DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) SOCIETAT I CULTURA A L'ÈPOCA MODERNA Codi 12294010
Ensenyament
Grau en Història (2018)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
ALONSO MORA, ALBA
Adreça electrònica alba.alonso@urv.cat
Professors/es
ALONSO MORA, ALBA
Web
Descripció general i informació rellevant <p> L'assignatura pretén aportar a l'alumne el coneixement sobre conceptes i processos fonamentals del període de la història occidental, conegut com a edat moderna, tot introduint-lo en la compresió de les diferents versions dels corrents historiogràfics sobre l'esmentada època. De forma general es treballaran aspectes polítics, econòmics, culturals i religiosos dels segles XVI, XVII i XVIII.&nbsp;</p><div></div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Comprendre i dominar els conceptes i temes més importants de la història general, des de la prehistòria fins als nostres dies.
 A3 Reconèixer i interpretar l'estructura diacrònica de la història i un o més períodes específics del passat de la humanitat.
 A4 Distingir els sistemes socials, les dinàmiques que els han generat i els àmbits culturals i geogràfics on s'integren.
 A8 Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT2 Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC.
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Reconeix els conceptes principals i les dinàmiques de la història general o universal.
 A3 Entén l'estructura diacrònica de la història.
Relaciona les estructures i processos històrics d'un període amb els seus antecedents i consegüents.
 A4 Identifica la geografia regional i mundial i la sap relacionar amb els diferents períodes històrics.
 A8 Analitza i valora els conceptes apresos a partir de les fonts històriques mitjançant el comentari de text o material afí.
Aplica els mètodes històrics al tractament de les fonts i a l'anàlisi del coneixement històric.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT2 Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital.
Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença.
Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques.
Elaborar informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta.
Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar informació.
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Un univers estàtic -Concepte d'època Moderna.
-La societat estamental:
-continuïtats i canvis.
-el règim demogràfic antic.
-cultura i religió.
-economia.
-mecanismes per a mantenir l'ordre (justícia i transgressions).
2. Descobriments geográfics i economia món -Els descobriments geogràfics i les seves conseqüències.
-Transformacions econòmiques.
3. El Renaixement i les noves monarquies -El Renaixement com a moviment cultural.
-Teories fonamentació del poder.
-Hegemonia hispànica i nou ordre europeu.
-França i les guerres de religió.
-Anglaterra. Centralització.
-Altres poders: l'Europa del Nord.
4. El trencament de la cristiandat -Antecedents: humanisme cristià. Crítiques a l'Església i a la teologia imperant.
-La figura de Luter.
-El protestantisme polític.
-Conseqüències de la "fi de la unitat cristiana" europea.
5. El segle XVII, una època de constrasts. La cultura del Barroc i la construcció de l'absolutisme. -Crisi general?
-La revolució científica.
-El Barroc. Cultura i religió.
-Les doctrines politiques: l'absolutisme francès i el parlamentarisme anglès.
-Capitalisme i protoindustrialització.
6. El segle XVIII. La Il·lustració. -Expansió i transformació econòmica.
-L'auge de Prússia.
-La destrucció d'Àfrica. Conflictes colonials.
-La independència d'Amèrica del Nord.
-L'enfortiment de Rússia.
-L'Espanya dels Borbons.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
1 0 1
Treballs
A4
A8
CT2
CT5
7 16 23
Atenció personalitzada
CT2
2 0 2
 
Proves mixtes
A8
CT5
50 74 124
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i explicació dels fets que assenyalen la transició a l'època moderna.
Treballs Elaboració i comentari de mapes;a les classes pràctiques es donaran orientacions per a la seva elaboració i es comentaran textos, mapes i pel.lícules de temàtica històrica.
Atenció personalitzada Atenció a l'alumnat en aquells dubtes que puguin sorgir.

