DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) HISTÒRIA DE LES ESTRUCTURES POLÍTIQUES Codi 12294118
Ensenyament
Grau en Història (2018)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
CASANOVAS CODINA, JOAN
Adreça electrònica joan.casanovas@urv.cat
Professors/es
CASANOVAS CODINA, JOAN
Web
Descripció general i informació rellevant <p>Aquesta assignatura se centrará en l'anàlisi dels paràmetres bàsics de la formació dels Estats moderns del món atlàntic des dels seus orígens fins a tombants del segle 21.</p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Comprendre i dominar els conceptes i temes més importants de la història general, des de la prehistòria fins als nostres dies.
 A4 Distingir els sistemes socials, les dinàmiques que els han generat i els àmbits culturals i geogràfics on s'integren.
 A5 Identificar, comprendre i saber usar les fonts historiogràfiques.
 A8 Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT2 Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC.
 CT4 Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Analitza els sistemes econòmics i la seva influència en el desenvolupament polític dels pobles.
Identifica i comprèn l'evolució històrica d'Europa.
 A4 Analitza els comportaments humans i les estratègies de les diferents organitzacions socials al llarg de la història mitjançant la interpretació de dades.
 A5 Analitza, reflexiona i planteja la crítica de textos variats o de fonts històriques tenint en compte el context referencial històric, territorial i historiogràfic.
Analitza, valora i crea discursos elaborats sobre assumptes principals de la història, aplicant el coneixement adquirit i la consulta bibliogràfica.
Utilitza correctament qualsevol tipus de fonts històriques o informacions bibliogràfiques i electròniques.
 A8 Comprèn les principals teories del pensament modern i contemporani.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT2 Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital.
Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença.
Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques.
Elaborar informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta.
Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar informació.
 CT4 Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1.- 'Les revolucions atlàntiques' a les Amèriques (1753-1825): factors generals i les crisis colonials de Gran Bretanya i França a les Amèriques. 1.1.- Factors generals: esclavitud, la hisenda (producció local i exportació), comerç atlàntic, mercantilisme metropolità, les reformes borbòniques i pombalianes.
1.2.- El pensament polític modern a les Amèriques: de J. Locke a B Franklin, i de Montesquieu a Rousseau.
1.3.- EEUU: de la Guerra Franco-Índia a la república constitucional (1753-1787).
2.2.- La revolució haitiana: 1791-1804
2.- La crisi colonial a la Hispanoamerica continental i al Brasil: 1806-1825 2.1.- Les reformes borbòniques i pombalianes.
2.2.- La revolució haitiana: 1791-1804
2.3.- Desenvolupaments regionals:
- El Riu de la Plata: anti-mercanilisme i domini de Buenos Aires.
- Mèxic: oligarquisme i anti-oligarquisme.
- Venezuela: anti-mercantilisme i esclavitud.
- Equador - Perú: oligarquisme crioll, indígenes i esclaus.
3.- Oligarquisme i participació popular en la construcció dels estats iberoamericans (1820-1860, -1888) 3.1.- "Les dècades perdudes" a Hispanoamèrica (1820-1860).
3.2.- Auge i devallada de l'imperi esclavista del Brasil (1822-1888).
4.- Continuïtat i ruptura colonial a les Antilles espanyoles 4.1.- Lleialtat criolla: esclavisme, lliure comerç i poder local.
4.2.- La revolució liberal metrolpolitana i la revolució sucrera a Cuba i Puerto Rico.
4.3.- Fi gradual de l'esclavitud i evolució i crisi del domini colonial: 1861-1898
5.- La consolidació dels Estats Llatinoamericans (1860-1929) 5.1.- Consolidació de les les democràcies oligàrquico-burgeses: expansió de l'economia exportadora i reforçament de les estructures estatals.
5.2.- Argentina: boom exportador i expansió democràtica.
5.3.- Oligarquisme democràtic estable.
6.- Mèxic: Ordre, Progrès i Revolució (1867-1940) 6.1.- De Juárez a Don Porfirio (1867-1910)
6.2.- La Revolució Mexicana (1910-1940)
7.- L'expansió democràtica de 1945 a 1965 7.1.- Argentina i Brasil: populisme i reacció oligàrquica.
7.2.- Xile, Perú, Equador, Colòmbia: reformisme i reacció.
8.- Cuba: de protectorat dels EEUU a la Revolució 1898-1959 / Puerto Rico: de colònia espanyola a pseudo-colònia dels EEUU 1898-1948 8.1.- Cuba sota el domini d'EEUU (l'ocupació militar 1898-1902, l'Esmena Platt 1903-1934.
8.2.- La Revolució Cubana 1952-1990s.
8.3.- L'assimilació parcial de Puerto Rico als EEUU.
9.- Amèrica Llatina a l'era de les revolucions i les contra-revolucions: Les dictadures militars de llarg termini (1954-1990) i les transicions democràtiques. 9.1.- Dictadures de llarg termini a Brasil, Uruguay, Xile, Argentina, etc., i les posteriors transicions democràtiques.
9.2.- L'impacte de la revolució cubana: revolució i contra-revolució a Centre Amèrica, Sud Amèrica i el Carib.
10.- Tendències estructurals d'Amèrica Llatina a les darreres dècades. 10.1.- Neoliberalisme, democràcia i neo-oligarquisme.
10.2.- El gir cap a l'esquerra "tecnocràtica".

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
1 0 1
Sessió Magistral
A1
CT2
52 60 112
Atenció personalitzada
A1
1 0 1
 
Proves mixtes
A4
A5
A8
CT4
6 30 36
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es faran unes quantes reflexions, de caràcter general, que permetran assolir millor els continguts de l'assignatura.
Sessió Magistral El professor explicarà el temari, tot deixant que l'alumne faci les preguntes i reflexions que consideri adients.
Atenció personalitzada El professor atendrà, a nivell personal amb l'alumne, qüestions que no li hagin quedat prou clares.

Atenció personalitzada
Descripció

Els alumnes seran atesos pels professors als seus respectius despatxos o via Teams, en l'horari d'atenció marcat o que s'acordi.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves mixtes
A4
A5
A8
CT4
Cada secció, la d'història d'Europa i la d'història atlàntica, serà avaluada amb un examen que comptarà 40% de l'avaluació contínua. 80%
Altres   Excercicis pràtics (14% de l'avaluació contínua) i assistència i participació (6% de l'avaluació contínua). Total this section: 20%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La nota de l'avaluació contínua serà 80% dos examens parcials, 14% excercicis pràctics, i 6% assistència i participació. L'avaluació "no contínua" es basa exclusivament en un examen final que la Facultat programa oficialment.


Fonts d'informació

Bàsica

John Lynch, "América Latina entre colonia y nación" (Crítica, 2001)

AAVV, "Historia de América Latina" (13 vols; Crítica-Cambridge, 1984-1996)
Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
HISTÒRIA D'AMÈRICA/12294107

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
HISTÒRIA DELS ESTATS UNITS D'AMÈRICA/12294211

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
HISTÒRIA SOCIAL (XIX-XX)/12294215
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent