Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Comprendre i dominar els conceptes i temes més importants de la història general, des de la prehistòria fins als nostres dies. |
| A3 |
Reconèixer i interpretar l'estructura diacrònica de la història i un o més períodes específics del passat de la humanitat. |
| A4 |
Distingir els sistemes socials, les dinàmiques que els han generat i els àmbits culturals i geogràfics on s'integren. |
| A7 |
Aplicar la interdisciplinarietat en l'àmbit de les ciències humanes. |
| A8 |
Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT1 |
Utilitzar informació en llengua estrangera d'una manera eficaç. |
| CT4 |
Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa. |
| CT5 |
Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses. |
| CT7 |
Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Reconeix els conceptes principals i les dinàmiques de la història general o universal.
| | A3 |
Analitza les diverses etapes històriques des de la prehistòria fins a la contemporaneïtat.
Comprèn la història evolutiva humana.
| | A4 |
Analitza els comportaments humans i les estratègies de les diferents organitzacions socials al llarg de la història mitjançant la interpretació de dades.
| | A7 |
Sap usar mètodes i tècniques d'altres ciències humanes.
| | A8 |
Comprèn el mètode arqueològic com a instrument d'anàlisi del passat.
Introdueix els rudiments metodològics per utilitzar fonts no escrites com les arqueològiques i unes altres.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT1 |
Utilitzar informació en llengua estrangera d'una manera eficaç.
| | CT4 |
Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
| | CT5 |
Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
| | CT7 |
Conèixer les principals desigualtats i discriminacions que es produeixen entre homes i dones i comprendre'n les causes.
Identificar els principals problemes ambientals.
Reconèixer i reflexionar sobre les necessitats i problemàtiques socials, i implicar-se en la millora de la comunitat.
Reconèixer els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement, mostrar capacitat crítica i de diàleg, i fer un ús responsable de les normes que l’afecten com a membre de la comunitat universitària.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Tema 1. Introducció als conceptes bàsics sobre evolució humana i Prehistòria |
|
Tema 2. Els grups de caça i recol·lecció arcais |
|
Tema 3. Comportament Humà dels grups de caça i recol·lecció arcaics |
|
Tema 4. Els grups de caça i recol·lecció d’Humans Anatòmicament Moderns |
|
Tema 5. Homo sapiens explora nous territoris |
|
Tema 6. Els darrers grups de caça i recol·lecció: un model econòmic en crisi |
|
Tema 7. Les primeres societats agrícoles i ramaderes: l'inici de l'economia productiva |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
9 |
0 |
9 |
Sessió Magistral |
|
40 |
0 |
40 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
15 |
10 |
25 |
Treballs |
|
5 |
30 |
35 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
15 |
20 |
35 |
Classe invertida (Flipped classroom) |
|
3 |
0 |
3 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
1 |
0 |
1 |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
1 |
0 |
1 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Introducció a l'assignatura i planificació de les activitats del curs. Organització de les tasques presencials i/o virtuals |
Sessió Magistral |
Sessions magistrals d'acord amb els continguts de l'assignatura |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Exercicis pràctics a l'aula relacionats amb els continguts en forma de petits debats, descripcions d'objectes, aprenentatge multidisciplinar i anàlisi de articles científics. |
Treballs |
Treball de recerca en grup. |
Pràctiques de camp/sortides |
Sortida conjunta per determinar |
Classe invertida (Flipped classroom) |
Es desenvoluparà una classe invertida per estudiar l'origen de la domesticació d'espècies vegetals i animals a al Prehistòria |
Atenció personalitzada |
Seguiment individualitzat per resoldre dubtes concretes sobre el temari i el procés d'adquisició de coneixements. Seguiment en grup quan es tracta del seguiment del treball |
Descripció |
<p>Durant el curs
2023-24 s’atendrà a l’alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal per tal
de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb
l’assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de
curs s’informarà l’estudiantat sobre com es portarà a terme aquesta atenció
personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic,
Moodle...). El professorat d'aquesta assignatura destinarà temps a resoldre dubtes sobre el contingut de l'assignatura i els treballs en tutories individuals i/o col·lectives.</p> |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Dossier pràctiques |
10% |
Treballs |
|
Treball de recerca en grups amb presentació oral |
30% |
Pràctiques de camp/sortides |
|
Sortida organitzada conjuntament amb d'altres assignatures del Grau |
10% |
Proves objectives de tipus test |
|
Exàmen tipus test amb preguntes sobre el contingut teòric de l'assignatura |
20% |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Exàmen de preguntes curtes amb preguntes sobre el contingut teòric de l'assignatura |
30% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per tal de fer mitja amb les diferents metodologies s'ha d'assolir un 4 com a mínim en les proves. La segona convocatòria s'avaluarà a través d'un examen únic. |
Bàsica |
Rice, P. Moloney, N., Biological anthropology and prehistory : exploring our human ancestry, 2008, Boston : Pearson/Allyn and Bacon
García-Diez, M., Zapata, L.,, Métodos y Técnicas de análisis y estudio en arqueología prehistórica,, 2013, Universidad del Pais Vasco
Eiroa, J.J., La prehistoria del Mundo, 2010, Akal
Josep M. Fullola Pericot, Jordi Nadal Lorenzo, Joan Daura Luján, Francesc Xavier Oms Arias, Introducción a la Prehistoria (nueva edición), UOC, 2020
Carbonell, E., Hominidos, 2008, ARiel. Barcelona
Rojo, M., Garrido, R., García-Martínez de Lagrán, I,, El Neolítico en la Península Ibérica y su contexto europeo., 2012, Madrid, Cátedra
Bosch, J. , Santacana, J., Blat, metalls i cabdills: Catalunya del neolític a la iberització., 2009, Rafael Dalmau, Barcelona
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|