Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A3 |
Reconèixer i interpretar l'estructura diacrònica de la història i un o més períodes específics del passat de la humanitat. |
| A4 |
Distingir els sistemes socials, les dinàmiques que els han generat i els àmbits culturals i geogràfics on s'integren. |
| A5 |
Identificar, comprendre i saber usar les fonts historiogràfiques. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT4 |
Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa. |
| CT5 |
Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A3 |
Distingeix els diversos models d'estructura política, econòmica i social existents en un període de la història.
Reconeix els aspectes característics que identifiquen un període històric.
Relaciona les estructures i processos històrics d'un període amb els seus antecedents i consegüents.
Sap interpretar el desenvolupament polític, social i econòmic dels principals pobles mediterranis durant totes les etapes de la història i els seus sistemes de relació.
| | A4 |
Identifica la geografia regional i mundial i la sap relacionar amb els diferents períodes històrics.
| | A5 |
Utilitza correctament qualsevol tipus de fonts històriques o informacions bibliogràfiques i electròniques.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT4 |
Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
| | CT5 |
Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1. Conceptes generals |
La documentació escrita, epigràfica i arqueològica.
Els conceptes Imperialisme i Romanització. |
2. La construcció de l'Imperi |
La religió romana i l'estat.
La legitimació del poder imperial. |
3. Administració i exèrcit |
La organització provincial.
Les fronteres. |
4. Roma capital |
Projectes urbanístics/ideològics |
5. L'art com a missatge |
Llenguatges figuratius, tipologies i continguts. |
6. Arquitectura imperial |
Tipologies, tècniques i formes. |
7. Ciutat i territori |
Les institucions municipals.
La xarxa d'assentaments i les seves funcions. |
8. Produccions i comerç |
Productes i circuits comercials.
Institucions i mercaders.
|
9. Societat, religions i cultures |
|
10. La ciutat tardana |
Roma i les noves capitals. |
11. Arquitectura del Baix Imperi |
Tipologies i criteris formals. |
12. Produccions artístiques tardanes |
Estils i llenguatges de l'art sumptuari.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
22 |
0 |
22 |
Presentacions / exposicions |
|
1 |
1 |
2 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
6 |
0 |
6 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
1 |
2 |
Treballs col·laboratius. |
|
0 |
100 |
100 |
|
Proves de desenvolupament |
|
2 |
15 |
17 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura.
Explicacions sobre la metodologia de treball i d'avaluació.
|
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts del temari per part del professor.
Sessions remotes sincròniques un cop per setmana. |
Presentacions / exposicions |
Presentació i discussió dels treballs col.lectius que s'estan realitzant. |
Pràctiques de camp/sortides |
Participació a la sortida de camp amb preparació prèvia i discussió sobre les runes visitades. |
Atenció personalitzada |
Seguiment i tutoria per la orientació dels treballs col.lectius. |
Treballs col·laboratius. |
Desenvolupament de treballs cooperatius sobre un tema predeterminat, mitjançant el qual els estudaints han de demostrar l'adquisició de coneixements i conceptes d'anàlisi, l'expertesa en la seva utilització i la capacitat de treball en equip cooperant per obtenir un producte de qualitat en tots els fronts en els que es descomposa. |
Descripció |
L'atenció personalitzada es produirà de forma sistemàtica per resoldre dubtes dels equips de treball cooperatiu i de forma puntual quan un estudiant ho requereixi.
S’atendrà a l’alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal per tal
de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb
l’assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de
curs s’informarà l’estudiantat sobre com es portarà a terme aquesta atenció
personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic,
Moodle...). |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Presentacions / exposicions |
|
Participació activa en les sessions de presentació, tant com a protagonista com en tant que assistent. |
20% |
Pràctiques de camp/sortides |
|
Visita guiada per la professora a un jaciment per determinar. |
20% |
Treballs col·laboratius. |
|
Desenvolupament d'un treball cooperatiu sobre un tema predeterminat. S'avalua la presentació oral i l'escrita del treball. La nota del treball es reparteix internament segons un procés d'autoevaluació. |
60% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
En cas de no poder completar l'avaluació mitjançant el treball cooperatiu, es proposarà una avaluació final per proves de desenvolupament presencial determinades a l'inici de l'assignatura. La sortida de camp és necessària per a la compleció de l'avaluació. En cas de no poder assistir es demanarà un treball substitutori. Els estudiants matriculats a la URV segueixen el sistema ECTS i tenen dret a les convocatòries d'avaluació indicades a la normativa acadèmica de grau i màster vigent. |
Bàsica |
|
Es proporciona un llista de títols com a manuals de consulta. Per la discussió temàtica es subministraran articles a través del campus virtual. |
Complementària |
BAJO, F., CABRERO, J., FERNÁNDEZ, P, HISTORIA ANTIGUA UNIVERSAL III. HISTORIA DE ROMA, UNED, 2008
GUIRAL, C. Y ZARZALEJOS, M., CON SAN NICOLÁS, M.P.:, ARQUEOLOGÍA (II). ARQUEOLOGÍA DE ROMA,, UNED, 2005
TORELLI,M., Arte e archeologia del mondo romano, Milà, 2008
BIANCHI BANDINELLI, R., Roma : centro del poder, Aguilar, 1970
Bainchi Bandinelli, R., Roma, el fin del mundo antiguo., Aguilar, 1971
GROS, P., L'Architecture romaine : du début du IIIe siècle av. J.-C. à la fin du Haut-Empire, I., Picard, 1996
Coarelli, F., Roma, , 2008
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
HISTÒRIA ANTIGA DE LA PENÍNSULA IBÈRICA/12294111 | HISTÒRIA DE GRÈCIA CLÀSSICA I HEL·LENÍSTICA/12294210 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|