Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Comprendre i dominar els conceptes i temes més importants de la història general, des de la prehistòria fins als nostres dies. |
| A5 |
Identificar, comprendre i saber usar les fonts historiogràfiques. |
| A7 |
Aplicar la interdisciplinarietat en l'àmbit de les ciències humanes. |
| A8 |
Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques. |
| A10 |
Interpretar la història com a disciplina en construcció. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT3 |
Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi. |
| CT4 |
Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa. |
| CT5 |
Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses. |
| CT7 |
Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Reconeix els conceptes principals i les dinàmiques de la història general o universal.
| | A5 |
Analitza de forma crítica les tradicions historiogràfiques sobre temes controvertits o en general.
Analitza, reflexiona i planteja la crítica de textos variats o de fonts històriques tenint en compte el context referencial històric, territorial i historiogràfic.
Identifica les principals tendències historiogràfiques i n'analitza críticament el desenvolupament.
Utilitza correctament qualsevol tipus de fonts històriques o informacions bibliogràfiques i electròniques.
| | A7 |
Usa mètodes i tècniques d'altres ciències humanes.
| | A8 |
Aplica els mètodes històrics al tractament de les fonts i a l'anàlisi del coneixement històric.
Investiga en fonts històriques com a base als estudis o treballs de la matèria.
| | A10 |
Analitza, valora i elabora un discurs raonat al voltant d'aspectes clau de la història apresos a classe.
Demostra que posseeix un coneixement bàsic de les metodologies, les teories, les tècniques i els instruments de recerca.
S'inicia en els procediments analítics i les disciplines implicades.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT3 |
Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo.
Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina.
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema.
Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista.
Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores.
| | CT4 |
Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
| | CT5 |
Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
| | CT7 |
Conèixer les principals desigualtats i discriminacions que es produeixen per raó de gènere i altres motius i comprendre’n les causes.
Identificar els principals problemes ambientals.
Reconèixer i reflexionar sobre les necessitats i problemàtiques socials, i implicar-se en la millora de la comunitat.
Reconèixer els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement, mostrar capacitat crítica i de diàleg, i fer un ús responsable de les normes que l’afecten com a membre de la comunitat universitària.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1. Teoria de la ciència històrica: |
1.1. Què és la història?
1.2. Objectivitat i subjectivitat
1.3. Ordenar el temps en un espai.
1.4. Història de la historiografia.
|
2. Metodologia de la ciència històrica: |
2.1. Varietats de ciència històrica.
2.2. Interdisciplinarietat. |
3. Les fonts per la recerca històrica:
|
3.1. La recerca a l'era digital.
3.2. Les fonts primàries: l'arxiu i la biblioteca.
3.3. Altres fonts: la història oral, la imatge. |
4. La producció històrica:
|
4.1. El text: redacció i presentació.
4.2. Altres àmbits: el ciberespai, el documental, etc.
4.3. L'ètica professional en història.
|
5. Història i història de l'Art.
|
5.1. Temps i espai.
5.2. L'ofici d'historiador de l'art.
5.3. La historiografia de l'art: desenvolupament històric de la disciplina, escoles i tendències.
|
6. Estil, Iconografia i Iconologia.
|
6.1. Metodologies en la investigació de la Història de l'art.
|
7. El patrimoni històric i històric-artístic. |
7.1. Museus i arxius como espais d'investigació. |
8. L'historiador, l'historiador de l'art i la necessitat social d'una memòria crítica. |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
43 |
73 |
116 |
Presentacions / exposicions |
|
13 |
15 |
28 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves de desenvolupament |
|
1 |
1 |
2 |
Proves pràctiques |
|
1 |
1 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura. Informació sobre les fites que pretén assolir l'assignatura i sobre l'avaluació corresponent.
|
Sessió Magistral |
Explicació dels temes del programa.
|
Presentacions / exposicions |
Comentaris dels texts del dossier de pràctiques (paper i Moodle).
|
Atenció personalitzada |
Entrevista per comentar els texts presentats. |
Descripció |
Tipologia entrevista: Conversa individual o en petit grup per resoldre possibles dubtes o aclarir algun aspecte de l'assignatura. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Presentacions / exposicions |
|
Comentaris de texts a l'aula (oral/escrit).
|
5% |
Proves pràctiques |
|
Presentació per escrit dels comentaris de text.
|
5% |
Proves de desenvolupament |
|
Prova que inclou: comentari d'un text breu, preguntes de resposta sintètica i desenvolupament d'un tema.
|
90% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La prova de desenvolupament (de cadascuna de les parts del curs) té un pes del 90% sobre la nota, però cal aprovar-la per a poder fer mitja amb les altres activitats (10%). En cas de no haver fet el seguiment del curs, per a la segona convocatòria (examen final, juny), a més de la prova de desenvolupament, s'hauran de presentar per escrit tots els comentaris de text. |
Bàsica |
*, *, *, *
BARASCH, M., Teorías del arte. De Platón a Winckelmann, Alianza, Madrid, 1991
BOZAL, V. (Editor), Historia de la ideas estéticas y de las teorías artísticas contemporáneas (2 Vol.)., Visor, Madrid, 2000
BREA, J.L., Estudios Visuales. La epistemología de la visualidad en la era de la globalización., Akal, Madrid, 2005
GOMBRICH, E., Meditaciones sobre un caballo de juguete y otros ensayos sobre teoría del arte., Debate., Madrid, 2002
GOMBRICH, E., Arte e Ilusión., Debate, Madrid, 2002
PANOFSKY, E, Estudios sobre iconología., Alianza, Madrid, 2004
PANOFSKY, E., El significado de las artes visuales., Alianza Forma, Madrid, 2004
PRODO, M., Los historiadores del arte críticos, A. Machado Libros, Madrid, 2001
KULTERMANN, Udo., Historia de la Historia del Arte: el camino de una ciencia., Akal, Madrid, 1996
TATARKIEWICZ, W., Historia de seis ideas., Tecnos., Madrid, 1988
PÄCHT, Otto., Historia del Arte y metodología., Alianza, Madrid, 1986
|
* Bibliografia de la secció de "metodologia de la història de l'art". ** Bibliografia de la secció de "metodologia de la història" com a ciència. |
Complementària |
**, **, **, **
Edward Hallett Carr, Què és la història?, 2011, Univ. de València
Josep Fontana, La historia de los hombres, 2001, Crítica
Herbert Butterfield, The Whig Interpretation of History, 1973, Penguin
E. Hernández Sandoica, Tendencias historiográficas; Escribir historia hoy, 2004, Akal
Anthony Brundage, Going to the Sources; A Guide to Historical Research & Writing, 2017[1989], Willey (6ª ed)
Claus & John Marriott, History; An Introduction to Theory, Method & Practice, 2017, Routledge
MARHO (Abelove, et al), Visions of History [EP Thompson, CLR James, et al], 1984, Pantheon
Catherine Armstrong, Using Non-Textual Sources; A Historian's Guide, 2015, Bloomsbury
Marnie Hughes-Warrington, History Goes to the Movies; Studying History on Film, 2006, Routledge
Robert Hirsch, Seizing the Light; A Social & Aesthetic History of Photography, 2017, Routledge
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|