Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A2 |
Conèixer, entendre i interpretar els fets històrics del territori propi. |
| A3 |
Reconèixer i interpretar l'estructura diacrònica de la història i un o més períodes específics del passat de la humanitat. |
| A4 |
Distingir els sistemes socials, les dinàmiques que els han generat i els àmbits culturals i geogràfics on s'integren. |
| A5 |
Identificar, comprendre i saber usar les fonts historiogràfiques. |
| A10 |
Interpretar la història com a disciplina en construcció. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT4 |
Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa. |
| CT6 |
Identificar el procés d'aprenentatge i l'orientació acadèmica i professional. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A2 |
Identifica i comprèn l'evolució històrica de la península Ibèrica.
| | A3 |
Distingeix els diversos models d'estructura política, econòmica i social existents en un període de la història.
Identifica les relacions politicosocials del segle XX.
Reconeix els aspectes característics que identifiquen un període històric.
| | A4 |
Comprèn conceptes fonamentals relacionats amb aspectes i mètodes propis de la geopolítica.
| | A5 |
Analitza de forma crítica les tradicions historiogràfiques sobre temes controvertits o en general.
Utilitza correctament qualsevol tipus de fonts històriques o informacions bibliogràfiques i electròniques.
| | A10 |
Demostra que posseeix un coneixement bàsic de les metodologies, les teories, les tècniques i els instruments de recerca.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT4 |
Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
| | CT6 |
Aprofundir en l’autoconeixement acadèmic, laboral o professional.
Identificar el propi procés d’aprenentatge.
Analitzar l’entorn laboral o professional de l’àmbit d’estudi.
Dissenyar itineraris acadèmics i d’inserció laboral o professional.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
La crisi de l’Antic règim (1808-1833) |
La guerra del Francès
La restauració absolutista
El trienni liberal
La dècada ominosa |
La instauració de la societat liberal burgesa i la industrialització (1833-1874) |
La revolució liberal
La industrialització
Moderats i Progressistes
El Sexenni Democràtic |
Vells i nous conflictes al llarg del segle XIX |
El carlisme
El moviment obrer
El moviment popular
El moviment pagès
El catalanisme |
El sistema de la Restauració versus regionalismes, republicanismes i obrerismes (1875 – 1898) |
La política de la Restauració
El republicanisme
Conflictes socials i polítics
Crisi de 1898 |
Les crisis de la Restauració (1898 – 1930) |
Setmana Tràgica
Guerra del Marroc
Catalanisme
Dictadura de Primo de Rivera |
Els moviments socials del primer terç del segle XX |
Moviment obrer
Moviment rabassaire
Associacionisme popular |
La Segona República (1931-1936) |
Bienni progressista
Bienni negre
Octubre 1934 |
Guerra i Revolució (1931-1939) |
L'esclat de la Guerra
La divisió del país
Els fronts
Les estratègies polítiques
L'economia de guerra i la revolució social
La formació del franquisme |
El primer Franquisme (1939-1959) |
Característiques del franquisme
Autarquia
Repressió
|
Franquisme: capitalisme i antifranquisme (1959-1976) |
Desarrollisme
Oposició democràtica
crisi del règim |
La Transició (1976-1982) |
Mort del Dictador i reforma política
Entre la reforma i la ruptura
El pacte de la Transició |
Política, societat i cultura a l’Espanya actual (1982-2000) |
El model autonòmic
Un estat amb dèficits democràtics
Les reformes econòmiques
La Memòria Històrica
La crisi del model de la Transició
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
40 |
50 |
90 |
Treballs |
|
4 |
28 |
32 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
6 |
12 |
18 |
Atenció personalitzada |
|
4 |
0 |
4 |
|
Proves de desenvolupament |
|
4 |
0 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació dels continguts de l’assignatura |
Sessió Magistral |
Explicació per part del professor dels continguts dels diversos temes que conformen l’assignatura |
Treballs |
Realització d’una ressenya crítica d’un dels llibres de la bibliografia específica que passarà el professor.
Realització d’un treball de recerca d'història local de l'època contemporània, a partir de la consulta de fonts primàries.
Lliurament de la ressenya i del treball de recerca per escrit i en paper, seguint les pautes marcades pel professor
|
Resolució de problemes, exercicis |
Comentaris per escrit i orals sobre textos, documentals i/o pel•lícules, o conferències realitzades a les classes pràctiques. |
Atenció personalitzada |
Entrevistes individuals o en petits grups d’estudiants amb el professor dins de l’horari establert pel professor per l’atenció dels alumnes. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Treballs |
|
Realització d’un treball de recerca d'història local de l'època contemporània, a partir de fonts primàries, seguint les pautes del professor.
Es valorarà la contextualització del fet local en el marc general històric, l’abast de la recerca documental, la capacitat d’extreure i argumentar les conclusions, i l’ordre i la claredat expositiva: 30%
Realització d’una ressenya crítica d’un llibre de la bibliografia específica seguint les pautes del professor: 10%
|
40% |
Resolució de problemes, exercicis |
|
Realització de comentaris crítics, anàlisis o debats sobre textos, documentals i pel•lícules, conferències fets a les classes pràctiques.
Es valorarà la comprensió global, la capacitat analítica i crítica.
|
20% |
Proves de desenvolupament |
|
Es realitzaran dues proves escrites al llarg del curs sobre els continguts de l’assignatura donats a l’aula. Cada una de les proves abastarà la meitat del total de continguts de l’assignatura.
Es valorarà la comprensió global dels temes, la utilització d’un vocabulari adient, i la capacitat d’argumentació. Així com la correcció lingüística.
|
40% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'Avaluació Continuada comporta el seguiment i la valoració global de l'alumne, per tant la qualificació final dels alumnes serà el resultat de l'aplicació automàtica dels percentatges per cada un dels ítems d'avaluació. Els alumnes que a l'Avaluació continuada obtinguin una qualificació inferior a 5 i aquells que no hagin seguit l'Avaluació Continuada, podran realitzar un examen final de segona convocatòria, que consistirà en una prova escrita sobre tots els continguts de l'assignatura. |
Bàsica |
PRO, Juan, La construcción del Estado en España, Madrid, 2019, Alianza editorial
DUCH, Montserrat, ARNABAT, Ramon i GAVALDÀ, Antoni, La Catalunya associada. Ciutadanies i sociabilitats en conflicte, 1868-1938, València, 2020, PUV
ARNABAT, Ramon, Asociaos y seréis fuertes. Sociabilidades, modernizaciones y ciudadanías, España 1860-1930, Zaragoza, 2019, PUZ
, L’Avenç. Revista d’història i cultura, Barcelona: 1976,
, Segle XX. revista catalana d'història, Barcelona: 2008, Fundació Cipriano garcía - Arxiu Històric de la CO
, Recerques. Història, economia, cultura, Barcelona: 1970 ,
, Historia Social, València: 1988, UNED
, Historia Contemporánea, Bilbao: 1998, UPV-EHU
, Ayer, Madrid: 1991, Marcial Pons
, Afers. Fulls de recerca i pensament, Catarroja: 1985,
FERNÁNDEZ SEBASTIÁN, Javier i FUENTES, Juan F. (dir), Diccionario político y social del siglo XX español, Madrid: 2008, Alianza editorial
FERNÁNDEZ SEBASTIÁN, Javier i FUENTES, Juan F. (dir), Diccionario político y social del siglo XIX español, Madrid: 2002, Alianza editorial
NADAL, Jordi (dir.), Atlas de la industrialización de España, 1750-2000 , Barcelona: 2003., Crítica
LÓPEZ-DAVALILLO, Julio, Atlas de historia contemporánea de España y Portugal, Madrid: 2002, Síntesis
ARNABAT, R. i FERRE, X., Ateneus: cultura i llibertat, Barcelona, 2015, Federació Ateneus Catalunya
ARNABAT MATA, Ramon, La revolució de 1820 i el Trienni Liberal a catalunya, Vic, 2001, Eumo editorial
ARNABAT MATA, Ramon, Visca el Rei i la Religió, Lleida, 2006, Pagès editors
TUSELL, Javier, Historia de España. La Edad Contemporánea, Madrid: 2002, Taurus
TORTELLA, Gabriel, El desarrollo de la España contemporánea: historia económica de los siglos XIX y XX, Madrid: 1994, Alianza editorial
ROMEO, M. Cruz i SANZ, Ismael (ed.), El siglo XX. Historiografia e història, València: 2002, PUV
NÚÑEZ SEIXAS, Xosé M., Los nacionalismos en la España contemporánea, siglos XIX i XX, Barcelona: 1999, Hipótesi
NASH, Mary, Mujer, familia y trabajo en España , Barcelona: 1983, Anthropos
MENÉNDEZ PIDAL, Ramon i JOVER, José Mª (dir.), Historia de España, vol.33 a 43, Madrid: 1955-2007., Espasa-Calpe,
JOVER, José Mª, GÓMEZ-FERRER, Guadalupe, FUSI, Juan P., España, Sociedad, Política y Civilización (siglos XIX y XX), Madrid: 2001, Debate
GRANJA, José L., BERAMENDI, Justo i ANGUERA, Pere, La España de los nacionalismos y las autonomías, Madrid: 2001, Síntesis
GARCÍA DELGADO, José, L., FUSI, Juan P., SÁNCHEZ RON, José M., Historia de España. Volumen 11. España y Europa, Barcelona: 2010, Crítica – Marcial Pons
FUSI, Juan P. i PALAFOX, Jordi, España: 1808-1996. El desafío de la Modernidad , Madrid: 1997, Espasa-Calpe
FONTANA, Josep i VILLARES, Ramón (dir.), Historia de España. Volums 6, 7, 8 i 9, Barcelona: 2007-2010, Crítica – Marcial Pons
DUCH, Montserrat, Dones públiques: política i gènere a l'Espanya del segle XX , Tarragona: 2006., Arola
CRUZ, Rafael i PÉREZ LEDESMA, Manuel, Cultura y movilización en la España contemporánea , Madrid: 1997, Alianza editorial
CARRERAS, Albert i TAFUNELL, Xavier, , Historia económica de la España, 1789-2009 contemporánea, Barcelona: 2010, Crítica
CARR, Raymon, España 1808-1939, Barcelona: 1990, Ariel
CARR, Raymon, España: de la Restauración a la democracia, 1875-1980, Barcelona: 1999, Ariel
CARNERO; Teresa (ed.), Modernización, desarrollo político y cambio social, Madrid: 1992, Alianza editorial
BORDERÍAS, Cristina i RENOM, Mercè (eds.), Dones en moviment(s). Segles XVIII-XXI, Barcelona: 2008., Icària
BAHAMONDE, Ángel (Coord.) , Historia de España Siglo XX (1875-1939) , Madrid: 2000, Cátedra
ARTOLA, Miguel (dir), Historia de España, vol.5, 6, 7 i 8 , Madrid: 1990, Alianza editorial
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA/12294108 | HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA DE CATALUNYA/12294116 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
SOCIETAT I CULTURA A L'ÈPOCA CONTEMPORÀNIA/12294105 | HISTÒRIA MODERNA D'ESPANYA/12294119 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|