Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Comprendre i dominar els conceptes i temes més importants de la història general, des de la prehistòria fins als nostres dies. |
| A4 |
Distingir els sistemes socials, les dinàmiques que els han generat i els àmbits culturals i geogràfics on s'integren. |
| A5 |
Identificar, comprendre i saber usar les fonts historiogràfiques. |
| A8 |
Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT2 |
Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC. |
| CT4 |
Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Analitza els sistemes econòmics i la seva influència en el desenvolupament polític dels pobles.
Identifica i comprèn l'evolució històrica d'Europa.
| | A4 |
Analitza els comportaments humans i les estratègies de les diferents organitzacions socials al llarg de la història mitjançant la interpretació de dades.
| | A5 |
Analitza, reflexiona i planteja la crítica de textos variats o de fonts històriques tenint en compte el context referencial històric, territorial i historiogràfic.
Analitza, valora i crea discursos elaborats sobre assumptes principals de la història, aplicant el coneixement adquirit i la consulta bibliogràfica.
Utilitza correctament qualsevol tipus de fonts històriques o informacions bibliogràfiques i electròniques.
| | A8 |
Comprèn les principals teories del pensament modern i contemporani.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT2 |
Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital.
Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença.
Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques.
Elaborar informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta.
Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar informació.
| | CT4 |
Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1.- 'Les revolucions atlàntiques' a les Amèriques (1753-1825): factors generals i les crisis colonials de Gran Bretanya i França a les Amèriques. |
1.1.- Factors generals: esclavitud, la hisenda (producció local i exportació), comerç atlàntic, mercantilisme metropolità, les reformes borbòniques i pombalianes.
1.2.- El pensament polític modern a les Amèriques: de J. Locke a B Franklin, i de Montesquieu a Rousseau.
1.3.- EEUU: de la Guerra Franco-Índia a la república constitucional (1753-1787).
2.2.- La revolució haitiana: 1791-1804 |
2.- La crisi colonial a la Hispanoamerica continental i al Brasil: 1806-1825 |
2.1.- Les reformes borbòniques i pombalianes.
2.2.- La revolució haitiana: 1791-1804
2.3.- Desenvolupaments regionals:
- El Riu de la Plata: anti-mercanilisme i domini de Buenos Aires.
- Mèxic: oligarquisme i anti-oligarquisme.
- Venezuela: anti-mercantilisme i esclavitud.
- Equador - Perú: oligarquisme crioll, indígenes i esclaus. |
3.- Oligarquisme i participació popular en la construcció dels estats iberoamericans (1820-1860, -1888) |
3.1.- "Les dècades perdudes" a Hispanoamèrica (1820-1860).
3.2.- Auge i devallada de l'imperi esclavista del Brasil (1822-1888). |
4.- Continuïtat i ruptura colonial a les Antilles espanyoles |
4.1.- Lleialtat criolla: esclavisme, lliure comerç i poder local.
4.2.- La revolució liberal metrolpolitana i la revolució sucrera a Cuba i Puerto Rico.
4.3.- Fi gradual de l'esclavitud i evolució i crisi del domini colonial: 1861-1898 |
5.- La consolidació dels Estats Llatinoamericans (1860-1929) |
5.1.- Consolidació de les les democràcies oligàrquico-burgeses: expansió de l'economia exportadora i reforçament de les estructures estatals.
5.2.- Argentina: boom exportador i expansió democràtica.
5.3.- Oligarquisme democràtic estable.
|
6.- Mèxic: Ordre, Progrès i Revolució (1867-1940) |
6.1.- De Juárez a Don Porfirio (1867-1910)
6.2.- La Revolució Mexicana (1910-1940) |
7.- L'expansió democràtica de 1945 a 1965 |
7.1.- Argentina i Brasil: populisme i reacció oligàrquica.
7.2.- Xile, Perú, Equador, Colòmbia: reformisme i reacció. |
8.- Cuba: de protectorat dels EEUU a la Revolució 1898-1959 / Puerto Rico: de colònia espanyola a pseudo-colònia dels EEUU 1898-1948 |
8.1.- Cuba sota el domini d'EEUU (l'ocupació militar 1898-1902, l'Esmena Platt 1903-1934.
8.2.- La Revolució Cubana 1952-1990s.
8.3.- L'assimilació parcial de Puerto Rico als EEUU. |
9.- Amèrica Llatina a l'era de les revolucions i les contra-revolucions: Les dictadures militars de llarg termini (1954-1990) i les transicions democràtiques. |
9.1.- Dictadures de llarg termini a Brasil, Uruguay, Xile, Argentina, etc., i les posteriors transicions democràtiques.
9.2.- L'impacte de la revolució cubana: revolució i contra-revolució a Centre Amèrica, Sud Amèrica i el Carib. |
10.- Tendències estructurals d'Amèrica Llatina a les darreres dècades. |
10.1.- Neoliberalisme, democràcia i neo-oligarquisme.
10.2.- El gir cap a l'esquerra "tecnocràtica". |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
52 |
60 |
112 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves mixtes |
|
6 |
30 |
36 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Es faran unes quantes reflexions, de caràcter general, que permetran assolir millor els continguts de l'assignatura. |
Sessió Magistral |
El professor explicarà el temari, tot deixant que l'alumne faci les preguntes i reflexions que consideri adients. |
Atenció personalitzada |
El professor atendrà, a nivell personal amb l'alumne, qüestions que no li hagin quedat prou clares. |
Descripció |
Els alumnes seran atesos pels professors als seus respectius despatxos o via Teams, en l'horari d'atenció marcat o que s'acordi. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Proves mixtes |
|
Cada secció, la d'història d'Europa i la d'història atlàntica, serà avaluada amb un examen que comptarà 40% de l'avaluació contínua. |
80% |
Altres |
|
Excercicis pràtics (14% de l'avaluació contínua) i assistència i participació (6% de l'avaluació contínua). Total this section: 20% |
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La nota de l'avaluació contínua serà 80% dos examens parcials, 14%
excercicis pràctics, i 6% assistència i participació. L'avaluació "no
contínua" es basa exclusivament en un examen final que la Facultat
programa oficialment. |
Bàsica |
|
John Lynch, "América Latina entre colonia y nación" (Crítica, 2001) AAVV, "Historia de América Latina" (13 vols; Crítica-Cambridge, 1984-1996) |
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
HISTÒRIA D'AMÈRICA/12294107 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
HISTÒRIA DELS ESTATS UNITS D'AMÈRICA/12294211 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
HISTÒRIA SOCIAL (XIX-XX)/12294215 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|