DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) SOCIETAT I CULTURA A L'ÈPOCA CONTEMPORÀNIA Codi 12294105
Ensenyament
Grau en Història (2018)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
MORUNO MOYANO, CARLOS
Adreça electrònica carlos.moruno@urv.cat
Professors/es
MORUNO MOYANO, CARLOS
Web
Descripció general i informació rellevant <p> Anàlisi de l'evolució dels trets fonamentals econòmics, polítics, socials i culturals dels segles XIX i XX, fent referència als conceptes claus de la Contemporaneïtat. Les ideologies que han estat i són centrals; els sistemes polítics; les diferents etapes de creixement del capitalisme i de la planificació; els esdeveniments més determinants i els conflictes fonamentals, incloent-hi les guerres més importants del segle XIX, les dues guerres mundials del segle XX, la Guerra Freda i els de la història actual.</p><div><br /><div></div></div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Comprendre i dominar els conceptes i temes més importants de la història general, des de la prehistòria fins als nostres dies.
 A3 Reconèixer i interpretar l'estructura diacrònica de la història i un o més períodes específics del passat de la humanitat.
 A8 Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT2 Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC.
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Reconeix els conceptes principals i les dinàmiques de la història general o universal.
 A3 Analitza les diverses etapes històriques des de la prehistòria fins a la contemporaneïtat.
 A8 Aplica els mètodes històrics al tractament de les fonts i a l'anàlisi del coneixement històric.
Comprèn les principals teories del pensament modern i contemporani.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT2 Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital.
Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença.
Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques.
Elaborar informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta.
Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar informació.
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 2 4
Sessió Magistral
A1
41 61 102
Debats
A8
8 8 16
Atenció personalitzada
2 0 2
Treballs
CT2
7 7 14
 
Proves de desenvolupament
A1
A8
0 12 12
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels estudiants i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Debats Activitat on dos o més grups defensen unes postures contràries sobre un tema determinat.
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als estudiants. Aquesta atenció pot fer-se presencialment, a través del fòrum de dubtes de l’assignatura i/o webconferència.
Treballs Exercicis que realitza l'estudiant a partir de material i referències facilitades pel professorat. Aquesta activitat té un abast i extensió superior que la resolució de problemes.

Atenció personalitzada
Descripció

El primer dia de classe presencial es donarà el calendari general i s'explicarà el desenvolupament de l'assignatura. L'atenció personalitzada es farà mitjançant tres hores de despatx setmanals. Igualment, utilitzant per a consultes el correu electrònic del professor. La comunicació general amb el grup es farà via Moodle i a les classes presencials.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
CT2
L'alumnat haurà de fer els treballs assignats setmanalment. 35%
Proves de desenvolupament
A1
A8
Seran microexamens relacionats amb la matèria explicada a classe presencialment. 50%
Altres  

Assistència i participació.

15%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

En cas que a la convocatòria no se segueixi l'avaluació continuada o se suspenguin les proves corresponents, l'alumne farà un únic examen final amb un valor del 100%.
A la segona convocatòria es farà un examen de recuperació pels alumnes suspesos.

La segona convocatòria és una prova total de l'assignatura, amb un valor del 100%. Està dirigida als estudiants que no hagin superat la primera convocatòria o no s'hagin presentat.

L'assignatura s'impartira de manera semipresencial


Fonts d'informació

Bàsica
  • ARTOLA, MIGUEL, TEXTOS FUNDAMENTALES PARA LA HISTORIA MADRID REVISTA DE OCCIDENTE 1975
  • BERNSTEIN, SERGE, LOS REGÍMENES POLÍTICOS DEL SIGLO XX. PARA UNA HISTORIA POLITICA COMPARADA DEL MUNDO CONTMPORÁNEO, BARCELONA, ARIEL, 1996
  • CABRERA, MERCEDES; JULIÁ, SANTOS; MARTÍN ACEÑA, PABLO, EUROPA EN CRISIS 1919-1939, MADRID, FUNDACION PABLO IGLESIAS, 1991
  • LEE, STEPHEN J., EUROPEAN DICTATORSHIPS 1918-1945, LONDON, ROUTLEDGE, 2008
  • MAZOWER, MARK, LA EUROPA NEGRA. DESDE LA GRAN GUERRA A LA CAIDA DEL COMUNISMO, BARLIN LIBROS, 2017
  • LOWE, KEITH, CONTINENTE SALVAJE. EUROPA DESPUÉS DE LA SEGUNDA GUERRA MUNDIAL, BARCELONA GALAXIA GUTTENBERG, 2015
  • JUDT, TONI, POSTGUERRA. UNA HISTORIA DE EUROPA DESDE 1945, MADRID, TAURUS, 2010
  • CASASSAS, JORDI (COORD.), LA CONSTRUCCION DEL PRESENTE, BARCELONA, ARIEL, 2005
  • PAYNE, STANLEY G., EL FASCISMO, MADRID, ALIANZA, 1982
  • THOMÀS, JOAN MARIA, LOS FASCISMOS ESPAÑOLES, BARCELONA, ARIEL, 2019
  • SEIDMAN, MICHAEL, ANTIFASCISMOS 1936-1945. LA LUCHA CONTRA EL FASCISMO A AMBOS LADOS DEL ATLÁNTICO, MADRID, ALIANZA, 2017
  • MARÍ FONT, JOSEP; BARBIER, CHRISTOPHE, LA FORTALEZA ASEDIADA. LOS POPULISMOS CONTRA EUROPA, BARCELONA, PENÍNSULA, 2019
  • JUDIS, JOHN B., LA EXPLOSION POPULISTA, BILBAO, DEUSTO, 2017
Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent