DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) HISTÒRIA ANTIGA Codi 12294102
Ensenyament
Grau en Història (2018)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
COTS SERRET, IVAN
SARDÀ SEUMA, SAMUEL
Adreça electrònica jordi.diloli@urv.cat
ivan.cots@urv.cat
Professors/es
DILOLI FONS, JORDI
COTS SERRET, IVAN
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant <div>Amb aquesta assignatura es pretén que l’alumnat conegui els processos de formació de les societats estatals mediterrànies i les diferents formes d’organització social, política i econòmica de les anomenades civilitzacions clàssiques: Grècia i Roma. Aquesta assignatura complementa la informació proporcionada a Societat i Cultura a l'Antiguitat per tal d’oferir una panoràmica complerta sobre el desenvolupament de les societats històriques Mediterrànies i del Proper Orient, incidint en cada un dels blocs culturals de forma diacrònica però relacionant-los sincrònicament.</div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Comprendre i dominar els conceptes i temes més importants de la història general, des de la prehistòria fins als nostres dies.
 A3 Reconèixer i interpretar l'estructura diacrònica de la història i un o més períodes específics del passat de la humanitat.
 A4 Distingir els sistemes socials, les dinàmiques que els han generat i els àmbits culturals i geogràfics on s'integren.
 A8 Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT2 Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC.
 CT4 Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Reconeix els conceptes principals i les dinàmiques de la història general o universal.
 A3 Analitza les diverses etapes històriques des de la prehistòria fins a la contemporaneïtat.
Distingeix els diversos models d'estructura política, econòmica i social existents en un període de la història.
Entén l'estructura diacrònica de la història.
Sap interpretar el desenvolupament polític, social i econòmic dels principals pobles mediterranis durant totes les etapes de la història i els seus sistemes de relació.
 A4 Identifica la geografia regional i mundial i la sap relacionar amb els diferents períodes històrics.
Sap representar i llegir la informació geogràfica per a la comprensió i interpretació de la història d'un territori.
 A8 Analitza i valora els conceptes apresos a partir de les fonts històriques mitjançant el comentari de text o material afí.
Comprèn el mètode arqueològic com a instrument d'anàlisi del passat.
Sap usar els diferents instruments d'anàlisi del passat: fonts escrites, numismàtica i arqueologia.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT2 Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital.
Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença.
Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques.
Elaborar informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta.
Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar informació.
 CT4 Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1.Grècia 1.- Introducció geogràfica i cronològica al món grec.
2.- El món Egeu durant l'Edat del Bronze.
3.- Les Cíclades.
4.- La cultura minoica.
5.- La civilització micènica.
6.- L'època fosca.
7.- La societat arcaica i el naixement de la polis.
8.- Cultura i societat en la Grècia antiga.
2.Roma 1.- Introducció. El medi físic. Fonts per a l’estudi de la Història de Roma
2.- Protohistòria d’Itàlia
3.- La civilització etrusca.
4.- Roma arcaica. La monarquia.
5.- La República romana.
6.- El Principat d’August.
7.- L’Alt Imperi. Dinastia Juli-Claudia, Flàvia, Severs i Antonins.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
3 3 6
Sessió Magistral
A1
A3
A4
A8
CT2
CT4
36 36 72
Pràctiques de camp/sortides
A1
A3
A4
10 10 20
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1
A3
A4
A8
CT2
6 6 12
Atenció personalitzada
A1
15 15 30
 
Proves de desenvolupament
A1
A3
A4
A8
CT2
CT4
2 8 10
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries L'assignatura es divideix en dos blocs, Grècia i Roma. La primera sessió de cada bloc serà una introducció a l'assignatura, metodologia, fonts d'informació i avaluació. Es realitzarà al primer dia de classe
Sessió Magistral Classes teòriques presencials.
Pràctiques de camp/sortides Obligatòries. Consistiran en la visita a museus, exposicions i/o jaciments arqueològics relacionats amb el temari de l’assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Es tractaran fonts històriques i literàries que facin referència a temes tractats a l'assignatura. Els alumnes hauran de conèixer l'àmbit geogràfic d'estudi i saber-lo representar sobre un mapa.
Atenció personalitzada Es procurarà que els alumnes tinguin un tracte directe amb el professorat per solucionar els problemes derivats del seu ensenyament en aquesta assignatura

Atenció personalitzada
Descripció

L'atenció personalitzada s’efectuarà individualment o en grup. En el cas del grup, els objectius són bàsicament fomentar el treball en equip, l’expressió oral, la ressolució de problemes relacionats amb la investigació i l’adquisició de coneixements adequats a la recerca de la informació; els objectius de la tutoria individual consisteixen en l’orientació dels alumnes en el seguiment de l’assignatura, en l’adquisició de tècniques d’estudi i anàlisi adequades i en la seva trajectòria curricular.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques de camp/sortides
A1
A3
A4
S'avaluarà la participació a les pràctiques a partir d'un treball o de preguntes concretes incloses a la prova de desenvolupament. 30%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1
A3
A4
A8
CT2
S'avaluarà el coneixement dels texts clàssics exposats a les classes magistrals mitjançant una prova de contextualització històrica dels mateixos (10 %). També s'avaluarà el coneixement geogràfic a través d'un mapa mut on s'hauran de situar diferents noms/topònims/etnònims (10 %). 20%
Proves de desenvolupament
A1
A3
A4
A8
CT2
CT4
Prova teòrica sobre els continguts impartits en les sessions magistrals. 50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria l'avaluació s'efectuarà mitjançant una prova conjunta única que inclogui els tipus i continguts de prova efectuats durant l'avaluació continuada.


Fonts d'informació

Bàsica

Bibliografia.

BLÁZQUEZ, J.M.; LÓPEZ MELERO, R.; SAYAS, J. J. (1989): Historia de Grecia antigua. Ed. Cátedra. Madrid.

FINLEY, M.I. (1980): Los griegos en la antigüedad. Ed. Labor.

HORNBLOWER, S. (1985): Historia de las civilizaciones clásicas. El mundo griego (479-323 a.C.). Ed. Crítica, Barcelona.

LOZANO, A. (1992): El mundo Helenístico. Ed. Síntesis.

MORKOT, R. (1996): The Penguin Atlas of Ancient Greece. Ed. Penguuin Books, London.

                  (1999): Atlas de la Grèce antique. Ed. Autrement, Paris.

OSBORNE, R. (2001): La formación de Grecia (1200-479 a.C.). Ed. Crítica, Barcelona

OSBORNE, R. (2002): La Grecia clásica. Ed. Crítica, Barcelona

POMEROY, S.; BURNSTEIN, S.; DONLAN, W.; TOLBERT, J. (2002): La antigua Grecia. Historia política, social y cultural. Ed. Crítica, Barcelona.

RUZÉ, F., AMOURETTI, M.C. (1987) El mundo griego antiguo, Ed. Akal, Madrid

ALFÖLDY, G. (1987) : Historia social de Roma.  Alianza Editorial. Madrid.

CHRISTOL, M.; NONY, D. (1988) :  De los origenes de Roma a las invasiones bárbaras. Ed. Akal. Madrid.

GARNSEY, P.; SALLER, P. (1991): El imperio romano. Economía, sociedad y cultura. Ed. Crítica, Barcelona.

GRANT, Michael (2002) Atlas Akal de Historia Clásica. Del 1700 a.C al 565 d.C., Ed. Akal, Madrid.

GRIMAL, P. (1981) Diccionario de Mitología Griega y Romana, Ed. Paidós, Barcelona.

KOVALIOV, S.I. (1973) : Historia de Roma. Ed. Akal. Madrid.

A.A.V.V. (1991) : Historia de las mujeres en Occidente. La Antigüedad, Ed. Taurus, Madrid.

ROLDAN, J.M. (1995): Historia de Roma. Ediciones Universidad de Salamanca.

ROSTOVTZEFF, M.I. (1972): Historia social y económica del Imperio Romano. (2 vols.) Editorial Espasa- Calpe. Madrid.

Complementària , www.culture.gr/, ,
, www.ypai.gr/atlas/defaut_uk.asp, ,
, www.perseus.tufts.edu, ,

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
HISTÒRIA MEDIEVAL/12294103


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent