quan un alumne així ho senyalitzi

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A4
tres tests mixtos (test + preguntes):

Test 1: Temes 1, 2

Test 2: Temes 3, 4

Test 3: Temes 5, 6
Cada examen tipus test: 25% de la nota (total: 75% de la nota)
Presentacions / exposicions
A4
Els estudiants hauran de fer el lliurament del treball (PPT) a través del campus virtual perquè es pugui passar a la resta de companys abans de la sessió en què es tractarà el treball,de manera que el professor i els companys hagin tingut temps de llegir-lo. El PPT serà penjat a la pàgina moodle de l'assignaturaLa sessió en què es tractarà el treball dependrà del nombre d'alumnes matriculats a l'assignatura. La qualificació del treball serà apte (A), no apte (B) i es basarà en la valoració del treball en si mateix per part del professor, de la presentació pública a la classe (amb el debat que generi). Haver obtingut les qualificacions A o B en el treball derivat de les sessions de pràctiques. Total 15% de la nota
Altres  

Assistència regular a classe i participació activa a classe

10% de la nota final
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Avaluació de l'alumne/l'alumna en segona convocàtoria. Aquesta avaluació consistirà en:

  • un examen mixt, que contindrà cinquanta preguntes (80% de la nota) i preguntes a desenvolupar (20% de la nota).

Fonts d'informació

Bàsica

Atès que el domini de l'alemany no és requisit per a fer aquesta assignatura, remetem a la bibliografia recomanda per la Dra. Oriol, augmentada amb alguna recomanació pròpia.

Pimària

Oriol, Carme (2002): Introducció a l’Etnopoètica. Teoria i formes del folklore en la cultura catalana. Valls: Cossetània.

Brunvand, Jan H. (1986): The Study of American Folklore: An Introduction. New York, London: W.W. Norton, 3ª ed.

Complementària

Blommaert, Jan. 2007. “Applied Ethnopoetics.” Narrative–State of the Art. Edited by Michael G. W. Bamberg. Amsterdam: John Benjamins Publishing Company. Benjamins Current Topics Series (Number: 595215). 215–224.

Calame, Claude, Florence Dupont, Bernard Lortat-Jacob, Maria Manca (dir.) 2010. La voix actée, pour une nouvelle ethnopoétique.Paris: Éditions Kimé

Dupont, Florence. 2007. L’ethnopoétique : un nouvel espace de recherches, Diffusion des savoirs ENS Paris [audio] en histoire

Goldstein, Kenneth S. (1964): A guide for field workers in folklore. Hatboro: Pennsylvania.Quick, Catherine. 1999.  "Ethnopoetics." Folklore Forum 30(1/2): 95–105.

Grup de Recerca Folklòrica d’Osona i Josep M. Pujol (coord.) (2002): “Benvingut/da al club de la SIDA” i altres rumors d’actualitat. Barcelona: Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura.

Martí, Josep (1996): El folklorismo, uso y abuso de la tradición. Barcelona: Ronsel.Tedlock, Dennis. Syllabus. “English 699: Ethnopoetics.” Colleges of Arts and Sciences. University at Buffalo.

Quick, Catherine. 1999. "Ethnopoetics." Folklore Forum 30(1/2): 95–105.

Tedlock, Dennis: http://poetics.buffalo.edu/courses/ENG699.htm 

Toelken, Barre. 2003. The Anguish of Snails. Vol. 2, Folklife of the West, edited by Barre Toelken and William A. Wilson. Logan: Utah State University Press.

Uther, Hans-Jörg (2004): The Types of International Folktales, 3 vols. Helsinki: Suomalainen Tiedeakatemia.

Revistes:

http://clo.revues.org/856

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
l’assistència presencial a classe no és obligatòria, i es pot substituir per l'assistència virtual a la classe. Les classes es gravaran en el sistema Adobe Connect de la Universitat i els alumnes hi podran accedir al llarg del curs a través de la pàgina web de l'assignatura. El coneixement de la llengua alemanya no és necessari per a fer l'assignatura.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent