DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA D'ESPANYA Codi 12294117
Ensenyament
Grau en Història (2018)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
MORUNO MOYANO, CARLOS
Adreça electrònica carlos.moruno@urv.cat
Professors/es
MORUNO MOYANO, CARLOS
Web
Descripció general i informació rellevant <p>L’objectiu de l’assignatura és el coneixement des del punt de vista econòmic, social, polític i cultural de l’Espanya dels segles XIX i XX, per tal d’obtenir una millor comprensió de la societat espanyola actual. </p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Conèixer, entendre i interpretar els fets històrics del territori propi.
 A3 Reconèixer i interpretar l'estructura diacrònica de la història i un o més períodes específics del passat de la humanitat.
 A4 Distingir els sistemes socials, les dinàmiques que els han generat i els àmbits culturals i geogràfics on s'integren.
 A5 Identificar, comprendre i saber usar les fonts historiogràfiques.
 A10 Interpretar la història com a disciplina en construcció.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT4 Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
 CT6 Identificar el procés d'aprenentatge i l'orientació acadèmica i professional.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Identifica i comprèn l'evolució històrica de la península Ibèrica.
 A3 Distingeix els diversos models d'estructura política, econòmica i social existents en un període de la història.
Identifica les relacions politicosocials del segle XX.
Reconeix els aspectes característics que identifiquen un període històric.
 A4 Comprèn conceptes fonamentals relacionats amb aspectes i mètodes propis de la geopolítica.
 A5 Analitza de forma crítica les tradicions historiogràfiques sobre temes controvertits o en general.
Utilitza correctament qualsevol tipus de fonts històriques o informacions bibliogràfiques i electròniques.
 A10 Demostra que posseeix un coneixement bàsic de les metodologies, les teories, les tècniques i els instruments de recerca.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT4 Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
 CT6 Aprofundir en l’autoconeixement acadèmic, laboral o professional.
Identificar el propi procés d’aprenentatge.
Analitzar l’entorn laboral o professional de l’àmbit d’estudi.
Dissenyar itineraris acadèmics i d’inserció laboral o professional.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
La crisi de l’Antic règim (1808-1833) La guerra del Francès
La restauració absolutista
El trienni liberal
La dècada ominosa
La instauració de la societat liberal burgesa i la industrialització (1833-1874) La revolució liberal
La industrialització
Moderats i Progressistes
El Sexenni Democràtic
Vells i nous conflictes al llarg del segle XIX El carlisme
El moviment obrer
El moviment popular
El moviment pagès
El catalanisme
El sistema de la Restauració versus regionalismes, republicanismes i obrerismes (1875 – 1898) La política de la Restauració
El republicanisme
Conflictes socials i polítics
Crisi de 1898
Les crisis de la Restauració (1898 – 1930) Setmana Tràgica
Guerra del Marroc
Catalanisme
Dictadura de Primo de Rivera
Els moviments socials del primer terç del segle XX Moviment obrer
Moviment rabassaire
Associacionisme popular
La Segona República (1931-1936) Bienni progressista
Bienni negre
Octubre 1934
Guerra i Revolució (1931-1939) L'esclat de la Guerra
La divisió del país
Els fronts
Les estratègies polítiques
L'economia de guerra i la revolució social
La formació del franquisme
El primer Franquisme (1939-1959) Característiques del franquisme
Autarquia
Repressió
Franquisme: capitalisme i antifranquisme (1959-1976) Desarrollisme
Oposició democràtica
crisi del règim
La Transició (1976-1982) Mort del Dictador i reforma política
Entre la reforma i la ruptura
El pacte de la Transició
Política, societat i cultura a l’Espanya actual (1982-2000) El model autonòmic
Un estat amb dèficits democràtics
Les reformes econòmiques
La Memòria Històrica
La crisi del model de la Transició

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A1
A2
A7
40 50 90
Treballs
A2
C3
4 28 32
Resolució de problemes, exercicis
A2
A7
6 12 18
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves de desenvolupament
A2
4 0 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació dels continguts de l’assignatura
Sessió Magistral Explicació per part del professor dels continguts dels diversos temes que conformen l’assignatura
Treballs Realització d’una ressenya crítica d’un dels llibres de la bibliografia específica que passarà el professor.

Realització d’un treball de recerca d'història local de l'època contemporània, a partir de la consulta de fonts primàries.

Lliurament de la ressenya i del treball de recerca per escrit i en paper, seguint les pautes marcades pel professor
Resolució de problemes, exercicis Comentaris per escrit i orals sobre textos, documentals i/o pel•lícules, o conferències realitzades a les classes pràctiques.
Atenció personalitzada Entrevistes individuals o en petits grups d’estudiants amb el professor dins de l’horari establert pel professor per l’atenció dels alumnes.

Atenció personalitzada
Descripció

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A2
C3
Realització d’un treball de recerca d'història local de l'època contemporània, a partir de fonts primàries, seguint les pautes del professor.
Es valorarà la contextualització del fet local en el marc general històric, l’abast de la recerca documental, la capacitat d’extreure i argumentar les conclusions, i l’ordre i la claredat expositiva: 30%

Realització d’una ressenya crítica d’un llibre de la bibliografia específica seguint les pautes del professor: 10%
40%
Resolució de problemes, exercicis
A2
A7
Realització de comentaris crítics, anàlisis o debats sobre textos, documentals i pel•lícules, conferències fets a les classes pràctiques.
Es valorarà la comprensió global, la capacitat analítica i crítica.
20%
Proves de desenvolupament
A2
Es realitzaran dues proves escrites al llarg del curs sobre els continguts de l’assignatura donats a l’aula. Cada una de les proves abastarà la meitat del total de continguts de l’assignatura.
Es valorarà la comprensió global dels temes, la utilització d’un vocabulari adient, i la capacitat d’argumentació. Així com la correcció lingüística.
40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'Avaluació Continuada comporta el seguiment i la valoració global de l'alumne, per tant la qualificació final dels alumnes serà el resultat de l'aplicació automàtica dels percentatges per cada un dels ítems d'avaluació.