Atenció personalitzada
Descripció

Durant les hores de despatx, s'aclarirà qualsevol dubte que s'hagi produït en el desenvolupament de les sessions magistrals; es recomanarà lectures i bibliografia complementària.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A4
A8
CT2
CT5
Elaboració i comentari de mapes, textos, gràfics i pel·lícules de temàtica històrica. 35%
Proves mixtes
A8
CT5
Dues proves , una a meitat de quadrimestre i l'altra al final. L'alumnat desenvoluparà:
1) Una pregunta d'ordenar esdeveniments històrics (10%)
2) Dues preguntes curtes sobre lectures (40%)
3) Una pregunta del temari a desenvolupar a escollir entre dues (50%)
Extensió màxima de les proves 3 folis (dues cares), un foli pels exercicis 1 i 2 i dos folis (4 cares), per la pregunta de tema. Per aprovar el curs s'han d'aprovar o assolir la mitjana (la nota mínima d'una de les proves ha de ser 4)
60%
Altres  

Assistència i participació

5%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per tal d'aprovar l'assignatura, els/les alumnes hauran d'entregar casdascuna de les actitivats proposades (comentarios, resumes, exàmens). La nota mínima per a que dites activitats facin mitja és d'un 4. Per sota de 3.95, l'estudiant haurà de presentar-se a recuparació o reelaborar la tasca que hagi suspès. 

Tal i com s'especifica a la normativa de la Universitat Rovira i Virgili, tots/es els/les estudiants estan obligats a seguir l'avaluació continuada. En cas de no poder-la seguir, s'ha de comunicar a la professora a l'inici dels període lectiu i justificar-ne les causes. Si procede, s'establiran els criterio d'avaluació oportuns per aquests estudiants.


Fonts d'informació

Bàsica

AQUILECCHIA, G. Giordano Bruno. París, 2000

ATKINSON, J. Lutero y el nacimiento del protestantismo. Alianza Edit. Madrid, 1984.

BRION, M. Maquiavelo. Ed. Vergara. Barcelona, 2003

BROCÁ, Salvador de. El Renaixement, alba de la modernitat. Edendum-URV, Santa Coloma de Queralt, 2012

BURCKHARDT, Jacob. La Cultura del Renacimiento en Italia. Edaf, 1990.

BURKE, Peter. El Renacimiento italiano : cultura y sociedad en Italia. Alianza, 1993.

CASTELLOTE, Salvador.Reformas y contrarreformas en la Europa del siglo XVI. Akal, 1997.

CAMERON, E. Historia Económica Mundial. Alianza Editorial. Madrid, 2005.

DE VRIES,Jan. La economia de Europa en un periodo de crisis 1600-1750. Cátedra. Madrid, 1982.

DOMÍNGUEZ ORTIZ, Antonio; ALVAR EZQUERRA, Alfredo. La sociedad española en la Edad Moderna. Editorial Istmo,  2005.

FERNÁNDEZ, M. F.; C. A. GONZÁLEZ / N. MAILLARD, eds. Testigo del tiempo, memoria del universo. Cultura escrita y sociedad en el mundo. Ed. Rubeo, 2009.

FLORISTÁN, Alfredo (Coord). Historia Moderna Universal. Ariel. Barcelona, 2002

LEON, V. La Europa Ilustrada.Madrid, 1989

LUTZ, Heinrich. Reforma y Contrarreforma. Alianza Edit. 1992.

MASON, Stephen F. Historia de las ciencias. La revolución científica de los siglos XVI y XVII. Alianza Editorial, Madrid, 2005.

MESTRE GODES, Jesús. La fi de la cristiandat. De la Reforma protestant a la Reforma catòlica (1517-1572). Ed. 62. Barcelona,2001

PADGEN, Anthony. La ilustración y sus enemigos dos ensayos sobre los orígenes de la modernidad. Ed. Península. Madrid, 2002

TENENTI, Alberto. La Edad Moderna siglos XVI-XVIII. Crítica, Barcelona, 2003

THOMAS, W.: La represión del protestantismo en España 1517-1648. 2001

VIZUETE MENDOZA, JC. La iglesia en la Edad Moderna. Madrid, 2000

WHITE,M. Leonardo, el primer científico. Plaza y Janés. Barcelona, 2001

VVAA. Historia de las religiones. Crítica. Barcelona, 2000

VVAA. Poder y modernidad. Concepciones políticas en la España Moderna. Valladolid, 2000.  

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent