DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) HISTÒRIA MEDIEVAL D'ESPANYA Codi 12294113
Ensenyament
Grau en Història (2018)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer 1Q
Llengua d'impartició
Castellà
Prerequisits
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
ISLA FREZ, AMANCIO
Adreça electrònica amancio.isla@urv.cat
Professors/es
ISLA FREZ, AMANCIO
Web
Descripció general i informació rellevant <p>L’assignatura serveix per aportar a l’alumne el coneixement sobre els conceptes i processos fonamentals d’un ampli període de la història occidental - la edat mitjana - a la Pen. Ibèrica.&nbsp;</p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Conèixer, entendre i interpretar els fets històrics del territori propi.
 A3 Reconèixer i interpretar l'estructura diacrònica de la història i un o més períodes específics del passat de la humanitat.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT3 Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Identifica i comprèn l'evolució històrica de la península Ibèrica.
 A3 Distingeix els diversos models d'estructura política, econòmica i social existents en un període de la història.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT3 Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo.
Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina.
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema.
Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista.
Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. La fi de l'Imperi a Hispània i les invasions.
Tema 2. El regne visigot.
Tema 3. La societat en època visigoda.
Tema 4. L'Església i la cultura visigodes.
Tema 5. La conquesta musulmana i la configuració d'Al-Àndalus.
Tema 6. El Califat Omeia. La societat andalusí.
Tema 7. Els regnes cristians del nord.
Tema 8. La societat cristiana altmedieval.
Tema 9. Castella i Lleó en el segle XII.
Tema 10. Economia i societat en la Plena Edat Mitjana.
Tema 11. De l'expansió a la crisi.
Tema 12. Església i cultura a la Plena Edat Mitjana.
Tema 13. La crisi del segle XIV.
Tema 14. Els Trastàmara a Castella.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A2
43 65 108
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A2
CT3
15 25 40
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció dels continguts de l'assignatura, de l'organització dels professors i métode de treball de l'alumne
Sessió Magistral Desenvolupament dels temes per part del professor i participació dels alumnes en la formulació de les conclusions o conceptes clau o principals, així com en la discussió
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Comentaris i preparació de les lectures
Atenció personalitzada Seguiment del curs de l'alumne per part del professor de forma individualitzada

Atenció personalitzada
Descripció

Seguiment del curs de l'alumne per part del professor de forma individualitzada, Disponibilitat del professor al despatx.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Altres   Prova amb material i sobre les lectures realitzades

Prova objectiva sobre el contingut del temari
25%


75%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Es realitza una prova amb material en la qual s'inclouen les lectures i una prova escrita sobre el programa. La segona convocatòria es realitza una prova objectiva del 100% de la nota


Fonts d'informació

Bàsica DÍAZ MARTÍNEZ, P., Hispania tardoantigua y visigoda, Madrid, Akal, 2007,
MANZANO, E., Historia de España. II. Épocas medievales, Barcelona, Crítica, 2010,
THOMPSON, E., Los godos en España, Madrid, Alianza, 2007,
ISLA, AMANCIO, La Alta Edad Media. Siglos VIII-XI, Madrid, Síntesis, 2002,
SALVATIERRA, V.; CANTO, A., Al-Ándalus. De la invasión al califato de Córdoba, Madrid, Síntesis, 2008,
GUINOT, E., La Baja Edad Media en los siglos XIV-XV. Economía y sociedad, Madrid, Síntesis, 2008,
ÁLVAREZ BORGE, I., La Plena Edad Media. Siglos XII-XIII La Plena Edad Media. Siglos XII-XIII, Madrid, Alianza, 2003,

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent