DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) HISTÒRIA MEDIEVAL Codi 12294103
Ensenyament
Grau en Història (2018)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon 1Q
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
ISLA FREZ, AMANCIO
Adreça electrònica amancio.isla@urv.cat
Professors/es
ISLA FREZ, AMANCIO
Web
Descripció general i informació rellevant <p> L’assignatura serveix per aportar a l’alumne el coneixement sobre els conceptes i processos fonamentals d’un ampli període de la història occidental, conegut com a edat mitjana, tot introduint-lo en la comprensió de les diferents versions dels corrents historiogràfics sobre l’esmentada època. L'assignatura completa la formació assolida en el primer curs en societat i cultura a l'edat mitjana. Per facilitar això les diverses propostes bibliogràfiques per tema seran comentades, a fi i a efecte de guiar a l’estudiant cap a lectures de caire generalista per una major efectivitat, però sense renunciar a la diversitat inherent a les diverses contribucions historiogràfiques. En aquest sentit, també la bibliografia seleccionada s’ha confeccionat a partir de diversos criteris que la justifiquen: preferència per les obres en castellà o català, elecció de llibres de síntesi ben confeccionats o monografies importants o transcendents, i fins i tot articles per els casos en que no es troba una apropiada proposta en format de llibre. L’alumne descobrirà determinades constants o elements estructurats que permeten situar la matèria de l’assignatura en blocs temàtics. Quant a l’abast geogràfic, l’explicació del desenvolupament dels processos i estructures esmentades se centrarà en Occident —Europa— amb una atenció més general per a la Península Ibèrica o l’Orient mediterrani, i en determinats temes es referirà al Pròxim Orient. No s’estudiaran amb deteniment els temes específics relatius a Espanya perquè s’entén que els alumnes ja tenen una mínima formació en història medieval d’Espanya i que adquiriran l’oportú nivell universitari amb les assignatures d’història Medieval d’Espanya i d’història de la Corona d’Aragó, —optativa i obligatòria respectivament— del grau d’Història. </p><div></div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Comprendre i dominar els conceptes i temes més importants de la història general, des de la prehistòria fins als nostres dies.
 A5 Identificar, comprendre i saber usar les fonts historiogràfiques.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT4 Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Reconeix els conceptes principals i les dinàmiques de la història general o universal.
 A5 Analitza, valora i crea discursos elaborats sobre assumptes principals de la història, aplicant el coneixement adquirit i la consulta bibliogràfica.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT4 Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1.- 1. El fi de l'Imperi romà Dificultats de l'Imperi (segle III). El nou ordre romà: les reformes administratives i polítiques. La fiscalitat.
2.- Els regnes germànics Les migracions. Els visigots a l'Imperi. Itàlia i els ostrogots. El regne franc: els merovingis.
3.- L'Imperi romà d'Orient. El projecte imperial de Justinià. Continuitat i crisi. Amenaces externes i internes.
4.- Església i cultura Organizació eclesiàstica. La cristianització de l'Imperi. Controversies religioses.
5.- L'Orient i l'Islam La primera expansió islàmica. El califat omeya. L'Imperi bizantí i l'organització themàtica. El califat abbasí.
6.- L'Imperi carolingi El nou regne franc. L'Imperi de Carlemany. La crisi polìtica amb Lluís el Pietós. La dissolució de la unitat polìtica.
7.- La societat altomedieval a Occident Economía agrària. Aristocràcia i payesía. Societat i economía als políptics carolingis.
8.- Europa al segle X Els vikings. L'Imperi germànic. Les dificultats del poder regi a Francia. Roma al segle X. Bizanci: l'Imperi oriental.
9.- Imperi i Papat al segle XI: la reforma de l'Església i el conflicte de les investidures - Els primers moviments reformistes: el monacat reformista, la reforma episcopal i imperial
- Situació de l'Imperi i el Papat a la primera meitat del segle XI.
- La reforma pontifical: el Papat reformista des de Climent II.
- La lluita entre l'Imperi i el Papat: de la &quot;querella&quot; de les investidures al Concordat de Worms.
10.- L' expansió de l'occident feudal - Les conquestes normandes
- Les causes i desenvolupament de les croades
- Les conseqüències polítiques, econòmiques i culturals.
11.- Les monarquies feudals i els orígens de les formacions estatals: França i Anglaterra - Les monarquies de l'occident feudal.
- Els primers Capets i la consolidació de la monarquia.
- La monarquia feudal a Anglaterra
12.- L'Imperi sota els Hohenstaufen L'Imperi de Frederic I
Enric IV i el cisma reial a Alemanya.
L'Imperi i el regne de Sicília en temps de Frederic II.
El declivi dels Hohenstaufen.
13.- Les monarquies al segle XIII - La consolidació monàrquica de Felip II August. L'expansió al Llenguadoc.
- Lluís VIII.
- Política unitària de Lluís IX i les característiques econòmiques del període.
- El regnat de Felip IV.
- La política mediterrània de Carles d'Anjou i els conflictes amb la Corona d'Aragó.
- Anglaterra: el regnat de Joan Sense Terra i la Magna Charta.
- Enric III, la crisi institucional i el rerefons social.
- Els equilibris en temps d'Eduard I.
- Les dificultats polítiques i econòmiques amb Eduard II.
14.- La Guerra dels cent anys - La guerra: estímul o &quot;estat malversador&quot;.
- Les causes del conflicte: precondicions i precipitants.
- El conflicte. Regnats d'Eduard III, la darrera ofensiva anglesa i Carles V.
15.-El moviment de les idees i el renaixament - De l'escolàstica al renaixement i humanisme. -La gènesi del relativisme i el progrés del &quot;realisme&quot; amb J. Huss. -Les mentalitats tardomedievals.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A1
A5
CT4
43 65 108
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1
A2
15 25 40
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció dels continguts de l'assignatura, de l'organització dels professors i métode de treball de l'alumne
Sessió Magistral Desenvolupament dels temes per part del professor i participació dels alumnes en la formulació de les conclusions o conceptes clau o principals, així com en la discussió
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Comentari de les lectures obligatòries o monogràfiques
Atenció personalitzada Seguiment del curs de l'alumne per part del professor de forma individualitzada

Atenció personalitzada
Descripció
L'alumne podrà consultar els dubtes, i millorar la comprensió de les lectures en les hores d'atenció als alumnes del professor.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A1
A5
CT4
Una proba escrita en torn al temari 75%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1
A2
Una proba escrita amb material i amb les lectures 25%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els estudiants matriculats a la URV segueixen el sistema ECTS i tenen dret a les convocatòries d'avaluació indicades a la normativa acadèmica de grau i màster vigent.


Fonts d'informació

Bàsica COLLINS, R., La Europa de la Alta Edad Media, Akal, Madrid, 2000
FACI, J., Introduccion al mundo bizantino, Síntesis, Madrid, 1996
MITRE, E., La Iglesia en la Edad Media, Síntesis, Madrid, 2003
MANZANO, E., Historia de las sociedades musulmanas en la Edad Media, Síntesis, Madrid, 1992
ISLA, A., La Europa de los carolingios, Síntesis, Madrid, 1993
MITRE, E., Historia de la Edad Media en Occidente, , Madrid, 1995
GARCÍA DE CORTÁZAR, J.A., SESMA MÚÑOZ, J.A., Historia de la Edad Media. Una síntesis interpretativa, Alianza, Madrid, 2002
PAUL, J.,, La Iglesia y la cultura en Occidente. Siglos IX-XII,, Labor, Barcelona, 1987
BARLETT, R., La formación de Europa: conquista, civilización y cambio cultural, 950-1350, U. València, València, 2003
ESTEPA, C., Instituciones y poderes en la Europa medieval, Síntesis, Madrid, 2017

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent