Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A2 |
Conèixer, entendre i interpretar els fets històrics del territori propi. |
| A3 |
Reconèixer i interpretar l'estructura diacrònica de la història i un o més períodes específics del passat de la humanitat. |
| A4 |
Distingir els sistemes socials, les dinàmiques que els han generat i els àmbits culturals i geogràfics on s'integren. |
| A8 |
Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT2 |
Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC. |
| CT4 |
Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa. |
| CT5 |
Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses. |
| CT6 |
Identificar el procés d'aprenentatge i l'orientació acadèmica i professional. |
| CT7 |
Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A2 |
Identifica i comprèn l'evolució històrica de la península Ibèrica.
| | A3 |
Analitza les diverses etapes històriques des de la prehistòria fins a la contemporaneïtat.
Comprèn la història evolutiva humana.
| | A4 |
Analitza els comportaments humans i les estratègies de les diferents organitzacions socials al llarg de la història mitjançant la interpretació de dades.
| | A8 |
Comprèn el mètode arqueològic com a instrument d'anàlisi del passat.
Introdueix els rudiments metodològics per utilitzar fonts no escrites com les arqueològiques i unes altres.
S'aproxima al treball de camp arqueològic.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT2 |
Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital.
Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença.
Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques.
Elaborar informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta.
Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar informació.
| | CT4 |
Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
| | CT5 |
Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
| | CT6 |
Aprofundir en l’autoconeixement acadèmic, laboral o professional.
Identificar el propi procés d’aprenentatge.
Analitzar l’entorn laboral o professional de l’àmbit d’estudi.
Dissenyar itineraris acadèmics i d’inserció laboral o professional.
| | CT7 |
Conèixer les principals desigualtats i discriminacions que es produeixen entre homes i dones i comprendre'n les causes.
Identificar els principals problemes ambientals.
Reconèixer i reflexionar sobre les necessitats i problemàtiques socials, i implicar-se en la millora de la comunitat.
Reconèixer els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement, mostrar capacitat crítica i de diàleg, i fer un ús responsable de les normes que l’afecten com a membre de la comunitat universitària.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Tema 1. Introducció. Principis bàsics en Prehistòria
Tema 2. El Primer poblament de la Península Ibèrica.
Tema 3. Els grups caçadors-recol·lectors del Pleistocè Inferior i Mig
Tema 4. Els Neandertals
Tema 5. L’arribada dels humans moderns
Tema 6. L’art del Paleolític
Tema 7. Els últims caçadors- recol·lectors de la Península Ibèrica
Tema 8. L’Holocè i el procès de Neolitització
Tema 9. El neolític a la Península Ibèrica. Les societats productores
Tema 10. Les societats complexes. El Calcolític i l’edat del Bronze
|
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
4 |
6 |
Sessió Magistral |
|
20 |
30 |
50 |
Treballs |
|
3 |
40 |
43 |
Presentacions / exposicions |
|
2 |
5 |
7 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
10 |
24 |
34 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
2 |
2 |
4 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
4 |
6 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
classes dedicades a conèixer els principis bàsics de la Prehistòria. Serviran per proporcionar a l'alumne les eines i els coneixements mínims per seguir l'assignatura |
Sessió Magistral |
Les classes presencials i virtuals amb els alumnes |
Treballs |
Desenvolupament d'un treball en grup relacionat amb el temari de l'assignatura |
Presentacions / exposicions |
presentació del treball realitzat en grup |
Pràctiques de camp/sortides |
Depenen de la situació Covid-19, les pràctiques es basaran en documentals, videos i en petits exercicis o lectures de textes |
Resolució de problemes, exercicis |
Examen |
Atenció personalitzada |
Resolució de dubtes relacionats amb el treball i l'exposició, així com a qualsevol mancança o dubte sobre el temari i el seu contingut |
Descripció |
S’atendrà
a l’alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre
possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l’assignatura.
La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s’informarà a
l’estudiantat sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada
(horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...). |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Es valorarà l'assistència dels alumnes a les classes presencials i a les sessions virtuals relacionades amb el temari de l'assignatura |
10 |
Treballs |
|
Els alumnes hauran de realitzar un treball en grup sobre temes concrets relacionats amb l'assignatura. |
30 |
Presentacions / exposicions |
|
Presentació del treball realitzat en grup. Segons el que permeti la situació Covid-19, es farà presencial o virtual |
10 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
|
10 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
Examen escrit de preguntes curtes relacionades amb el temari |
40 |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Els estudiants matriculats a la URV segueixen el sistema ECTS i tenen dret a les convocatòries d'avaluació indicades a la normativa acadèmica de grau i màster vigent. A la segona convocatòria l'alumnat haurà de fer un examen escrit. |
Bàsica |
|
Bibliografia Bàsica Almagro-Gorbea,
M. (Ed.) (2014):
Protohistoria de la Península Ibérica: del Neolítico a la Romanización.
Universidad de Burgos. Fundación Atapuerca.
Burgos Barandiarán,
I; Martí, B.; del Rincón, M.A.; Maya, J.L. (1998): Prehistoria
de la Península Ibérica. Ariel prehistoria. 5ª Ed. 2006.
Barcelona. Carbonell,
E. (coord)
(2005): Homínidos:
Las primeras ocupaciones de los continentes.
Ed Ariel. Barcelona. Eiroa,
J. J. (2010): Prehistoria
del Mundo. Sello Editorial, Barcelona. Fullola,
J.M. Nadal, J. (1997): Prehistoria. Universitat
Oberta
de Catalunya. Barcelona. Fullola,
J.M.; Nadal, J. (2005): Introducción
a la Prehistoria. Editorial UOC. Barcelona Renfrew,
C.; Banh,
P. (1993): Arqueología.
Teorías Métodos y Práctica. Ed. Akal.
Madrid Rojo,
M. et al., (2012). El neolítico en la Península
Ibérica y su contexto europeo. Editorial Cátedra. Sala,
R. (Ed.) (2014) Los cazadores recolectores del Pleistoceno y del Holoceno en
Iberia y el Estrecho de Gibraltar: estado actual del conocimiento del registro
arqueológico. Universidad de Burgos. Fundación Atapuerca.Burgos La selecció de revistes electròniques amb articles d'interès es proporcionarà als alumnes a través del Moodle. |
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|