DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) HISTÒRIA D'AMÈRICA Codi 12294107
Ensenyament
Grau en Història (2018)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
CASANOVAS CODINA, JOAN
Adreça electrònica joan.casanovas@urv.cat
Professors/es
CASANOVAS CODINA, JOAN
Web http://http://www.historia.urv.cat/ca/professorat/historia-damerica/
Descripció general i informació rellevant <p> L'assignatura "Història d'Amèrica" ofereix una visió panoràmica de la història d'Amèrica Llatina i el Carib (però incloent tot el continent), des de l'època precolombina fins la fi de la Guerra Freda. Prestarà especial atenció a la incidència en les formes de jerarquització social al continent Americà, i en l'aparició i transformació de l'Estat. El curs es dividirà en tres etapes (precolombina, colònia, i republicana), i dos punts de ruptura (la Conquesta i la Independència). Estudiar la base precolombina de la societat llatinoamericana, permetrà entendre la Conquesta com una ruptura, però a la vegada també com una continuïtat del món precolombí. A continuació examinarem ràpidament el període colonial posant especial atenció a les diverses formes de treball (ja sigui lliure o no lliure), les estructures socials que derivaren d'aquestes relacions, i els mecanismes de control i administració colonials. La Independència de les colònies iberoamericanes continentals s'ha de veure com la conseqüència d'un procés iniciat per les èlits americanes en una doble direcció: a) l'ampliació del mercat atlàntic, b) aturar polítiques metropolitanes que erosionessin la seva posició oligàrquica. L'anàlisi de l'etapa republicana se centrarà en la construcció dels nous estats al segle 19, i l'entrada de les classes mitjes i populars a la política de masses al segle 20. A més, referent a quest darrer segle, examinarem l'impacte dels EE.UU. a la regió fins la fi de la Guerra Freda. OBJECTIUS: El curs té per objectiu que l'alumnat copsi els mecanismes que dugueren a la ruptura/transició de l'etapa colonial a la contemporània, així com la consolidació dels Estats americans. És objectiu primordial que l'alumne desenvolupi la capacitat interpretativa analítica i crítica, més enllà de la simple acumulació de dades. </p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Comprendre i dominar els conceptes i temes més importants de la història general, des de la prehistòria fins als nostres dies.
 A3 Reconèixer i interpretar l'estructura diacrònica de la història i un o més períodes específics del passat de la humanitat.
 A5 Identificar, comprendre i saber usar les fonts historiogràfiques.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT1 Utilitzar informació en llengua estrangera d'una manera eficaç.
 CT2 Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC.
 CT3 Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi.
 CT4 Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Reconeix els conceptes principals i les dinàmiques de la història general o universal.
 A3 Comprèn els mecanismes de la transició entre períodes històrics.
Distingeix els diversos models d'estructura política, econòmica i social existents en un període de la història.
Identifica les relacions politicosocials del segle XX.
 A5 Analitza, valora i crea discursos elaborats sobre assumptes principals de la història, aplicant el coneixement adquirit i la consulta bibliogràfica.
Sap posicionar-se en els debats i exposar els seus arguments amb claredat i rigor, relacionant els temes tractats amb l'actualitat.
Utilitza correctament qualsevol tipus de fonts històriques o informacions bibliogràfiques i electròniques.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT1 Utilitzar informació en llengua estrangera d'una manera eficaç.
 CT2 Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital.
Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença.
Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques.
Elaborar informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta.
Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar informació.
 CT3 Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo.
Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina.
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema.
Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista.
Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores.
 CT4 Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1.- Presentació del curs. Importància de l'estudi de la història d'Amèrica.
2.- L'Amèrica pre-colombina, la Conquesta i l'etapa colonial. Períodes paleo-indi, arcaic, "formatiu" i de les grans civilitzacions.
Conquesta i colonització d'Iberoamèrica: demografia, administració, societat i economia.
L'expansió colonial nord-europea.
3.- L'era de les revolucions atlàntiques El reformisme iberoamericà del segle 18.
Les revolucions "Americana" i "Haitiana".
Les independències iberoamericanes.
4.- Amèrica llatina després de la Independència. L'era del "cabdillisme" ("caudillismo") dels terratinents o dels militars.
Exportacions i oligarquies.
El món de la plantació esclavista.
Les hisendes i les comunitats agrícoles.
Modernització i abolició al Brasil.
Imperialisme espanyol i esclavitud al Carib.
Mèxic al s. XIX: desordre i progrés.
5.- La Revolució Mexicana. La caiguda del Porfiriat.
La guerra revolucionària.
La consolidació de la Revolució Mexicana.
6.- El "Nou Imperi" i Amèrica Llatina. De l'esfera britànica a la dels EE.UU.
De "la política de les canoneres" a la del "bon veí".
Guatemala, Cuba i la Guerra Freda.
La crisi centreamericana.
7.- Del camp a la ciutat. Industrialització i urbanització.
Els "populisme" a Argentina i Brasil.
8.- Revolucions i contra-revolucions a Amèrica Llatina. La Cuba revolucionària.
El govern militar del Brasil.
Argentina i Xile: democratització, reacció i repressió.
Altres dictadures i democràcies a la regió.
9.- Cap on va Amèrica Llatina? Democratització i neo-liberalisme.
Racisme i masclisme a Amèrica Llatina.
La situació actual.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
2 2 4
Sessió Magistral
A1
A3
A5
39 45 84
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
CT1
CT2
CT3
CT4
12 0 12
Atenció personalitzada
A1
A3
1 1 2
 
Proves objectives de preguntes curtes
A1
A3
4 28 32
Proves mixtes
A1
A3
2 14 16
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció de l'assignatura
Sessió Magistral Explicació del temari a l'aula
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
Atenció personalitzada Atenció sobre comentaris escrits a presentar, així com qualsevol altre tema referent al seguiment i comprensió de l'assignatura.

Atenció personalitzada
Descripció

Els alumnes rebran atenció personalitzada per millorar la comprensió i redacció de textos i el temari.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves objectives de preguntes curtes
A1
A3
Dues proves escrites que compten 45% cadascuna 80%
Proves mixtes
A1
A3
Exercicis pràctics 14%
Altres   Assistència i participació 6%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Aquesta assignatura és d'avaluació continuada. A la fi del període lectiu es comptarà amb tots els elements que decideixen la nota final de l'assignatura. A l'avaluació contínua, les puntuacions per sota de 4 no fan mitjana amb la resta de puntuacions inclosos a la nota. Tant les pràctiques com els examens partcials son obligatoris per a que l'alumne sigui inclòs a l'avaluació contínua. A més, per ser inclòs a l'avaluació contínua, cal assistir com a mínim al 80% de les clases.


Fonts d'informació

Bàsica E. Chang-Rodríguez, Latinoamerica, su civilización y su cultura, 2007, Haile
C. Punta & C. Sondereguer, América precolombina, 2004, Nabuco
M. Coe, E.P. Benson & D. Snow, La América antigua, 1989, Folio
J. Lockhart & S. Schwartz, América Latina en la edad Moderna, 1992, Akal
Guillermo Céspedes, América Hispánica (1492-1898), 2009, M. Pons
John Lynch, América Latina entre colonia y nación, 2001, Crítica
Th. Skidmore & P. Smith, Historia contemporánea de América Latina, 1999, Crítica
B. Bennassar, La América española y la América portuguesa, 2001, Akal

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
MÓN ACTUAL/12294003
SOCIETAT I CULTURA A L'ÈPOCA MODERNA/12294010

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
HISTÒRIA MODERNA/12294104
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA/12294108

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
HISTORIOGRAFIA I MÈTODES PER A L'ESTUDI DE LA HISTÒRIA I LA HISTÒRIA DE L'ART/12294110
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent