DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) HISTORIOGRAFIA I MÈTODES PER A L'ESTUDI DE LA HISTÒRIA I LA HISTÒRIA DE L'ART Codi 12294110
Ensenyament
Grau en Història (2018)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Història i Història de l'Art
Coordinador/a
DUCH PLANA, MONTSERRAT
Adreça electrònica montserrat.duch@urv.cat
mariaramon.cubells@urv.cat
Professors/es
DUCH PLANA, MONTSERRAT
CUBELLS BARTOLOMÉ, MARIA RAMON
Web
Descripció general i informació rellevant <div><p class="MsoNormal">L'assignatura familiaritzarà a l'estudiant amb un espectre ampli d'enfocaments històrics. Tractarà els principals corrents interpretatius, ja siguin de llarga tradició o formin part de la nova fornada. A més del camp específicament històric i artístic, el curs atendrà la interacció amb altres camps de les humanitats com ara l'antropologia, la geografia, la filosofia, etc.</p></div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Comprendre i dominar els conceptes i temes més importants de la història general, des de la prehistòria fins als nostres dies.
 A5 Identificar, comprendre i saber usar les fonts historiogràfiques.
 A7 Aplicar la interdisciplinarietat en l'àmbit de les ciències humanes.
 A8 Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques.
 A10 Interpretar la història com a disciplina en construcció.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT3 Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi.
 CT4 Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Reconeix els conceptes principals i les dinàmiques de la història general o universal.
 A5 Analitza de forma crítica les tradicions historiogràfiques sobre temes controvertits o en general.
Analitza, reflexiona i planteja la crítica de textos variats o de fonts històriques tenint en compte el context referencial històric, territorial i historiogràfic.
Identifica les principals tendències historiogràfiques i n'analitza críticament el desenvolupament.
Utilitza correctament qualsevol tipus de fonts històriques o informacions bibliogràfiques i electròniques.
 A7 Sap usar mètodes i tècniques d'altres ciències humanes.
 A8 Aplica els mètodes històrics al tractament de les fonts i a l'anàlisi del coneixement històric.
Investiga en fonts històriques com a base als estudis o treballs de la matèria.
 A10 Analitza, valora i elabora un discurs raonat al voltant d'aspectes clau de la història apresos a classe.
Demostra que posseeix un coneixement bàsic de les metodologies, les teories, les tècniques i els instruments de recerca.
S'inicia en els procediments analítics i les disciplines implicades.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT3 Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo.
Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina.
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema.
Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista.
Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores.
 CT4 Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
 CT7 Conèixer les principals desigualtats i discriminacions que es produeixen entre homes i dones i comprendre'n les causes.
Identificar els principals problemes ambientals.
Reconèixer i reflexionar sobre les necessitats i problemàtiques socials, i implicar-se en la millora de la comunitat.
Reconèixer els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement, mostrar capacitat crítica i de diàleg, i fer un ús responsable de les normes que l’afecten com a membre de la comunitat universitària.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Teoria de la ciència històrica: 1.1. Què és la història?
1.2. Objectivitat i subjectivitat
1.3. Ordenar el temps en un espai.
1.4. Història de la historiografia.
2. Metodologia de la ciència històrica: 2.1. Varietats de ciència històrica.
2.2. Interdisciplinarietat.
3. Les fonts per la recerca històrica:
3.1. La recerca a l'era digital.
3.2. Les fonts primàries: l'arxiu i la biblioteca.
3.3. Altres fonts: la història oral, la imatge.
4. La producció històrica:

4.1. El text: redacció i presentació.
4.2. Altres àmbits: el ciberespai, el documental, etc.
4.3. L'ètica professional en història.
5. Història i història de l'Art.

5.1. Temps i espai.
5.2. L'ofici d'historiador de l'art.
5.3. La historiografia de l'art: desenvolupament històric de la disciplina, escoles i tendències.
6. Estil, Iconografia i Iconologia.

6.1. Metodologies en la investigació de la Història de l'art.
7. El patrimoni històric i històric-artístic. 7.1. Museus i arxius como espais d'investigació.
8. L'historiador, l'historiador de l'art i la necessitat social d'una memòria crítica.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A7
A8
43 73 116
Presentacions / exposicions
A7
A8
13 15 28
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
A7
A8
1 1 2
Proves pràctiques
A7
A8
1 1 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura. Informació sobre les fites que pretén assolir l'assignatura i sobre l'avaluació corresponent.
Sessió Magistral Explicació dels temes del programa.
Presentacions / exposicions Comentaris dels texts del dossier de pràctiques (paper i Moodle).
Atenció personalitzada Entrevista per comentar els texts presentats.

Atenció personalitzada
Descripció

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
A7
A8
Comentaris de texts a l'aula (oral/escrit).
5%
Proves pràctiques
A7
A8
Presentació per escrit dels comentaris de text.


5%
Proves de desenvolupament
A7
A8

Prova que inclou: comentari d'un text breu, preguntes de resposta sintètica i desenvolupament d'un tema.
90%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La prova de desenvolupament (de cadascuna de les parts del curs) té un pes del 90% sobre la nota, però cal aprovar-la per a poder fer mitja amb les altres activitats (10%).

En cas de no haver fet el seguiment del curs, per a la segona convocatòria (examen final, juny), a més de la prova de desenvolupament, s'hauran de presentar per escrit tots els comentaris de text.


Fonts d'informació

Bàsica *, *, *, *
BARASCH, M., Teorías del arte. De Platón a Winckelmann, Alianza, Madrid, 1991
BOZAL, V. (Editor), Historia de la ideas estéticas y de las teorías artísticas contemporáneas (2 Vol.)., Visor, Madrid, 2000
BREA, J.L., Estudios Visuales. La epistemología de la visualidad en la era de la globalización., Akal, Madrid, 2005
GOMBRICH, E., Meditaciones sobre un caballo de juguete y otros ensayos sobre teoría del arte., Debate., Madrid, 2002
GOMBRICH, E., Arte e Ilusión., Debate, Madrid, 2002
PANOFSKY, E, Estudios sobre iconología., Alianza, Madrid, 2004
PANOFSKY, E., El significado de las artes visuales., Alianza Forma, Madrid, 2004
PRODO, M., Los historiadores del arte críticos, A. Machado Libros, Madrid, 2001
KULTERMANN, Udo., Historia de la Historia del Arte: el camino de una ciencia., Akal, Madrid, 1996
TATARKIEWICZ, W., Historia de seis ideas., Tecnos., Madrid, 1988
PÄCHT, Otto., Historia del Arte y metodología., Alianza, Madrid, 1986

* Bibliografia de la secció de "metodologia de la història de l'art".

** Bibliografia de la secció de "metodologia de la història" com a ciència.

Complementària **, **, **, **
Edward Hallett Carr, Què és la història?, 2011, Univ. de València
Josep Fontana, La historia de los hombres, 2001, Crítica
Herbert Butterfield, The Whig Interpretation of History, 1973, Penguin
E. Hernández Sandoica, Tendencias historiográficas; Escribir historia hoy, 2004, Akal
Anthony Brundage, Going to the Sources; A Guide to Historical Research & Writing, 2017[1989], Willey (6ª ed)
Claus & John Marriott, History; An Introduction to Theory, Method & Practice, 2017, Routledge
MARHO (Abelove, et al), Visions of History [EP Thompson, CLR James, et al], 1984, Pantheon
Catherine Armstrong, Using Non-Textual Sources; A Historian's Guide, 2015, Bloomsbury
Marnie Hughes-Warrington, History Goes to the Movies; Studying History on Film, 2006, Routledge
Robert Hirsch, Seizing the Light; A Social & Aesthetic History of Photography, 2017, Routledge

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent