DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) PREHISTÒRIA DE LA PENÍNSULA IBÈRICA Codi 12294114
Ensenyament
Grau en Història (2018)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer 1Q
Llengua d'impartició
Castellà
Prerequisits
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
CÁCERES CUELLO DE ORO, ISABEL
Adreça electrònica isabel.caceres@urv.cat
Professors/es
CÁCERES CUELLO DE ORO, ISABEL
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Conèixer, entendre i interpretar els fets històrics del territori propi.
 A3 Reconèixer i interpretar l'estructura diacrònica de la història i un o més períodes específics del passat de la humanitat.
 A4 Distingir els sistemes socials, les dinàmiques que els han generat i els àmbits culturals i geogràfics on s'integren.
 A8 Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT2 Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC.
 CT4 Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
 CT6 Identificar el procés d'aprenentatge i l'orientació acadèmica i professional.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Identifica i comprèn l'evolució històrica de la península Ibèrica.
 A3 Analitza les diverses etapes històriques des de la prehistòria fins a la contemporaneïtat.
Comprèn la història evolutiva humana.
 A4 Analitza els comportaments humans i les estratègies de les diferents organitzacions socials al llarg de la història mitjançant la interpretació de dades.
 A8 Comprèn el mètode arqueològic com a instrument d'anàlisi del passat.
Introdueix els rudiments metodològics per utilitzar fonts no escrites com les arqueològiques i unes altres.
S'aproxima al treball de camp arqueològic.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT2 Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital.
Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença.
Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques.
Elaborar informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta.
Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar informació.
 CT4 Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
 CT6 Aprofundir en l’autoconeixement acadèmic, laboral o professional.
Identificar el propi procés d’aprenentatge.
Analitzar l’entorn laboral o professional de l’àmbit d’estudi.
Dissenyar itineraris acadèmics i d’inserció laboral o professional.
 CT7 Conèixer les principals desigualtats i discriminacions que es produeixen entre homes i dones i comprendre'n les causes.
Identificar els principals problemes ambientals.
Reconèixer i reflexionar sobre les necessitats i problemàtiques socials, i implicar-se en la millora de la comunitat.
Reconèixer els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement, mostrar capacitat crítica i de diàleg, i fer un ús responsable de les normes que l’afecten com a membre de la comunitat universitària.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Introducció. Principis bàsics en Prehistòria

Tema 2. El Primer poblament de la Península Ibèrica.

Tema 3. Els grups caçadors-recol·lectors del Pleistocè Inferior i Mig

Tema 4. Els Neandertals

Tema 5. L’arribada dels humans moderns

Tema 6. L’art del Paleolític

Tema 7. Els últims caçadors- recol·lectors de la Península Ibèrica

Tema 8. L’Holocè i el procès de Neolitització

Tema 9. El neolític a la Península Ibèrica. Les societats productores

Tema 10. Les societats complexes. El Calcolític i l’edat del Bronze

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A2
A3
A4
2 4 6
Sessió Magistral
A2
20 30 50
Treballs
A2
A8
CT2
CT4
3 40 43
Presentacions / exposicions
A2
A8
CT2
CT5
2 5 7
Pràctiques de camp/sortides
A2
A3
A4
A8
10 24 34
Resolució de problemes, exercicis
A2
A3
A4
A8
CT2
CT4
CT5
CT6
2 2 4
Atenció personalitzada
A2
A3
A4
A8
2 4 6
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries classes dedicades a conèixer els principis bàsics de la Prehistòria. Serviran per proporcionar a l'alumne les eines i els coneixements mínims per seguir l'assignatura
Sessió Magistral Les classes presencials i virtuals amb els alumnes
Treballs Desenvolupament d'un treball en grup relacionat amb el temari de l'assignatura
Presentacions / exposicions presentació del treball realitzat en grup
Pràctiques de camp/sortides Depenen de la situació Covid-19, les pràctiques es basaran en documentals, videos i en petits exercicis o lectures de textes
Resolució de problemes, exercicis Examen
Atenció personalitzada Resolució de dubtes relacionats amb el treball i l'exposició, així com a qualsevol mancança o dubte sobre el temari i el seu contingut

Atenció personalitzada
Descripció

S’atendrà a l’alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l’assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s’informarà a l’estudiantat sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...).


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A2

Es valorarà l'assistència dels alumnes a les classes presencials i a les sessions virtuals relacionades amb el temari de l'assignatura
10
Treballs
A2
A8
CT2
CT4
Els alumnes hauran de realitzar un treball en grup sobre temes concrets relacionats amb l'assignatura. 30
Presentacions / exposicions
A2
A8
CT2
CT5
Presentació del treball realitzat en grup. Segons el que permeti la situació Covid-19, es farà presencial o virtual 10
Pràctiques de camp/sortides
A2
A3
A4
A8
10
Resolució de problemes, exercicis
A2
A3
A4
A8
CT2
CT4
CT5
CT6
Examen escrit de preguntes curtes relacionades amb el temari 40
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els estudiants matriculats a la URV segueixen el sistema ECTS i tenen dret a les convocatòries d'avaluació indicades a la normativa acadèmica de grau i màster vigent. A la segona convocatòria l'alumnat haurà de fer un examen escrit.


Fonts d'informació

Bàsica
Bibliografia Bàsica

Almagro-Gorbea, M. (Ed.) (2014): Protohistoria de la Península Ibérica: del Neolítico a la Romanización. Universidad de Burgos. Fundación Atapuerca. Burgos

Barandiarán, I; Martí, B.; del Rincón, M.A.; Maya, J.L. (1998): Prehistoria de la Península Ibérica. Ariel prehistoria. 5ª Ed. 2006. Barcelona.

Carbonell, E. (coord) (2005): Homínidos: Las primeras ocupaciones de los continentes. Ed Ariel. Barcelona.

Eiroa, J. J. (2010): Prehistoria del Mundo. Sello Editorial, Barcelona.

Fullola, J.M. Nadal, J. (1997): Prehistoria. Universitat Oberta de Catalunya. Barcelona.

Fullola, J.M.; Nadal, J. (2005): Introducción a la Prehistoria. Editorial UOC. Barcelona

Renfrew, C.; Banh, P. (1993): Arqueología. Teorías Métodos y Práctica. Ed. Akal. Madrid

Rojo, M. et al., (2012). El neolítico en la Península Ibérica y su contexto europeo. Editorial Cátedra.

Sala, R. (Ed.) (2014) Los cazadores recolectores del Pleistoceno y del Holoceno en Iberia y el Estrecho de Gibraltar: estado actual del conocimiento del registro arqueológico. Universidad de Burgos. Fundación Atapuerca.Burgos

La selecció de revistes electròniques amb articles d'interès es proporcionarà als alumnes a través del Moodle.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent