Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A5 |
Identificar, comprendre i saber usar les fonts historiogràfiques. |
| A7 |
Aplicar la interdisciplinarietat en l'àmbit de les ciències humanes. |
| A8 |
Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques. |
| A9 |
Realitzar i executar projectes, informes i dossiers aplicant la didàctica de la història, de l'arqueologia i de la història de l'art. |
| A10 |
Interpretar la història com a disciplina en construcció. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT1 |
Utilitzar informació en llengua estrangera d'una manera eficaç. |
| CT2 |
Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC. |
| CT3 |
Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi. |
| CT7 |
Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A5 |
Utilitza correctament qualsevol tipus de fonts històriques o informacions bibliogràfiques i electròniques.
| | A7 |
Sap usar mètodes i tècniques d'altres ciències humanes.
| | A8 |
Inicia la recerca històrica a partir de fonts variades (intencionals i no intencionals).
Realitza treballs de reflexió i síntesi a partir de la cerca en les fonts bibliogràfiques primàries.
| | A9 |
Aplica les diferents tecnologies de la informació.
| | A10 |
Demostra que posseeix un coneixement bàsic de les metodologies, les teories, les tècniques i els instruments de recerca.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT1 |
Utilitzar informació en llengua estrangera d'una manera eficaç.
| | CT2 |
Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital.
Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença.
Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques.
Elaborar informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta.
Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar informació.
| | CT3 |
Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo.
Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina.
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema.
Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista.
Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores.
| | CT7 |
Conèixer les principals desigualtats i discriminacions que es produeixen entre homes i dones i comprendre'n les causes.
Identificar els principals problemes ambientals.
Reconèixer i reflexionar sobre les necessitats i problemàtiques socials, i implicar-se en la millora de la comunitat.
Reconèixer els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement, mostrar capacitat crítica i de diàleg, i fer un ús responsable de les normes que l’afecten com a membre de la comunitat universitària.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1. Introducció a les Noves tecnologies aplicades a les ciències humanes: la "Era de la Informació". |
|
2. Digital Humanities: conceptes i aplicacions. |
|
3. Internet: breu història, impacte al món científic, ús i abús (fiabilitat de les dades, plagis, etc.), la seguretat i la privadesa. Xarxes socials i la seva aplicació a les humanitats. |
|
4. Els sistemes d'informació geogràfica i la seva aplicació a les ciències humanes. |
|
5. La realitat virtual. Aplicacions dels virtual a les Humanitats. |
|
6. Les xarxes socials, la seva anàlisi i aplicacions en les ciències socials i les humanitats. |
|
7. La digitalització dels arxius. Processos i gestió. |
|
8. Eines per a la documentació i difusió: Sketchup, QGIS, GIMP, Illustrator, Kompozer. |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
2 |
4 |
Sessió Magistral |
|
20 |
48 |
68 |
Treballs |
|
20 |
20 |
40 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
15 |
20 |
35 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
1 |
0 |
1 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Es farà una introducció a l'assignatura, a les temàtiques a tractar i a les pràctiques TIC que es realitzessin en laboratori. |
Sessió Magistral |
Es tractaran aspectes teòrics de les DH i de temàtiques en les quals les TIC estan influint en la forma d'abordar els estudis humanístics. Les classes es realitzessin aportant material didàctic en powerpoint i exemples de cas en videos. |
Treballs |
Els treballs estaran relacionats amb les pràctiques a través de TIC |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
A través de sessions de treball en les quals el professor plantejarà un exercici i es desenvoluparà pas a pas, mostrant les funcions necessàries per completar-ho. L'alumne disposarà a més de tutorials (en pdf i video) per realitzar aquest mateix exercici. |
Atenció personalitzada |
En la mesura del possible i tenint en compte el caràcter tècnic dels continguts d'aquesta assignatura s'atendrà de forma personal als alumnes que així ho requereixin, sigui presencialment o a través de moodle, o amb el suport del material docent (tutorials i videos) |
Descripció |
En la mesura del possible i tenint en compte el caràcter tècnic dels continguts d'aquesta assignatura s'atendrà de forma personal als alumnes que així ho requereixin, sigui presencialment o a través de moodle, o amb el suport del material docent (tutorials i videos).
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Treballs |
|
Pràctiques amb TIC's |
70% |
Proves objectives de tipus test |
|
Proves destinades a veure si el material explicat a les classes magistrals ha estat entès pels alumnes.Nota mínima per fer mitjana: 4 |
30% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
A l'avaluació continua serà necessari obtenir a les proves tipus test una nota mínima de 4 per poder fer mitjana amb les pràctiques amb TIC's. En ser aquesta una assignatura en la qual els aspectes pràctics estan molt marcats, la no superació de l'avaluació continuada implica un examen de segona convocatòria consistent en: - Preguntes relatives a casos pràctics sobre la materia del curs (100 %) |
Bàsica |
Susan Schreibman, Ray Siemens, John Unsworth, A Companion to Digital Humanities, Oxford: Blackwell, 2004,
VVAA, LA REALIDAD DE LAS HUMANIDADES DIGITALES EN ESPAÑA Y AMÉRICA LATINA, ArtyHum Revista Digital de Artes y Humanidades,
Esteban Romero Frías y María Sánchez González (edit.), Ciencias Sociales y Humanidades Digitales: técnicas, herramientas y experiencias de e-Research e investigación en colaboración, CAC, Cuadernos Artesanos de Comunicación /61,
Richard M. Stallman, Software libre para una sociedad libre, Traficantes de Sueños, 2004,
Pekka Himanen, La ética del hacker y el espíritu de la era de la información, ,
Susan Schreibman, Ray Siemens, John Unsworth, A Companion to Digital Humanities, Oxford: Blackwell, 2004,
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|