Els alumnes que a l'Avaluació continuada obtinguin una qualificació inferior a 5 i aquells que no hagin seguit l'Avaluació Continuada, podran realitzar un examen final de segona convocatòria, que consistirà en una prova escrita sobre tots els continguts de l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica PRO, Juan, La construcción del Estado en España, Madrid, 2019, Alianza editorial
DUCH, Montserrat, ARNABAT, Ramon i GAVALDÀ, Antoni, La Catalunya associada. Ciutadanies i sociabilitats en conflicte, 1868-1938, València, 2020, PUV
ARNABAT, Ramon, Asociaos y seréis fuertes. Sociabilidades, modernizaciones y ciudadanías, España 1860-1930, Zaragoza, 2019, PUZ
, L’Avenç. Revista d’història i cultura, Barcelona: 1976,
, Segle XX. revista catalana d'història, Barcelona: 2008, Fundació Cipriano garcía - Arxiu Històric de la CO
, Recerques. Història, economia, cultura, Barcelona: 1970 ,
, Historia Social, València: 1988, UNED
, Historia Contemporánea, Bilbao: 1998, UPV-EHU
, Ayer, Madrid: 1991, Marcial Pons
, Afers. Fulls de recerca i pensament, Catarroja: 1985,
FERNÁNDEZ SEBASTIÁN, Javier i FUENTES, Juan F. (dir), Diccionario político y social del siglo XX español, Madrid: 2008, Alianza editorial
FERNÁNDEZ SEBASTIÁN, Javier i FUENTES, Juan F. (dir), Diccionario político y social del siglo XIX español, Madrid: 2002, Alianza editorial
NADAL, Jordi (dir.), Atlas de la industrialización de España, 1750-2000 , Barcelona: 2003., Crítica
LÓPEZ-DAVALILLO, Julio, Atlas de historia contemporánea de España y Portugal, Madrid: 2002, Síntesis
ARNABAT, R. i FERRE, X., Ateneus: cultura i llibertat, Barcelona, 2015, Federació Ateneus Catalunya
ARNABAT MATA, Ramon, La revolució de 1820 i el Trienni Liberal a catalunya, Vic, 2001, Eumo editorial
ARNABAT MATA, Ramon, Visca el Rei i la Religió, Lleida, 2006, Pagès editors
TUSELL, Javier, Historia de España. La Edad Contemporánea, Madrid: 2002, Taurus
TORTELLA, Gabriel, El desarrollo de la España contemporánea: historia económica de los siglos XIX y XX, Madrid: 1994, Alianza editorial
ROMEO, M. Cruz i SANZ, Ismael (ed.), El siglo XX. Historiografia e història, València: 2002, PUV
NÚÑEZ SEIXAS, Xosé M., Los nacionalismos en la España contemporánea, siglos XIX i XX, Barcelona: 1999, Hipótesi
NASH, Mary, Mujer, familia y trabajo en España , Barcelona: 1983, Anthropos
MENÉNDEZ PIDAL, Ramon i JOVER, José Mª (dir.), Historia de España, vol.33 a 43, Madrid: 1955-2007., Espasa-Calpe,
JOVER, José Mª, GÓMEZ-FERRER, Guadalupe, FUSI, Juan P., España, Sociedad, Política y Civilización (siglos XIX y XX), Madrid: 2001, Debate
GRANJA, José L., BERAMENDI, Justo i ANGUERA, Pere, La España de los nacionalismos y las autonomías, Madrid: 2001, Síntesis
GARCÍA DELGADO, José, L., FUSI, Juan P., SÁNCHEZ RON, José M., Historia de España. Volumen 11. España y Europa, Barcelona: 2010, Crítica – Marcial Pons
FUSI, Juan P. i PALAFOX, Jordi, España: 1808-1996. El desafío de la Modernidad , Madrid: 1997, Espasa-Calpe
FONTANA, Josep i VILLARES, Ramón (dir.), Historia de España. Volums 6, 7, 8 i 9, Barcelona: 2007-2010, Crítica – Marcial Pons
DUCH, Montserrat, Dones públiques: política i gènere a l'Espanya del segle XX , Tarragona: 2006., Arola
CRUZ, Rafael i PÉREZ LEDESMA, Manuel, Cultura y movilización en la España contemporánea , Madrid: 1997, Alianza editorial
CARRERAS, Albert i TAFUNELL, Xavier, , Historia económica de la España, 1789-2009 contemporánea, Barcelona: 2010, Crítica
CARR, Raymon, España 1808-1939, Barcelona: 1990, Ariel
CARR, Raymon, España: de la Restauración a la democracia, 1875-1980, Barcelona: 1999, Ariel
CARNERO; Teresa (ed.), Modernización, desarrollo político y cambio social, Madrid: 1992, Alianza editorial
BORDERÍAS, Cristina i RENOM, Mercè (eds.), Dones en moviment(s). Segles XVIII-XXI, Barcelona: 2008., Icària
BAHAMONDE, Ángel (Coord.) , Historia de España Siglo XX (1875-1939) , Madrid: 2000, Cátedra
ARTOLA, Miguel (dir), Historia de España, vol.5, 6, 7 i 8 , Madrid: 1990, Alianza editorial

Complementària

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA/12294108
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA DE CATALUNYA/12294116

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
SOCIETAT I CULTURA A L'ÈPOCA CONTEMPORÀNIA/12294105
HISTÒRIA MODERNA D'ESPANYA/12294119
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent