DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) ART CONTEMPORANI Codi 12294106
Ensenyament
Grau en Història (2018)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
CARBONELL PALLARÉS, JORGE ANGEL
Adreça electrònica jorgeangel.carbonell@urv.cat
Professors/es
CARBONELL PALLARÉS, JORGE ANGEL
Web
Descripció general i informació rellevant <p> Visió general de l'Art dels segles XIX i XX.&nbsp;</p><div></div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A6 Analitzar i interpretar els diferents llenguatges, procediments i tècniques artístiques.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A6 Diferencia la terminologia i els coneixements bàsics per analitzar i interpretar les arts figuratives i monumentals.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. L'art Neoclàssic i l'academicisme. 1.1. Introducció.
1.2. Pintura de la segona meitat del segle XVIII.
1.3. L'arquitectura de la segona meitat del segle XVIII.
1.4. L'escultura de la segona meitat de segle XVIII.
Tema 2. El Romanticisme. 2.1. Anglaterra.
2.2. Alemanya i països germànics.
2.3. França.
Tema 3. El Realisme. 3.1. El realisme militant i el realisme anecdòtic.
3.2. El paisatgisme.
Tema 4. L'arquitectura vuitcentista. 4.1. La revolució industrial i l'arquitectura.
4.2. Les arts aplicades.
4.3. L'urbanisme.
Tema 5. Impressionisme i Postimpressionisme. 5.1. La pintura impressionista.
5.2. El Neoimpressionisme.
5.3. La diversitat pictòrica postimpressionista.
Tema 6. L'Art finisecular i els principals nuclis del modernisme. 6.1. Brussel·les.
6.2. Nancy.
6.3. Glasgow.
6.4. Viena.
6.5. París.
6.6. Barcelona.
Tema 7. Les primeres avantguardes. 7.1 El Fauvisme.
7.2. L'Expressionisme.
Tema 8. El cubisme i les seves ramificacions. 8.1. El cubisme analític.
8.2. El cubisme sintètic.
8.3. L'Orfisme.
8.4. El Futurisme.
Tema 9. L'Escola de París. 9.1. Cosmopolitisme i heterogeneïtat.
9.2. Representants més significatius i les principals tendències.
Tema 10. L'Art abstracte. 10.1. El camí del Blue Reitter.
10.2. El Neoplasticisme.
10.3. El Raionisme.
10.4. El Suprematisme.
10.5. El Constructivisme.
Tema 11. Dadà i Surrealisme. 11.1. L'Esperit Dadà.
11.2. El Cabaret Voltaire a Zurich.
11.3. Dadà a Nueva York.
11.4. Dadà Alemanya.
11.5. Del Dadaisme al Surrealisme.
11.6. La pintura metafísica.
11.7. La pintura surrealista.
Tema 12. Bauhaus. 12.1. Objectius i metodologia.
12.2. Principals representants.
Tema 13. L'arquitectura del temps de les avantguardes i els principals representants. 13.1 Estats Units.
13.2. França.
13.3. Països germànics.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A6
21 50 71
Treballs
A6
2 7 9
Seminaris
A6
6 4 10
Pràctiques de camp/sortides
A6
6 6 12
Atenció personalitzada
22 0 22
 
Proves de desenvolupament
A6
1 15 16
Proves objectives de preguntes curtes
A6
1 8 9
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicar breument el context sociopolític, econòmic i cultural dels segles XIX i XX. L'alumne haurà de fer un petit resum del que s'ha explicat.
Sessió Magistral Explicació detallada del contingut del temari. L'alumne haurà de fer proves de desenvolupament i preguntes curtes.
Treballs Realitzar un treball monogràfic sobre qualsevol aspecte del contingut de l'assignatura.
Seminaris Participació en Seminaris especialitzats. L'alumne haurà de fer un breu resum del contingut.
Pràctiques de camp/sortides Sortides a Museus i exposicions. L'alumne haurà de presentat un resum de l'activitat.
Atenció personalitzada Consulta de dubtes, aclariment de conceptes i tutoria del treball monogràfic de l'alumne.

Atenció personalitzada
Descripció

Resolució de dubtes i problemes de l'alumne. Orientació i tutoria del treball monogràfic que ha de fer. 


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A6
Treball monogràfic sobre algun punt del temari. 20%
Proves de desenvolupament
A6
Desenvolupar conceptes importants del contingut de l'assignatura. 40%
Proves objectives de preguntes curtes
A6
Preguntes sobre aspectes puntuals del temari. 40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La prova de la segona convocatoris inclourà tots els temes del programa i combinarà les preguntes de desenvolupament amb les qüestions breus. En el cas de situacions d'emergència sanitària s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà, si escau, mitjançant el fòrum de notícies del campus virtual (Moodle)


Fonts d'informació

Bàsica AA.VV., La escultura, La aventura de la escultura moderna en los siglos XIX i XX, Carroggio, Barcelona 1986
AA.VV., La Modernidad y lo Moderno en la Pintura Francesa en el siglo XIX, Akal, Madrid 1998
G. C. Argan, El Arte Moderno. Del Iluminismo a los movimientos contemporáneos, Akal, Madrid 1991
P. Daix, Historia Cultural del Arte Moderno, de David a Cézanne, Cátedra, Madrid 2002
F. Haskell, Pasado y presente en el arte y en el gusto, Alianza, Madrid 1989
H. R Hitchcock, Arquitectura de los siglos XIX y XX, Cátedra, Madrid 1971
F. Novotny, Pintura y escultura en Europa 1770-1880, Cátedra, Madrid 1979
R. Rosemblun; H. W. Janson, El arte del Siglo XIX, Akal, Madrid 1992
G. C. Argan, El Arte Moderno (Vol.I-II), Fernando Torres, Valencia 1975
C. Blok, Historia del Arte Abstracto, Cátedra, Madrid 1982
P. Cabanne, El Arte Del Siglo Veinte, Polígrafa, Barcelona 1983
M. de Michelis, Las Vanguardias Artísticas del Siglo Veinte, Editorial Universitaria de Córdoba, Córdoba 1968
G. H. Hamilton, Pintura y Escultura en Europa 1880-1940, Cátedra, Madrid 1983
F. Poletti, El Siglo XX, vanguardias, Electa, Barcelona 2006
AA.VV, Arte desde 1800, modernidad, antimnodernidad posmodernidad, Akal, Madrid 2006

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ART MEDIEVAL/12294006
ART MODERN/12294007
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent