DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) HISTÒRIA DE L'IMPERI ROMÀ Codi 12294212
Ensenyament
Grau en Història (2018)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Quart 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
SUBIAS PASCUAL, EVA
Adreça electrònica eva.subias@urv.cat
Professors/es
SUBIAS PASCUAL, EVA
Web
Descripció general i informació rellevant <!--[if gte mso 9]> <![endif]--><!--[if gte mso 9]><xml> Normal 0 21 false false false CA X-NONE X-NONE </xml><![endif]--><!--[if gte mso 9]> <![endif]--><!--[if gte mso 10]><style> /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Tabla normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-bidi-font-family:"Times New Roman";}</style><![endif]--><p><b>Assignatura semipresencial amb classes magistrals síncrones pel Teams els dimarts&nbsp; i alguna sessió peresencial. </b></p><p><b>Sortida pràctica amb visita guiada pel professor a un jaciment per determinar.</b></p><p>Visió temàtica de la Roma imperial alternant aspectes de la culturamaterial amb processos sociològics i tendències culturals. S’examina el roldels programes urbans, de les infraestructures, dels projectes d’arquitecturacom a manifestacions del poder i com a reptes tecnològics i d’organització.S’esbossen aspectes de la religió romana amb incidència sobre les formes delegitimació del poder i de l’administració de l’estat. Es dibuixa l’extensió i la geografia del’imperi a partir del rol de l’exèrcit. Es caracteritzen els instruments de consolidacióde l’imperi territorial: la xarxa de ciutats i les infraestructures delterritori. Es perfilen diverses regions amb una acusada personalitat que posaen primer terme l’anàlisi dels processos de contactes i transmissionsculturals.</p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A3 Reconèixer i interpretar l'estructura diacrònica de la història i un o més períodes específics del passat de la humanitat.
 A4 Distingir els sistemes socials, les dinàmiques que els han generat i els àmbits culturals i geogràfics on s'integren.
 A5 Identificar, comprendre i saber usar les fonts historiogràfiques.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT4 Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A3 Distingeix els diversos models d'estructura política, econòmica i social existents en un període de la història.
Reconeix els aspectes característics que identifiquen un període històric.
Relaciona les estructures i processos històrics d'un període amb els seus antecedents i consegüents.
Sap interpretar el desenvolupament polític, social i econòmic dels principals pobles mediterranis durant totes les etapes de la història i els seus sistemes de relació.
 A4 Identifica la geografia regional i mundial i la sap relacionar amb els diferents períodes històrics.
 A5 Utilitza correctament qualsevol tipus de fonts històriques o informacions bibliogràfiques i electròniques.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT4 Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Conceptes generals La documentació escrita, epigràfica i arqueològica.
Els conceptes Imperialisme i Romanització.
2. La construcció de l'Imperi La religió romana i l'estat.
La legitimació del poder imperial.
3. Administració i exèrcit La organització provincial.
Les fronteres.
4. Roma capital Projectes urbanístics/ideològics
5. L'art com a missatge Llenguatges figuratius, tipologies i continguts.
6. Arquitectura imperial Tipologies, tècniques i formes.
7. Ciutat i territori Les institucions municipals.
La xarxa d'assentaments i les seves funcions.
8. Produccions i comerç Productes i circuits comercials.
Institucions i mercaders.
9. Societat, religions i cultures
10. La ciutat tardana Roma i les noves capitals.
11. Arquitectura del Baix Imperi Tipologies i criteris formals.
12. Produccions artístiques tardanes Estils i llenguatges de l'art sumptuari.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A3
A4
22 0 22
Presentacions / exposicions
CT5
1 1 2
Pràctiques de camp/sortides
A3
6 0 6
Atenció personalitzada
CT4
1 1 2
Treballs col·laboratius.
CT4
0 100 100
 
Proves de desenvolupament
A3
CT5
2 15 17
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura.
Explicacions sobre la metodologia de treball i d'avaluació.
Sessió Magistral Exposició dels continguts del temari per part del professor.
Sessions remotes sincròniques un cop per setmana.
Presentacions / exposicions Presentació i discussió dels treballs col.lectius que s'estan realitzant.
Pràctiques de camp/sortides Participació a la sortida de camp amb preparació prèvia i discussió sobre les runes visitades.
Atenció personalitzada Seguiment i tutoria per la orientació dels treballs col.lectius.
Treballs col·laboratius. Desenvolupament de treballs cooperatius sobre un tema predeterminat, mitjançant el qual els estudaints han de demostrar l'adquisició de coneixements i conceptes d'anàlisi, l'expertesa en la seva utilització i la capacitat de treball en equip cooperant per obtenir un producte de qualitat en tots els fronts en els que es descomposa.

Atenció personalitzada
Descripció

L'atenció personalitzada es produirà de forma sistemàtica per resoldre dubtes dels equips de treball cooperatiu i de forma puntual quan un estudiant ho requereixi.

S’atendrà a l’alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l’assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s’informarà l’estudiantat sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...).


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
CT5
Participació activa en les sessions de presentació, tant com a protagonista com en tant que assistent. 20%
Pràctiques de camp/sortides
A3
Visita guiada per la professora a un jaciment per determinar. 20%
Treballs col·laboratius.
CT4
Desenvolupament d'un treball cooperatiu sobre un tema predeterminat. S'avalua la presentació oral i l'escrita del treball. La nota del treball es reparteix internament segons un procés d'autoevaluació. 60%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

En cas de no poder completar l'avaluació mitjançant el treball cooperatiu, es proposarà una avaluació final per proves de desenvolupament presencial determinades a l'inici de l'assignatura.

La sortida de camp és necessària per a la compleció de l'avaluació. En cas de no poder assistir es demanarà un treball substitutori.

Els estudiants matriculats a la URV segueixen el sistema ECTS i tenen dret a les convocatòries d'avaluació indicades a la normativa acadèmica de grau i màster vigent.


Fonts d'informació

Bàsica

Es proporciona un llista de títols com a manuals de consulta. Per la discussió temàtica es subministraran articles a través del campus virtual.

Complementària BAJO, F., CABRERO, J., FERNÁNDEZ, P, HISTORIA ANTIGUA UNIVERSAL III. HISTORIA DE ROMA, UNED, 2008
GUIRAL, C. Y ZARZALEJOS, M., CON SAN NICOLÁS, M.P.:, ARQUEOLOGÍA (II). ARQUEOLOGÍA DE ROMA,, UNED, 2005
TORELLI,M., Arte e archeologia del mondo romano, Milà, 2008
BIANCHI BANDINELLI, R., Roma : centro del poder, Aguilar, 1970
Bainchi Bandinelli, R., Roma, el fin del mundo antiguo., Aguilar, 1971
GROS, P., L'Architecture romaine : du début du IIIe siècle av. J.-C. à la fin du Haut-Empire, I., Picard, 1996
Coarelli, F., Roma, , 2008

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
HISTÒRIA ANTIGA DE LA PENÍNSULA IBÈRICA/12294111
HISTÒRIA DE GRÈCIA CLÀSSICA I HEL·LENÍSTICA/12294210
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent