Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A4 |
Aprofundir en el coneixement de l’ésser humà i dels seus diversos entorns culturals. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A4 |
Coneix determinats moviments literaris i la seva inserció en diversos contextos culturals i històrics.
Es familiaritza amb la relació entre la literatura i el cinema alemanys.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Tema 1 |
Introducció: la supervivència de la literatura medieval i moderna a través de la seva filmació.
Gènere literari i filmacions.
Intent d'una classificació: adaptació, versió, versió lliure, refosa |
Tema 2 |
Breu història del cinema alemany 1: directors
Breu història del cinema alemany 2: actors
Breu història del cinema alemany 3: el cànon cinematogràfic alemany
Filmacions no-alemanyes d'obres literàries alemanyes |
Tema 3 |
Anàlisi comparativa entre l'obra literària (novel·la, drama, obra teatral) i la seva filmació a partir de la visió de les filmacions d'obres escollides i considerades representatives tant de la literatura alemanya com del cinema alemany.
Es veuran les següents pel·lícules:
-Effi Briest. Fontane/Fassbinder
-Es geschah am hellichten Tag. Dürrenmatt/Vajda
-Brennendes Geheimnis. Zweig/Siodmark
-Die Leiden des Jungen Werther. Goethe/Günther
El professor de l'assignatura es reserva el dret a canviar les pel·lícules per les que cregui oportunes si no es donés la possibilitat d'haver-les adquirides a temps per a l'inici del curs o si no ha estat possible de trobar-ne una versió doblada al català/castellà o amb subtítols |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
14 |
0 |
14 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
31 |
0 |
31 |
Presentacions / exposicions |
|
4 |
0 |
4 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
4 |
0 |
4 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
2 |
4 |
|
Proves mixtes |
|
3 |
0 |
3 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura i de la bibliografia. Organització de les dates de les avaluacions i de les presentacions |
Sessió Magistral |
Desenvolupament del temari mitjançant explicacions teoricopràctiques del professor, amb visió de fragments de pel·lícules alemanyes i participació activa i continuada dels alumnes. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Visió comentada de les pel·lícules estipulades en el programa |
Presentacions / exposicions |
Presentació d'un treball en powerpoint presentation, seguida de debat amb la classe, sobre una de les pel·lícules que es veuran |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Iniciació i pràctiques d'ús dels recursos informàtics com a font d'informació i com a eina activa de gestió i creació en l'àmbit de la cinematografia |
Atenció personalitzada |
Hores dedicades a atendre els problemes específics dels alumnes tant en hores de classe, com abans o després de la classe com al despatx del professor |
Descripció |
Seguiment i correcció de la realització dels treballs individuals (PPP) . Resolució d'eventuals dubtes. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Prova escrita sobre l'exposició teòricopràctica del temari feta pel professor a l'aula |
35% |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
Prova escrita sobre les pel·lícules del temari de l'assignatura, amb preguntes tipus test i preguntes breus d'interpretació de les pel·lícules |
35% |
Presentacions / exposicions |
|
Presentació oral amb Power Point d'un tema triat |
20% |
Altres |
|
Assistència regular a classe i participació activa, tant a les classes com als debats |
10% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
|
Alfred Estermann, die Verfilmung literarischer Werke. Bonn: Bouvier, 1965.
Werner Faulstich, Helmut Korte (ed.): Fischer Filmgeschichte. Frankfurt am Main: Fischer: 1994.
Christian-Albrecht Gollub: Deutschland verfilmt. Literatur und Leinwand 1880-1980. dins: Sigrid Bauschinger, Susan L. Cocalis, Henry A. Lea (curadors): Film und Literatur. Literarische Texte und der neue deutsche Film. Bern: Francke, 1984
Wolfgang Jacobsen, Anton Kaes i Hans-Helmut Prinzler (curadors): Geschichte des deutschen Films. Stuttgart: Metzler, 1993.
Uli Jung (curador): der deutsche Film - Aspekte seiner Geschichte von den Anfängen bis zur Gegenwart. Trier: WVT, 1993
Anton Kaes, Kino-Debatte - Texte zum Verhältnis von Literatur und film 1909-1929. Tübingen: Niemeyer, 1978.
Jürgen Kasten, Litertur im Zeitalter des Kinos. dins: Harro Segeberg (curador): Die Perfektionierung des Scheins. Das Kino der Weimarer Republik im Kontext der Künste. München: Fink, 2000.
Thomas Koebner (curador), Idole des deutschen Films - eine Galerie von Schlüsselfiguren. München: Ed. TExt + Kritik, 1997
Michael Staiger: Literaturverfilmungen im Deutschunterricht. Oldenbourg, München 2010, ISBN 978-3-637-00557-0.
Hans Zischler, Kafka geht ins Kino. Hamburg: Rowohlt, 1996
|
Complementària |
|
|
|
Altres comentaris |
Per a fer l'assignatura NO CAL TENIR CAP MENA DE CONEIXEMENTS PREVIS D'ALEMANY. Totes les pel·lícules es veuran en versió doblada al castellà i/o català. Si no fos possible, es veuran en versió subtitulada. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|