DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) HISTÒRIA D'EUROPA Codi 12294109
Ensenyament
Grau d'Història (2018)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon Jul., Set.
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
MORENO JULIÀ, XAVIER
Adreça electrònica xavier.moreno@urv.cat
Professors/es
MORENO JULIÀ, XAVIER
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant Anàlisi dels trets fonamentals de la història d'Europa.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Comprendre i dominar els conceptes i temes més importants de la història general, des de la prehistòria fins als nostres dies.
 A3 Reconèixer i interpretar l'estructura diacrònica de la història i un o més períodes específics del passat de la humanitat.
 A4 Distingir els sistemes socials, les dinàmiques que els han generat i els àmbits culturals i geogràfics on s'integren.
 A5 Identificar, comprendre i saber usar les fonts historiogràfiques.
 A7 Aplicar la interdisciplinarietat en l'àmbit de les ciències humanes.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT2 Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC.
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Identifica i comprèn l'evolució històrica d'Europa.
Reconeix els conceptes principals i les dinàmiques de la història general o universal.
 A3 Analitza les diverses etapes històriques des de la prehistòria fins a la contemporaneïtat.
Comprèn els mecanismes de la transició entre períodes històrics.
Distingeix els diversos models d'estructura política, econòmica i social existents en un període de la història.
Identifica les relacions politicosocials del segle XX.
 A4 Comprèn conceptes fonamentals relacionats amb aspectes i mètodes propis de la geopolítica.
 A5 Utilitza correctament qualsevol tipus de fonts històriques o informacions bibliogràfiques i electròniques.
 A7 Sap relacionar religió, societat i política en el discurs històric.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT2 Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital.
Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença.
Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques.
Elaborar informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta.
Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar informació.
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. L'Europa anterior a l'Edat Moderna.
2. L'Europa del segle XVI.
3. L'Europa del segle XVII.
4. L'Europa del segle XVIII.
5. L'Europa del segle XIX i dels primers anys del XX (1801-1914).
6. Europa durant i després de la Primera Guerra Mundial (1914-1939).
7. Europa durant i després de la Segona Guerra Mundial (1939-2000).

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A1
A3
A4
CT2
CT5
52 60 112
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves mixtes
A1
A3
A5
A7
6 30 36
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció a l'assignatura.
Sessió Magistral Exposició del temari.
Atenció personalitzada Seguiment de l'evolució acadèmica de l'alumne.

Atenció personalitzada
Descripció
Els alumnes seran rebuts pel professor, al despatx 4.11, a les hores de visita.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves mixtes
A1
A3
A5
A7
Es faran dos exàmens: un de parcial i un de final.
Cada examen tindrà l'estructura següent:
- 75% avaluació dels continguts de l'assignatura, mitjançant 3 apartats teòrics.
- 25% avaluació de les pràctiques realitzades, mitjançant un exercici pràctic (preguntes curtes d'un o dos textos històrics treballats a classe).
50% parcial
50% final
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

En el cas que en 1a convocatòria no se segueixi l'avaluació continuada (no s'hagi presentat a l'Examen Parcial) o es suspengui l'Examen Parcial, l'alumne farà un únic Examen Final amb un valor del 100%.

En segona convocatòria es farà un Examen de Recuperació per als alumnes suspesos.

La segona convocatòria és una prova total de l'assignatura, amb un valor del 100%. Està adreçada als estudiants que no han superat la 1a convocatòria o no s'hi hagin presentat.


Fonts d'informació

Bàsica
  • Le Goff, J., ¿Nació Europa en la Edad Media?, Crítica, Barcelona, 2003.
  • Geary, P., The Myth of Nations. The Medieval Origins of Europe, University Press, Princeton, 2002.
  • Southern, R.W., Scholastic humanism and the unification of Europe, Blackwell, Oxford, 1997.
  • KAMEN, Henry, Del Imperio a la decadencia. Los mitos que forjaron la España moderna, Temas de Hoy; Barcelona, 2006.
  • Runciman, S., Historia de las Cruzadas. 3 vols., Alianza, Madrid, 1985.
  • MONEREO PÉREZ, José Luis; NAEF, Werner, La idea del estado en la Edad Moderna, Crítica, Barcelona, 2005.
  • TENENTI, Alberto, La edad moderna: siglos XVI-XVIII, Crítica, Barcelona, 2000.
  • BLANNING, Timothy , El siglo XIX. Europa, 1789-1914, Crítica, Barcelona, 2002.
  • FULBROOK, Mary, Europa desde 1945, Crítica, Barcelona, 2002.
  • JACKSON, Julian, Europa, 1900-1945, Crítica, Barcelona, 2003.
Complementària

La bibliografia específica es facilitarà a mesura que es vagi desenvolupant el temari.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent