DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) HISTÒRIA SOCIAL (XIX-XX) Codi 12294215
Ensenyament
Grau en Història (2018)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Quart 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
DUCH PLANA, MONTSERRAT
Adreça electrònica montserrat.duch@urv.cat
Professors/es
DUCH PLANA, MONTSERRAT
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Comprendre i dominar els conceptes i temes més importants de la història general, des de la prehistòria fins als nostres dies.
 A4 Distingir els sistemes socials, les dinàmiques que els han generat i els àmbits culturals i geogràfics on s'integren.
 A7 Aplicar la interdisciplinarietat en l'àmbit de les ciències humanes.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT3 Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi.
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Identifica i comprèn l'evolució històrica d'Europa.
Reconeix els conceptes principals i les dinàmiques de la història general o universal.
 A4 Analitza els comportaments humans i les estratègies de les diferents organitzacions socials al llarg de la història mitjançant la interpretació de dades.
Sap representar i llegir la informació geogràfica per a la comprensió i interpretació de la història d'un territori.
 A7 Comprèn els orígens i conseqüències dels conflictes durant els diferents períodes històrics.
Aconsegueix una perspectiva crítica dels models de desenvolupament sociopolítics i econòmics.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT3 Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo.
Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina.
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema.
Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista.
Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores.
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
 CT7 Conèixer les principals desigualtats i discriminacions que es produeixen entre homes i dones i comprendre'n les causes.
Identificar els principals problemes ambientals.
Reconèixer i reflexionar sobre les necessitats i problemàtiques socials, i implicar-se en la millora de la comunitat.
Reconèixer els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement, mostrar capacitat crítica i de diàleg, i fer un ús responsable de les normes que l’afecten com a membre de la comunitat universitària.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Perspectiva metodològica de la Història Social.
2. De la protesta social al moviment obrer.
3. Història de les dones i el gènere.
4. De la legislació protectora a l'Estat del benestar.
5. Els nous moviments socials.
6. Mutacions del capitalisme en la globalització.
7. Història ambiental i Història decolonial.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A1
A4
A7
CT3
CT7
24 30 54
Presentacions / exposicions
CT5
2 10 12
Treballs
A1
A7
CT3
CT7
2 36 38
Seminaris
A1
A4
A7
CT3
CT7
12 0 12
Pràctiques de camp/sortides
A7
6 0 6
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
A1
A4
CT3
2 24 26
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura. Exposició del temari i de la metogologia de treball i d'avaluació.
Sessió Magistral Exposició dels continguts del temari.
Presentacions / exposicions Presentació oral i discussió del treball grupal.
Treballs Confecció d'un treball en grup emprant fonts primàries.
Elaboració d'una ressenya individual d'una obra de la bibliografia.
Seminaris Assistència i participació a les sessions pràctiques dels dimecres.
Pràctiques de camp/sortides Assistència i participació a la sortida de camp.
Atenció personalitzada L'alumnat d'Història Social compta amb atenció personalitzada presencial al despatx de la professora per a tutorització així com amb atenció en línia mitjançant correu electrònic.

Atenció personalitzada
Descripció

S’atendrà a l’alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l’assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s’informarà a l’estudiantat sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...).


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
CT5
Presentació oral dels resultats del treball en grup. 30% (juntament amb el treball en grup).
Treballs
A1
A7
CT3
CT7
Confecció d'un treball escrit sobre el tema indicat per la professora emprant fonts primàries.




Elaboració d'una ressenya sobre una obra de la bibliografia de l'assignatura (individual).
30% (juntament amb la presentació oral).



10%
Proves de desenvolupament
A1
A4
CT3
Prova de desenvolupament escrita sobre els continguts. 60%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els estudiants matriculats a la URV segueixen el sistema ECTS i tenen dret a les convocatòries d'avaluació indicades a la normativa acadèmica de grau i màster vigent.


Fonts d'informació

Bàsica

AMBROSIUS, Gerold i HUBBARD, William: Historia social y económica de Europa en el siglo XX. Madrid: Alianza Editorial, 1992.

BECK, Ulrico: La sociedad del riesgo mundial. Barcelona: Paidós, 2017.

DE SOUSA SANTOS, Boaventura: Aprendizajes globales. Descolonizar, desmercantilizar y despatriarcalizar desde las epistemologías del sur. Barcelona: Icaria, 2019.

DUCH, Montserrat; ARNABAT, Ramon i GAVALDÀ, Antoni (coords.): La Catalunya associada (1868-1938). València: Publicacions de la Universitat de València, 2020.

ELEY, Geoff: Un Mundo que ganar: historia de la izquierda en Europa, 1850-2000. Barcelona: Crítica, 2003.

FONTANA, Josep: La història dels homes. Barcelona: Crítica, 2000.

GALLINI, Stefania (ed.): Semillas de la Historia Ambiental. Bogotá: Siglo del hombre, 2006.

HOBSBAWM, Eric: La era de la revolución, 1789-1848. Barcelona: Crítica, 2011.

JUDT, Tony: El Món no se’n surt: un tractat sobre els malestars del present. Barcelona: La Magrana, 2010.

MERCHANT, Carolyn: La muerte de la naturaleza. Mujeres, ecología y revolución científica. Granada: Comares, 2020.

NASH, Mary: Mujeres en el mundo: historia, retos y movimientos. Madrid: Alianza, 2004.

PIKETTY, Thomas: Una breve historia de la igualdad. Barcelona: Deusto, 2021.

PIQUERAS, José Antonio: La esclavitud en las Españas. Un lazo trasatlántico. Madrid: Catarata, 2011.

TELLO, Enric: La Historia cuenta: del crecimiento económico al desarrollo humano sostenible. Barcelona: Fundació Nous Horitzons, 2005.

THOMPSON, Edward Palmer: Costumbres en común. Barcelona: Crítica, 1995.

TILLY, Charles: Los movimientos sociales, 1768-2008. Desde sus orígenes a Facebook. Barcelona: Crítica, 2009.

TRAVERSO, Enzo: Revolución. Una historia intelectual. Madrid: Akal, 2022.

VILANOVA, Mercedes: Las Mayorías invisibles: explotación fabril, revolución y represión. 26 entrevistas. Barcelona: Icaria, 1996. 

Complementària

BOLLAÍN, Iciar: También la lluvia, 2010. Film.

DELIBES, Miguel: El disputado voto del Sr. Cayo. Barcelona: Destino, 2020. (Narrativa).

NAVARRO DE CASTRO, Rafel: La tierra desnuda. Madrid: Alfaguara, 2019. (Narrativa).

LABORDETA, José Antonio: Un país en la mochila. RTVE. (Programa de televisió).

LLAMAZARES, Julio: La lluvia amarilla. Barcelona: Seix Barral, 2022. (Narrativa).

MONCADA, Jesús: Cabòries estivals. Barcelona: Edicions 62. (Narrativa).

RODRÍGUEZ, Alberto: Modelo 77, 2022. Film.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent