Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Comprendre i dominar els conceptes i temes més importants de la història general, des de la prehistòria fins als nostres dies. |
| A3 |
Reconèixer i interpretar l'estructura diacrònica de la història i un o més períodes específics del passat de la humanitat. |
| A5 |
Identificar, comprendre i saber usar les fonts historiogràfiques. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT1 |
Utilitzar informació en llengua estrangera d'una manera eficaç. |
| CT2 |
Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC. |
| CT3 |
Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi. |
| CT4 |
Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Reconeix els conceptes principals i les dinàmiques de la història general o universal.
| | A3 |
Comprèn els mecanismes de la transició entre períodes històrics.
Distingeix els diversos models d'estructura política, econòmica i social existents en un període de la història.
Identifica les relacions politicosocials del segle XX.
| | A5 |
Analitza, valora i crea discursos elaborats sobre assumptes principals de la història, aplicant el coneixement adquirit i la consulta bibliogràfica.
Sap posicionar-se en els debats i exposar els seus arguments amb claredat i rigor, relacionant els temes tractats amb l'actualitat.
Utilitza correctament qualsevol tipus de fonts històriques o informacions bibliogràfiques i electròniques.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT1 |
Utilitzar informació en llengua estrangera d'una manera eficaç.
| | CT2 |
Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital.
Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença.
Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques.
Elaborar informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta.
Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar informació.
| | CT3 |
Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo.
Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina.
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema.
Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista.
Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores.
| | CT4 |
Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1.- Presentació del curs. |
Importància de l'estudi de la història d'Amèrica. |
2.- L'Amèrica pre-colombina, la Conquesta i l'etapa colonial. |
Períodes paleo-indi, arcaic, "formatiu" i de les grans civilitzacions.
Conquesta i colonització d'Iberoamèrica: demografia, administració, societat i economia.
L'expansió colonial nord-europea. |
3.- L'era de les revolucions atlàntiques |
El reformisme iberoamericà del segle 18.
Les revolucions "Americana" i "Haitiana".
Les independències iberoamericanes. |
4.- Amèrica llatina després de la Independència. |
L'era del "cabdillisme" ("caudillismo") dels terratinents o dels militars.
Exportacions i oligarquies.
El món de la plantació esclavista.
Les hisendes i les comunitats agrícoles.
Modernització i abolició al Brasil.
Imperialisme espanyol i esclavitud al Carib.
Mèxic al s. XIX: desordre i progrés. |
5.- La Revolució Mexicana. |
La caiguda del Porfiriat.
La guerra revolucionària.
La consolidació de la Revolució Mexicana. |
6.- El "Nou Imperi" i Amèrica Llatina. |
De l'esfera britànica a la dels EE.UU.
De "la política de les canoneres" a la del "bon veí".
Guatemala, Cuba i la Guerra Freda.
La crisi centreamericana. |
7.- Del camp a la ciutat. |
Industrialització i urbanització.
Els "populisme" a Argentina i Brasil. |
8.- Revolucions i contra-revolucions a Amèrica Llatina. |
La Cuba revolucionària.
El govern militar del Brasil.
Argentina i Xile: democratització, reacció i repressió.
Altres dictadures i democràcies a la regió. |
9.- Cap on va Amèrica Llatina? |
Democratització i neo-liberalisme.
Racisme i masclisme a Amèrica Llatina.
La situació actual. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
2 |
4 |
Sessió Magistral |
|
39 |
45 |
84 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
12 |
0 |
12 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
1 |
2 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
4 |
28 |
32 |
Proves mixtes |
|
2 |
14 |
16 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Introducció de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Explicació del temari a l'aula |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
Atenció personalitzada |
Atenció sobre comentaris escrits a presentar, així com qualsevol altre tema referent al seguiment i comprensió de l'assignatura. |
Descripció |
Els alumnes rebran atenció personalitzada per millorar la comprensió i redacció de textos i el temari. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Dues proves escrites que compten 45% cadascuna |
80% |
Proves mixtes |
|
Exercicis pràctics |
14% |
Altres |
|
Assistència i participació |
6% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Aquesta assignatura és d'avaluació continuada. A la fi del període lectiu es comptarà amb tots els elements que decideixen la nota final de l'assignatura. A l'avaluació contínua, les puntuacions per sota de 4 no fan mitjana amb la resta de puntuacions inclosos a la nota. Tant les pràctiques com els examens partcials son obligatoris per a que l'alumne sigui inclòs a l'avaluació contínua. A més, per ser inclòs a l'avaluació contínua, cal assistir com a mínim al 80% de les clases. |
Bàsica |
E. Chang-Rodríguez, Latinoamerica, su civilización y su cultura, 2007, Haile
C. Punta & C. Sondereguer, América precolombina, 2004, Nabuco
M. Coe, E.P. Benson & D. Snow, La América antigua, 1989, Folio
J. Lockhart & S. Schwartz, América Latina en la edad Moderna, 1992, Akal
Guillermo Céspedes, América Hispánica (1492-1898), 2009, M. Pons
John Lynch, América Latina entre colonia y nación, 2001, Crítica
Th. Skidmore & P. Smith, Historia contemporánea de América Latina, 1999, Crítica
B. Bennassar, La América española y la América portuguesa, 2001, Akal
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
MÓN ACTUAL/12294003 | SOCIETAT I CULTURA A L'ÈPOCA MODERNA/12294010 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
HISTÒRIA MODERNA/12294104 | HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA/12294108 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
HISTORIOGRAFIA I MÈTODES PER A L'ESTUDI DE LA HISTÒRIA I LA HISTÒRIA DE L'ART/12294110 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|