Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A6 |
Analitzar i interpretar els diferents llenguatges, procediments i tècniques artístiques. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A6 |
Diferencia la terminologia i els coneixements bàsics per analitzar i interpretar les arts figuratives i monumentals.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Tema 1. L'art Neoclàssic i l'academicisme. |
1.1. Introducció.
1.2. Pintura de la segona meitat del segle XVIII.
1.3. L'arquitectura de la segona meitat del segle XVIII.
1.4. L'escultura de la segona meitat de segle XVIII.
|
Tema 2. El Romanticisme. |
2.1. Anglaterra.
2.2. Alemanya i països germànics.
2.3. França. |
Tema 3. El Realisme. |
3.1. El realisme militant i el realisme anecdòtic.
3.2. El paisatgisme. |
Tema 4. L'arquitectura vuitcentista. |
4.1. La revolució industrial i l'arquitectura.
4.2. Les arts aplicades.
4.3. L'urbanisme.
|
Tema 5. Impressionisme i Postimpressionisme. |
5.1. La pintura impressionista.
5.2. El Neoimpressionisme.
5.3. La diversitat pictòrica postimpressionista.
|
Tema 6. L'Art finisecular i els principals nuclis del modernisme. |
6.1. Brussel·les.
6.2. Nancy.
6.3. Glasgow.
6.4. Viena.
6.5. París.
6.6. Barcelona. |
Tema 7. Les primeres avantguardes. |
7.1 El Fauvisme.
7.2. L'Expressionisme. |
Tema 8. El cubisme i les seves ramificacions. |
8.1. El cubisme analític.
8.2. El cubisme sintètic.
8.3. L'Orfisme.
8.4. El Futurisme. |
Tema 9. L'Escola de París. |
9.1. Cosmopolitisme i heterogeneïtat.
9.2. Representants més significatius i les principals tendències. |
Tema 10. L'Art abstracte. |
10.1. El camí del Blue Reitter.
10.2. El Neoplasticisme.
10.3. El Raionisme.
10.4. El Suprematisme.
10.5. El Constructivisme. |
Tema 11. Dadà i Surrealisme. |
11.1. L'Esperit Dadà.
11.2. El Cabaret Voltaire a Zurich.
11.3. Dadà a Nueva York.
11.4. Dadà Alemanya.
11.5. Del Dadaisme al Surrealisme.
11.6. La pintura metafísica.
11.7. La pintura surrealista. |
Tema 12. Bauhaus. |
12.1. Objectius i metodologia.
12.2. Principals representants. |
Tema 13. L'arquitectura del temps de les avantguardes i els principals representants. |
13.1 Estats Units.
13.2. França.
13.3. Països germànics. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
21 |
50 |
71 |
Treballs |
|
2 |
7 |
9 |
Seminaris |
|
6 |
4 |
10 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
6 |
6 |
12 |
Atenció personalitzada |
|
22 |
0 |
22 |
|
Proves de desenvolupament |
|
1 |
15 |
16 |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
1 |
8 |
9 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Explicar breument el context sociopolític, econòmic i cultural dels segles XIX i XX. L'alumne haurà de fer un petit resum del que s'ha explicat. |
Sessió Magistral |
Explicació detallada del contingut del temari. L'alumne haurà de fer proves de desenvolupament i preguntes curtes. |
Treballs |
Realitzar un treball monogràfic sobre qualsevol aspecte del contingut de l'assignatura. |
Seminaris |
Participació en Seminaris especialitzats. L'alumne haurà de fer un breu resum del contingut. |
Pràctiques de camp/sortides |
Sortides a Museus i exposicions. L'alumne haurà de presentat un resum de l'activitat. |
Atenció personalitzada |
Consulta de dubtes, aclariment de conceptes i tutoria del treball monogràfic de l'alumne. |
Descripció |
Resolució de dubtes i problemes de l'alumne. Orientació i tutoria del treball monogràfic que ha de fer. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Treballs |
|
Treball monogràfic sobre algun punt del temari. |
20% |
Proves de desenvolupament |
|
Desenvolupar conceptes importants del contingut de l'assignatura. |
40% |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Preguntes sobre aspectes puntuals del temari. |
40% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La prova de la segona convocatoris inclourà tots els temes del programa i combinarà les preguntes de desenvolupament amb les qüestions breus. En el cas de situacions d'emergència sanitària s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà, si escau, mitjançant el fòrum de notícies del campus virtual (Moodle) |
Bàsica |
AA.VV., La escultura, La aventura de la escultura moderna en los siglos XIX i XX, Carroggio, Barcelona 1986
AA.VV., La Modernidad y lo Moderno en la Pintura Francesa en el siglo XIX, Akal, Madrid 1998
G. C. Argan, El Arte Moderno. Del Iluminismo a los movimientos contemporáneos, Akal, Madrid 1991
P. Daix, Historia Cultural del Arte Moderno, de David a Cézanne, Cátedra, Madrid 2002
F. Haskell, Pasado y presente en el arte y en el gusto, Alianza, Madrid 1989
H. R Hitchcock, Arquitectura de los siglos XIX y XX, Cátedra, Madrid 1971
F. Novotny, Pintura y escultura en Europa 1770-1880, Cátedra, Madrid 1979
R. Rosemblun; H. W. Janson, El arte del Siglo XIX, Akal, Madrid 1992
G. C. Argan, El Arte Moderno (Vol.I-II), Fernando Torres, Valencia 1975
C. Blok, Historia del Arte Abstracto, Cátedra, Madrid 1982
P. Cabanne, El Arte Del Siglo Veinte, Polígrafa, Barcelona 1983
M. de Michelis, Las Vanguardias Artísticas del Siglo Veinte, Editorial Universitaria de Córdoba, Córdoba 1968
G. H. Hamilton, Pintura y Escultura en Europa 1880-1940, Cátedra, Madrid 1983
F. Poletti, El Siglo XX, vanguardias, Electa, Barcelona 2006
AA.VV, Arte desde 1800, modernidad, antimnodernidad posmodernidad, Akal, Madrid 2006
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
ART MEDIEVAL/12294006 | ART MODERN/12294007 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|