DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) PREHISTÒRIA I EVOLUCIÓ HUMANA Codi 12294004
Ensenyament
Grau en Història (2018)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
CARBONELL ROURA, EUDALD
ALLUE MARTI, ETHEL ANN
SALA RAMOS, ROBERT
Adreça electrònica robert.sala@urv.cat
ethelann.allue@urv.cat
eudald.carbonell@urv.cat
Professors/es
SALA RAMOS, ROBERT
ALLUE MARTI, ETHEL ANN
CARBONELL ROURA, EUDALD
Web
Descripció general i informació rellevant <p>Aquesta assignatura ofereix l'actualitat dels coneixements sobre evolució humana i prehistòria plantejats de forma sistemàtica i temporal, des de la dispersió humana cap a Euràsia fins a l'adquisició de l'economia productiva. Es tracta d'introduir una concepció moderna de la cultura com a adaptació a l'evolució humana. Matèria que serveix com a introducció a la investigació sobre evolució humana i la prehistòria de manera que s'introdueix a l'alumne en les diferents disciplines que s'apliquen des de la recollida de dades fins a la reconstrucció del passat més arcaic de la humanitat en les diferents fases cronològiques.</p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Comprendre i dominar els conceptes i temes més importants de la història general, des de la prehistòria fins als nostres dies.
 A3 Reconèixer i interpretar l'estructura diacrònica de la història i un o més períodes específics del passat de la humanitat.
 A4 Distingir els sistemes socials, les dinàmiques que els han generat i els àmbits culturals i geogràfics on s'integren.
 A7 Aplicar la interdisciplinarietat en l'àmbit de les ciències humanes.
 A8 Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT1 Utilitzar informació en llengua estrangera d'una manera eficaç.
 CT4 Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Reconeix els conceptes principals i les dinàmiques de la història general o universal.
 A3 Analitza les diverses etapes històriques des de la prehistòria fins a la contemporaneïtat.
Comprèn la història evolutiva humana.
 A4 Analitza els comportaments humans i les estratègies de les diferents organitzacions socials al llarg de la història mitjançant la interpretació de dades.
 A7 Sap usar mètodes i tècniques d'altres ciències humanes.
 A8 Comprèn el mètode arqueològic com a instrument d'anàlisi del passat.
Introdueix els rudiments metodològics per utilitzar fonts no escrites com les arqueològiques i unes altres.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT1 Utilitzar informació en llengua estrangera d'una manera eficaç.
 CT4 Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
 CT7 Conèixer les principals desigualtats i discriminacions que es produeixen entre homes i dones i comprendre'n les causes.
Identificar els principals problemes ambientals.
Reconèixer i reflexionar sobre les necessitats i problemàtiques socials, i implicar-se en la millora de la comunitat.
Reconèixer els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement, mostrar capacitat crítica i de diàleg, i fer un ús responsable de les normes que l’afecten com a membre de la comunitat universitària.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Introducció als conceptes bàsics sobre evolució humana i Prehistòria
Tema 2. Els grups de caça i recol·lecció arcais
Tema 3. Comportament Humà dels grups de caça i recol·lecció arcaics
Tema 4. Els grups de caça i recol·lecció d’Humans Anatòmicament Moderns
Tema 5. Homo sapiens explora nous territoris
Tema 6. Els darrers grups de caça i recol·lecció: un model econòmic en crisi
Tema 7. Les primeres societats agrícoles i ramaderes: l'inici de l'economia productiva

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
A4
A8
CT1
CT7
9 0 9
Sessió Magistral
A1
A3
A4
A8
CT7
40 0 40
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1
A4
A7
A8
CT1
CT5
15 10 25
Treballs
A1
A7
A8
CT5
5 30 35
Pràctiques de camp/sortides
A1
A7
CT7
15 20 35
Classe invertida (Flipped classroom)
A1
A7
CT7
3 0 3
Atenció personalitzada
A7
A8
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
A1
A4
1 0 1
Proves objectives de preguntes curtes
A1
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció a l'assignatura i planificació de les activitats del curs. Organització de les tasques presencials i/o virtuals
Sessió Magistral Sessions magistrals d'acord amb els continguts de l'assignatura
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Exercicis pràctics a l'aula relacionats amb els continguts en forma de petits debats, descripcions d'objectes, aprenentatge multidisciplinar i anàlisi de articles científics.
Treballs Treball de recerca en grup.
Pràctiques de camp/sortides Sortida conjunta per determinar
Classe invertida (Flipped classroom) Es desenvoluparà una classe invertida per estudiar l'origen de la domesticació d'espècies vegetals i animals a al Prehistòria
Atenció personalitzada Seguiment individualitzat per resoldre dubtes concretes sobre el temari i el procés d'adquisició de coneixements. Seguiment en grup quan es tracta del seguiment del treball

Atenció personalitzada
Descripció

<p>Durant el curs 2023-24 s’atendrà a l’alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l’assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s’informarà l’estudiantat sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...). El professorat d'aquesta assignatura destinarà temps a resoldre dubtes sobre el contingut de l'assignatura i els treballs en tutories individuals i/o col·lectives.</p>


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1
A4
A7
A8
CT1
CT5
Dossier pràctiques 10%
Treballs
A1
A7
A8
CT5
Treball de recerca en grups amb presentació oral 30%
Pràctiques de camp/sortides
A1
A7
CT7
Sortida organitzada conjuntament amb d'altres assignatures del Grau 10%
Proves objectives de tipus test
A1
A4
Exàmen tipus test amb preguntes sobre el contingut teòric de l'assignatura 20%
Proves objectives de preguntes curtes
A1
Exàmen de preguntes curtes amb preguntes sobre el contingut teòric de l'assignatura 30%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per tal de fer mitja amb les diferents metodologies s'ha d'assolir un 4 com a mínim en les proves. La segona convocatòria s'avaluarà a través d'un examen únic.


Fonts d'informació

Bàsica Rice, P. Moloney, N., Biological anthropology and prehistory : exploring our human ancestry, 2008, Boston : Pearson/Allyn and Bacon
García-Diez, M., Zapata, L.,, Métodos y Técnicas de análisis y estudio en arqueología prehistórica,, 2013, Universidad del Pais Vasco
Eiroa, J.J., La prehistoria del Mundo, 2010, Akal
Josep M. Fullola Pericot, Jordi Nadal Lorenzo, Joan Daura Luján, Francesc Xavier Oms Arias, Introducción a la Prehistoria (nueva edición), UOC, 2020
Carbonell, E., Hominidos, 2008, ARiel. Barcelona
Rojo, M., Garrido, R., García-Martínez de Lagrán, I,, El Neolítico en la Península Ibérica y su contexto europeo., 2012, Madrid, Cátedra
Bosch, J. , Santacana, J., Blat, metalls i cabdills: Catalunya del neolític a la iberització., 2009, Rafael Dalmau, Barcelona

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent