DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) RECURSOS I GESTIÓ DIGITAL Codi 12294008
Ensenyament
Grau en Història (2018)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
FIZ FERNÁNDEZ, JOSÉ IGNACIO
Adreça electrònica joseignacio.fiz@urv.cat
Professors/es
FIZ FERNÁNDEZ, JOSÉ IGNACIO
Web
Descripció general i informació rellevant <p> L'assignatura pretén dotar l'alumne dels coneixements bàsics i necessaris per conèixer quines són les tecnologies de la informació (TIC'S) que estan revolucionant les humanitats i que les estan conformant en un espai de recerca i difusió, transversal i col·laboratiu. Al llarg del període docent es veuran aspectes teòrics i pràctics, però es farà èmfasi en la pràctica amb una sèrie d'eines informàtiques necessàries per a la documentació, anàlisi i difusió de les dades.&nbsp;</p><p>Eventualment aquest curs es faran servir la llengua catalana i la llengua castellana en els materials del Campus Virtual.</p><div></div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A5 Identificar, comprendre i saber usar les fonts historiogràfiques.
 A7 Aplicar la interdisciplinarietat en l'àmbit de les ciències humanes.
 A8 Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques.
 A9 Realitzar i executar projectes, informes i dossiers aplicant la didàctica de la història, de l'arqueologia i de la història de l'art.
 A10 Interpretar la història com a disciplina en construcció.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT1 Utilitzar informació en llengua estrangera d'una manera eficaç.
 CT2 Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC.
 CT3 Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A5 Utilitza correctament qualsevol tipus de fonts històriques o informacions bibliogràfiques i electròniques.
 A7 Sap usar mètodes i tècniques d'altres ciències humanes.
 A8 Inicia la recerca històrica a partir de fonts variades (intencionals i no intencionals).
Realitza treballs de reflexió i síntesi a partir de la cerca en les fonts bibliogràfiques primàries.
 A9 Aplica les diferents tecnologies de la informació.
 A10 Demostra que posseeix un coneixement bàsic de les metodologies, les teories, les tècniques i els instruments de recerca.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT1 Utilitzar informació en llengua estrangera d'una manera eficaç.
 CT2 Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital.
Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença.
Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques.
Elaborar informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta.
Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar informació.
 CT3 Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo.
Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina.
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema.
Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista.
Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores.
 CT7 Conèixer les principals desigualtats i discriminacions que es produeixen entre homes i dones i comprendre'n les causes.
Identificar els principals problemes ambientals.
Reconèixer i reflexionar sobre les necessitats i problemàtiques socials, i implicar-se en la millora de la comunitat.
Reconèixer els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement, mostrar capacitat crítica i de diàleg, i fer un ús responsable de les normes que l’afecten com a membre de la comunitat universitària.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció a les Noves tecnologies aplicades a les ciències humanes: la "Era de la Informació".
2. Digital Humanities: conceptes i aplicacions.
3. Internet: breu història, impacte al món científic, ús i abús (fiabilitat de les dades, plagis, etc.), la seguretat i la privadesa. Xarxes socials i la seva aplicació a les humanitats.
4. Els sistemes d'informació geogràfica i la seva aplicació a les ciències humanes.
5. La realitat virtual. Aplicacions dels virtual a les Humanitats.
6. Les xarxes socials, la seva anàlisi i aplicacions en les ciències socials i les humanitats.
7. La digitalització dels arxius. Processos i gestió.
8. Eines per a la documentació i difusió: Sketchup, QGIS, GIMP, Illustrator, Kompozer.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 2 4
Sessió Magistral
A5
A7
CT2
20 48 68
Treballs
A5
A7
CT2
20 20 40
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A5
A7
CT2
15 20 35
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de tipus test
A5
A7
A8
A9
CT2
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries
Es farà una introducció a l'assignatura, a les temàtiques a tractar i a les pràctiques TIC que es realitzessin en laboratori.
Sessió Magistral Es tractaran aspectes teòrics de les DH i de temàtiques en les quals les TIC estan influint en la forma d'abordar els estudis humanístics. Les classes es realitzessin aportant material didàctic en powerpoint i exemples de cas en videos.
Treballs
Els treballs estaran relacionats amb les pràctiques a través de TIC
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques A través de sessions de treball en les quals el professor plantejarà un exercici i es desenvoluparà pas a pas, mostrant les funcions necessàries per completar-ho. L'alumne disposarà a més de tutorials (en pdf i video) per realitzar aquest mateix exercici.
Atenció personalitzada En la mesura del possible i tenint en compte el caràcter tècnic dels continguts d'aquesta assignatura s'atendrà de forma personal als alumnes que així ho requereixin, sigui presencialment o a través de moodle, o amb el suport del material docent (tutorials i videos)

Atenció personalitzada
Descripció

En la mesura del possible i tenint en compte el caràcter tècnic dels continguts d'aquesta assignatura s'atendrà de forma personal als alumnes que així ho requereixin, sigui presencialment o a través de moodle, o amb el suport del material docent (tutorials i videos).



Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A5
A7
CT2
Pràctiques amb TIC's 70%
Proves objectives de tipus test
A5
A7
A8
A9
CT2
Proves destinades a veure si el material explicat a les classes magistrals ha estat entès pels alumnes.Nota mínima per fer mitjana: 4 30%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

A l'avaluació continua serà necessari obtenir a les proves tipus test una nota mínima de 4 per poder fer mitjana amb les pràctiques amb TIC's.

En ser aquesta una assignatura en la qual els aspectes pràctics estan molt marcats, la no superació de l'avaluació continuada implica un examen de segona convocatòria consistent en:

- Preguntes relatives a casos pràctics sobre la materia del curs (100 %)


Fonts d'informació

Bàsica Susan Schreibman, Ray Siemens, John Unsworth, A Companion to Digital Humanities, Oxford: Blackwell, 2004,
VVAA, LA REALIDAD DE LAS HUMANIDADES DIGITALES EN ESPAÑA Y AMÉRICA LATINA, ArtyHum Revista Digital de Artes y Humanidades,
Esteban Romero Frías y María Sánchez González (edit.), Ciencias Sociales y Humanidades Digitales: técnicas, herramientas y experiencias de e-Research e investigación en colaboración, CAC, Cuadernos Artesanos de Comunicación /61,
Richard M. Stallman, Software libre para una sociedad libre, Traficantes de Sueños, 2004,
Pekka Himanen, La ética del hacker y el espíritu de la era de la información, ,
Susan Schreibman, Ray Siemens, John Unsworth, A Companion to Digital Humanities, Oxford: Blackwell, 2004,

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent